1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Beukenhorst – Planetenweg/Jupiterstraat

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Beukenhorst – Planetenweg/Jupiterstraat

Onderwerp: tijdelijke maatregelen i.v.m. bouw Hyde ParkNummer: X.2021.06165Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieIn voormalig kantorengebied Beukenhorst-West, tussen station Hoofddorp en het stadspark, wordt de nieuwe stadswijk Hyde Park gebouwd. Hier worden de komende jaren ongeveer 3.800 woningen, kantoren, voorzieningen en horeca gebouwd. Een aantal bestaande kantoren, een hotel en woningen zijn onderdeel van de nieuwe wijk. Deze nieuwe stadswijk draagt bij aan de grote vraag naar meer woningen in Haarlemmermeer en omgeving. De restaurants, cafés, winkels en faciliteiten in de nieuwe wijk zorgen voor meer gezelligheid in Stadscentrum Hoofddorp.Hyde Park wordt in fases gebouwd. Op 23 maart 2021 zijn de gemeente Haarlemmermeer en Hyde Park Hoofddorp BV een overeenkomst aangegaan voor tijdelijke ingebruikname van de openbare ruimte. Met deze tijdelijke ingebruikname komt een deel van de openbare ruimte te vervallen. Voor deze aanpassing van de openbare ruimte en de duur van deze aanpassing wordt een verkeersbesluit genomen. Voor nu gaat het om het aansluiten van een tijdelijke bouwweg op de Kruisweg, het afsluiten van één (oostelijke) uitgaande rijstrook van de Planetenweg en het afsluiten van een deel van één (westelijke) ingaande rijstrook van de Planetenweg.Aansluiten tijdelijke bouwweg op de KruiswegVoor een veilige en functionele ontsluiting van de verschillende bouwterreinen is een extra uitrit op de Kruisweg noodzakelijk. Dit zoals opgenomen in het BLVC-kader waarin de routes voor het bouwverkeer zijn vastgelegd. Dat is zodanig georganiseerd dat bouwverkeer elkaar niet hoeft te passeren én dat het bouwverkeer niet (of zo min mogelijk) wordt gemengd met langzaam verkeer. Het bouwverkeer komt dus vanuit het zuiden, via de Van Heuven Goedhartlaan en de Planetenweg aanrijden. Vervolgens slaan ze af naar de zuidelijke tak van de Jupiterstraat. Aangezien de noordelijke tak van de Jupiterstraat er geheel uit ligt, kan deze weg niet worden gebruikt om het bouwterrein uit te rijden. En omdat het bouwverkeer er ook niet kan keren is de bouwweg met een uitrit op de Kruisweg noodzakelijk. Deze uitrit is alleen toegankelijk voor bouwverkeer en voor bussen (touringcars). Het toegankelijk maken van deze ontsluiting voor bussen komt voort uit de wens van het aanliggend gelegen Holiday Inn hotel. Dagelijks rijdt een pendelbus tussen enkele hotels in Hoofddorp en Schiphol. Komende vanuit de uitrit is het op de Kruisweg alleen mogelijk om rechtsaf te slaan. Het verkeer, komende vanuit de uitrit kruist geen langzaam verkeer zoals fietsers en voetgangers. Afsluiten van twee rijstroken van de Planetenweg ter hoogte van de KruiswegHet tweede deel van dit besluit heeft betrekking op de Planetenweg tussen de kruising van de huidige Jupiterstraat en de Kruisweg. De Planetenweg heeft op deze plek vier rijstroken. De rijstrook voor rechtsaf richting de Kruisweg wordt in deze aanvraag buiten gebruik genomen. Het verkeer maakt in deze situatie gebruik van één rijstrook waarbij op de kruising rechts- of linksaf kan worden geslagen. Daarnaast wordt een deel van de ingaande rijstrook van de Planetenweg buiten gebruik genomen. Het verkeer maakt gebruik van de huidige linksaf-strook om hun weg rechtdoor te vervolgen. De reden van deze buitengebruikstelling heeft te maken met de bouw van de woningblokken aan zowel de oostzijde als de westzijde van de Planetenweg. Vanwege het aanbrengen van de fundering en de hoogte van de gebouwen is een veiligheidsruimte vereist. Voetgangers en fietsers worden plaatselijk omgeleid om ervoor te zorgen dat deze groep niet wordt gemengd met het bouwverkeer. Dit kan omdat voor langzaam verkeer een goed en veilig alternatief is langs het Planetenpad. De voetgangers en fietsers in de richting van de Kruisweg maken gebruik van de bestaande omleiding in verband met de afsluiting van het Marspad. Voor de voetgangers en fietsers vanuit de Kruisweg worden aanvullende omleidingsborden geplaatst zodat ook zij via het Planetenpad hun weg kunnen vervolgen.Met de maatregelen wordt beoogd om te voorzien van een goede en verkeersveilige bereikbaarheid voor bouwverkeer en komt het tevens ten goede aan de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. De maatregelen duren tot eind 2025. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. het afsluiten van de Planetenweg, tussen de Kruisweg en de Jupiterstraat voor voetgangers, fietsers en bromfietsers door het plaatsen van borden C15 en C16 RVV 1990 op de volgende locaties:a. op de Planetenweg, ten zuiden van de Marsstraat;b. op de Planetenweg, ten zuiden van de Kruisweg;2. het instellen van eenrichtingsverkeer op de bouwweg door:a. het plaatsen van borden C2 RVV 1990 op de bouwweg, ter hoogte van de Kruisweg;b. het plaatsen van bord C1 RVV 1990, in combinatie met onderbord OB63 op de bouwweg, ter hoogte van de Jupiterstraat;3. het regelen van de voorrang op de aansluiting van de bouwweg op de Kruisweg, zodanig dat het verkeer op de bouwweg voorrang verleent aan het verkeer op de Kruisweg door het plaatsen van bord B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990;4. het aanduiden van een verplichte rijrichting voor het verkeer dat vanaf de bouwweg de Kruisweg op rijdt door het plaatsen van bord D5 (D05r) RVV 1990 op de bouwweg, ten zuiden van de Kruisweg;5. het waarschuwen van het verkeer op de Kruisweg op het verkeer uit de bouwweg door het plaatsen van bord J37 RVV 1990, in combinatie met een onderbord ‘uitrit bouwverkeer’ op de Kruisweg, ten westen van de bouwweg. Deze maatregel betreft geen verkeersbesluitplichtige maatregel;6. het aanduiden van de Jupiterstraat als doodlopende weg door het plaatsen van bord L8 op de Jupiterstraat, ten oosten van de Planetenweg. Deze maatregel betreft geen verkeersbesluitplichtige maatregel;7. het afzetten van een uitgaande rijstrook op de Planetenweg en een deel van een ingaande rijstrook van de Planetenweg door middel van bakens. Deze maatregel betreft geen verkeersbesluitplichtige maatregel;8. het omleiden van voetgangers en fietsers. Deze maatregel betreft geen verkeersbesluitplichtige maatregel.De aan te brengen bebording, belijning en bebakening staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 1714701-T127 en 1714701-T128. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. Daarom wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder. BelangenafwegingBewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. Er zijn nog geen bewoners in het nieuwe Hyde Park, maar ook hebben de maatregelen geen gevolgen voor de bewoners in de omgeving.(Bouw)bedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bestaande bedrijven, want de bereikbaarheid blijft gegarandeerd. Zo wordt de bouwweg onder meer ook voor bussen toegankelijk om richting de Kruisweg te rijden zodat een touringcar niet bij het hotel hoeft om te keren. De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat de bereikbaarheid, maar ook de veiligheid wordt gegarandeerd.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben beperkte gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Door het afzetten van één van de twee rijstroken op de Planetenweg ter hoogte van de Kruisweg bestaat de kans dat er langer moet worden gewacht voor de verkeerslichten. Aangezien er op dit moment nauwelijks bestemmingen zijn en de Planetenweg geen doorgaande weg is, zijn de gevolgen zeer gering. Het verkeer op de Kruisweg wordt niet gehinderd door het verkeer vanuit de bouwweg omdat het verkeer op de Kruisweg in de voorrang blijft. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer omdat de verkeersveiligheid wordt gegarandeerd. Langzaam verkeer moet hiervoor wel een korte omleiding volgen.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Er vind geen fysieke afsluiting plaats en indien noodzakelijk kunnen nood- en hulpdiensten gebruik maken van de bouwweg. Verder is het hele bouwterrein vanuit meerdere richtingen te bereiken.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en langzaam verkeer, maar ook van nood- en hulpdiensten. Er worden geen belangen onevenredig geschaad, ook niet door de korte omrijdbeweging voor fietsers en voetgangers omdat het ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen uiterlijk 31 december 2025 weer opgeheven.Voorbereiding en overlegHet gaat om een verkeersveilige bereikbaarheid om een deel van Hyde Park te kunnen bouwen. Hiervoor zijn uitsluitend belangen gediend bij deze maatregel en gezien de impact hiervan heeft er geen participatie plaatsgevonden. Wel wordt de omgeving geïnformeerd via de nieuwsbrief die door Hyde Park tweemaandelijks verstrekt over de sloop- en bouwwerkzaamheden. Met het hotel (Holiday Inn) zijn specifieke afspraken gemaakt over de bereikbaarheid en parkeren van de hotelgasten en de shuttle service. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 31-08-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekeningen met de nummers 1714701-T127 en 1714701-T128, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het afsluiten van de Planetenweg, tussen de Kruisweg en de Jupiterstraat, in Hoofddorp voor voetgangers, fietsers en bromfietsers door het plaatsen van borden conform model C15 en C16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de volgende locaties:a. op de Planetenweg, ten zuiden van de Marsstraat;b. op de Planetenweg, ten zuiden van de Kruisweg;2. het instellen van eenrichtingsverkeer op de bouwweg door:a. het plaatsen van borden conform model C2 uit bijlage I van het RVV 1990 op de bouwweg, ter hoogte van de Kruisweg;b. het plaatsen van een bord conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990, in combinatie met onderbord OB63 op de bouwweg, ter hoogte van de Jupiterstraat;3. het regelen van de voorrang op de aansluiting van de bouwweg op de Kruisweg, zodanig dat het verkeer op de bouwweg voorrang verleent aan het verkeer op de Kruisweg door het plaatsen van een bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990;4. het aanduiden van een verplichte rijrichting voor het verkeer dat vanaf de bouwweg de Kruisweg op rijdt door het plaatsen van een bord conform model D5 (D05r) uit bijlage I van het RVV 1990 op de bouwweg, ten zuiden van de Kruisweg;5. Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn tot uiterlijk 31 december 2025;6. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 7-10-2021.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen