1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Beukenhorst – Kruisweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Beukenhorst - Kruisweg

Onderwerp: tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. de bouw van Hyde Park Nummer: X.2023.03592Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieIn voormalig kantorengebied Beukenhorst-West, tussen station Hoofddorp en het stadspark, wordt de nieuwe stadswijk Hyde Park gebouwd. Hier worden de komende jaren ongeveer 3.800 woningen, kantoren, voorzieningen en horeca gebouwd. Een aantal bestaande kantoren, een hotel en woningen zijn onderdeel van de nieuwe wijk. Deze nieuwe stadswijk draagt bij aan de grote vraag naar meer woningen in Haarlemmermeer en omgeving. De restaurants, cafés, winkels en faciliteiten in de nieuwe wijk zorgen voor meer gezelligheid in Stadscentrum Hoofddorp.Hyde Park wordt in fases gebouwd. Op 23 maart 2021 zijn de gemeente Haarlemmermeer en Hyde Park Hoofddorp BV een overeenkomst aangegaan voor tijdelijke ingebruikname van de openbare ruimte. Met deze tijdelijke ingebruikname komt een deel van de openbare ruimte te vervallen. Voor deze aanpassing van de openbare ruimte en de duur van deze aanpassing worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen. Indien deze tijdelijke maatregelen langer in beslag nemen dan 4 maanden wordt daarvoor een verkeersbesluit genomen. Voor nu gaat het om maatregelen voor een periode van ongeveer 2,5 jaar om bouwverkeer voor het bouwblok in de oksel van de Kruisweg en de Van Heuven Goedhartlaan veilig af te wikkelen. Het gaat om bouwblok 3-4 dat op de besluittekening is aangegeven met een groene arcering. In het BLVC (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid, Communicatie) plan is de basis gelegd voor de afwikkeling van het bouwverkeer. Daarin is afgesproken dat bouwverkeer het bouwgebied van Hyde Park inrijdt vanaf de Van Heuven Goedhartlaan naar de Planetenweg. Voor het verlaten van het bouwgebied van Hyde Park kan het bouwverkeer vanuit de Planetenweg de Kruisweg oprijden. Ook kan het bouwverkeer via de Jupiterstraat en de Kruisweg het gebied verlaten via een bouwweg.Echter voor bouwblok 3-4 kan bouwverkeer geen gebruik maken van deze 2 genoemde uitgangen omdat het bouwterrein in de oksel ligt van de Kruisweg en de Van Heuven Goedhartlaan. Hiervoor zijn in aantal mogelijkheden onderzocht waarbij bouwverkeer elke keer de Kruisweg op zou moeten rijden vlak voor de verkeerslichten op de Kruisweg met de Van Heuven Goedhartlaan. Vooral vanuit het oogpunt verkeerveiligheid is er op dergelijke varianten negatief geadviseerd waarna er een alternatief is bedacht.Bouwverkeer t.b.v. bouwblok 3-4 kan op de afgesproken wijze hun bestemming bereiken, dus vanaf de Van Heuven Goedhartlaan, de Planetenweg en de Kruisweg. Maar om het gebied te verlaten gaat dit bouwverkeer via de busstrook van de Kruisweg waarna zij verplicht rechtsaf moeten slaan. Het reguliere verkeer op de Kruisweg ondervind hiervan geen enkele hinder en is daarmee een verkeersveilige optie en gaat dus niet ten koste van de doorstroming op de Kruisweg en/of de Van Heuven Goedhartlaan.Omdat Connexxion wel gebruik maakt van de busstrook (buslijn 160) is hen gevraagd in hoeverre het bezwaarlijk is om de busbaan voor Connexxion buiten gebruik te stellen voor een periode van ongeveer 2,5 jaar. Daarvan heeft Connexxion aangegeven daar geen bezwaar tegen hebben, maar zien wel graag dat het voorrangssysteem (KAR) blijft bestaan om de bus prioriteit te geven. Om dit verzoek te honoreren wordt de busstrook voor Connexxion niet geheel buiten gebruik gesteld, maar kunnen de bussen via een doorsteek vanaf de rijbaan van de Kruisweg de busstrook bereiken. Aangezien bouwverkeer dus, samen met Connexxion, gebruik maakt van de busstrook is uitgebreid onderzoek gedaan naar de vraag in hoeverre de verkeersregelinstallatie aangepast moet en kan worden. Hierbij is de beheerder vanuit de gemeente en Vialis betrokken geweest waarbij Vialis een en ander heeft doorgerekend. Na het uitgebreide onderzoek is een optie bedacht waarbij de effecten op de verkeerslichtenregeling nihil zijn. Het bouwverkeer wordt er op geattendeerd om op het buslicht te letten, dus de zogenaamde 9-oog. Er zal een duidelijk informatiebord geplaatst worden om aan te geven wat ‘rood’ betekent en wat ‘groen’ betekent. Naast bovengenoemde maatregelen wordt een deel van het Jupiterpad afgesloten. Dit heeft te maken met de benodigde ruimte (bouwveiligheidszone) om te kunnen bouwen. Fietsers worden omgeleid en voetgangers kunnen via een korte parallel gelegen route om het werkterrein heen lopen. Met de tijdelijke maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor al het verkeer, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen. Dit zonder dat het ten koste gaat van de doorstroming op zowel de Kruisweg als de Van Heuven Goedhartlaan. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende verkeersmaatregelen worden getroffen:1.Het toestaan van bouwverkeer op de bestaande busstrook (plaatsen bord C1 RVV 1990 en onderbord ‘uitgezonderd bouwverkeer’) op de Kruisweg, direct ten oosten van de bouwweg in het verlengde van de Jupiterstraat;2.Het instellen van een voorrangsregeling (plaatsen bord B6 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op de uitrit voor het bouwverkeer vanuit bouwblok 3-4, zodanig dat het bouwverkeer voorrang verleent aan het busverkeer;3.Het instellen van een verplichte rijrichting (plaatsen bord D5 RVV 1990) op de Kruisweg ter hoogte van de stopstreep voor de verkeerslichten van het kruispunt Kruisweg – Van Heuven Goedhartlaan;4.Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u op de Kruisweg in oostelijke richting, tussen de Planetenweg en de Van Heuven Goedhartlaan;5.Het afsluiten van (een deel van) het Jupiterpad voor (brom)fietsers en voetgangers (plaatsen borden C1 en C16 RVV 1990) aan weerszijden van het Jupiterpad;6.Het plaatsen van diverse informatie- en waarschuwingsborden, zoals bijvoorbeeld bord J16 om het verkeer te waarschuwing op de werkzaamheden. Deze maatregelen zijn niet verkeersbesluit-plichtig.De tijdelijke maatregelen zijn van kracht vanaf medio mei 2023 tot uiterlijk 31 december 2025. Deze maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nr. PR00306-01A01-C.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan voor het doorgaande verkeer gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, zwaarder. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de werkzaamheden voor de bouw van blok 3-4 uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.BelangenafwegingBewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor de toekomstige bewoners. Naar verwachting zullen einde 2023 de eerste bewoners in Hyde Park hun woning kunnen betrekken, maar ondervinden van deze tijdelijke verkeersmaatregelen geen hinder omdat het puur gaat om de afzetting van de busstrook. Bewoners in de nabije omgeving ondervinden hiervan dus ook geen hinder. BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bestaande bedrijven, want de bereikbaarheid blijft gegarandeerd. Voor de bedrijven die bouwen aan Hyde Park en met name aan bouwblok 3-4 zijn deze maatregelen van belang om op een verkeersveilige manier het bouwterrein te kunnen verlaten. De maatregelen zijn dus in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat de bereikbaarheid, maar ook de veiligheid wordt gegarandeerd. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer omdat het puur gaat om de afzetting van de busstrook.Langzaam verkeerDe maatregelen hebben lichte gevolgen voor langzaam verkeer door de afsluiting van het Jupiterpad. Dit heeft te maken met de benodigde ruimte (bouwveiligheidszone) om te kunnen bouwen. Fietsers worden omgeleid en voetgangers kunnen via een korte parallel gelegen route om het werkterrein heen lopen. Openbaar vervoer De maatregelen hebben lichte gevolgen voor het openbaar vervoer omdat het wordt toegestaan dat bouwverkeer gebruik maakt van de busstrook. Hierover heeft afstemming met Connexxion plaatsgevonden waarbij is aangegeven dat de hinder nihil zal zijn. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Er vind geen fysieke afsluiting plaats en indien noodzakelijk kunnen nood- en hulpdiensten gebruik maken van de busstrook. Verder is het hele bouwterrein van Hyde Park vanuit meerdere richtingen te bereiken.Algemeen belangDe tijdelijke maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven. Er worden geen belangen onevenredig geschaad, ook niet voor Connexxion omdat dit is afgestemd en de hinder nihil zal zijn. Bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen uiterlijk 31-12-2025 weer opgeheven.Voorbereiding en overlegHet gaat om een verkeersveilige bereikbaarheid om een deel van Hyde Park te kunnen bouwen. Hiervoor zijn vooral belangen gediend bij deze maatregel en gezien de impact hiervan heeft er geen participatie plaatsgevonden. Zoals uit de belangenafweging blijkt is wel uitgebreid afgestemd met belanghebbende partijen zoals Connexxion, maar ook met de direct aanliggende bouwer KBM. Daarnaast wordt de omgeving geïnformeerd via de nieuwsbrief die door Hyde Park tweemaandelijks wordt verstrekt over de sloop- en bouwwerkzaamheden. Met het hotel (Holiday Inn) zijn specifieke afspraken gemaakt over de bereikbaarheid en parkeren en heeft aangegeven ook geen bezwaar te hebben tegen de tijdelijke verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit.Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 18-04-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. Na aanpassing zijn de leden van de Werkgroep akkoord met de voorgestelde maatregelen. PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer PR00306-01A01-C, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:1.Het toestaan van bouwverkeer op de bestaande busstrook, door het plaatsen van bord conform model C1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en onderbord ‘uitgezonderd bouwverkeer’ op de Kruisweg, direct ten oosten van de bouwweg in het verlengde van de Jupiterstraat;2.Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990 op de uitrit voor het bouwverkeer vanuit bouwblok 3-4, zodanig dat het bouwverkeer voorrang verleent aan het busverkeer;3.Het instellen van een verplichte rijrichting, door het plaatsen van bord conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Kruisweg ter hoogte van de stopstreep voor de verkeerslichten van het kruispunt Kruisweg – Van Heuven Goedhartlaan;4.Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u op de Kruisweg in oostelijke richting, door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 tussen de Planetenweg en de Van Heuven Goedhartlaan;5.Het afsluiten van (een deel van) het Jupiterpad voor (brom)fietsers en voetgangers door het plaatsen van borden conform model C1 en C16 uit bijlage I van het RVV 1990 aan weerszijden van het Jupiterpad;6.Te bepalen dat al bovengenoemde maatregelen van kracht zijn tot uiterlijk 31 december 2025;7.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 24-5-2023.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen