1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp

Onderwerp: Parkeerverbod WallenbergstraatNummer: X.2023.02292Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:In eerste instantie: 1.het verzekeren van de veiligheid op de weg; a.het beschermen van weggebruikers en passagiers; b.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; c.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieIn het eerste deel van de Wallenbergstraat in Hoofddorp, tussen de huisnummers 1 en 2, wordt regelmatig geparkeerd. Vermoedelijk niet door bewoners, maar door bezoekers van het centrum en/of R-Net reizigers. In de rest van de straat is namelijk voldoende parkeerruimte voor de woningen. Dit is verergerd sinds de uitbreiding van de blauwe zone in Graan voor Visch én de verhoging van het parkeertarief op de Binnenweg. Dit deel van de weg is de entree en uitgang van de wijk. Wanneer hier auto’s geparkeerd staan, is de rijbaan te smal om elkaar te kunnen passeren. Dat belemmert de doorgang en de wacht-/opstelruimte is in de praktijk onvoldoende, waardoor óf de kruising met de Paxlaan óf het fietspad wordt geblokkeerd wanneer verkeer vanaf de Paxlaan de Wallenbergstraat indraait. Dit wordt voorkomen door het invoeren van een parkeerverbod aan beide zijden op dit deel van de weg. Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:Het plaatsen van borden E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 aan beide zijden van de weg, aan zowel het begin als het einde van het wegvak tussen de huisnummers 1 en 2 van de Wallenbergstraat.De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer X.2023.01760. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, zoals het verzekeren van de veiligheid op de weg, wegen echter zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. Er blijft voldoende parkeergelegenheid in de straat beschikbaar.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor eventueel aanwezige bedrijven. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben positieve gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Door het verbieden van parkeren op dit deel van de straat ontstaat een rustiger en overzichtelijker straatbeeld. Verkeer op de Paxlaan wordt niet meer geblokkeerd door verkeer dat niet direct vanaf de Paxlaan de Wallenbergstraat in kan rijden. Verkeer dat de wijk in of uit wil rijden, hoeft niet meer op tegenliggers te wachten. Dit verbetert de verkeersveiligheid en doorstroming voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het verbieden van parkeren op dit deel van de straat, ontstaat een rustiger overzichtelijker straatbeeld. Fietsers hoeven niet meer om geparkeerde auto’s heen te rijden. Tevens wordt de kans veel kleiner dat het fietspad langs de Paxlaan wordt geblokkeerd door wachtend gemotoriseerd verkeer. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend door de maatregelen, doordat er niet meer geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen. ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerverbod worden de belangen van parkeerders licht geschaad. De parkeerders (bezoekers centrum of openbaarvervoer reizigers) die daar nu parkeren zullen elders moeten parkeren. Dat betekent dat ze moeten uitwijken naar een betaalde parkeerlocatie of naar een verder gelegen parkeergelegenheid, waardoor de loopafstanden zullen toenemen. De bewoners van de Wallenbergstraat kunnen nog steeds in eigen straat parkeren. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid voor het verkeer. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de veiligheid van het langzaam verkeer. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen noemenswaardig worden geschaad.Voorbereiding en overlegOm de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 21-03-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer X.2023.01760, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. Het instellen van een parkeerverbod in de Wallenbergstraat in Hoofddorp, aan beide zijden van het wegvak tussen de huisnummers 1 en 2, door het plaatsen van plaatsen van borden E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, aan zowel het begin als het einde van dit wegvak.2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 3-4-2023.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Wallenbergstraat, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen