1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Frankenburgsingel

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Frankenburgsingel

Onderwerp: aanbrengen voetgangersoversteekplaats (zebrapad)Nummer: X.2022.02306Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe gemeente Haarlemmermeer heeft veel klachten ontvangen over de verkeerssituatie op de Frankenburgsingel in Hoofddorp, ter hoogte van de voetgangersbrug van/naar de Edelenburg. Ondanks dat er sinds januari 2014 geen ongevallen zijn geregistreerd zijn er wel bijna-ongevallen geweest en levert de huidige situatie verwarring op bij de weggebruikers. Op de Frankenburgsingel geldt een maximum snelheid van 30 km/u en ligt ter hoogte van de voetgangersbrug van/naar de Edelenburg een verkeersplateau. Door dit plateau lijkt verwarring te ontstaan, want de ene automobilist stopt om voetgangers over te laten steken en de andere automobilist niet. Formeel dienen voetgangers te wachten en mogen automobilisten doorrijden, maar gezien de ongevalsgegevens en de gereden snelheden (gemiddeld 30 km/u) is er geen directe noodzaak om deze oversteeklocatie aan te passen.Toch wil de gemeente Haarlemmermeer dit potentieel gevaarlijke punt verkeersveiliger maken. Er zijn namelijk mogelijkheden om de oversteeklocatie te verduidelijken en zodanig vorm te geven dat het duidelijk is dat voetgangers moeten wachten en automobilisten door mogen rijden. Er is ook onderzoek gedaan naar het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats in de voorrang, een zebrapad. Een zebrapad is niet per definitie verkeersveiliger, waardoor de gemeente daar terughoudend in is. Het gaat hier echter om een belangrijke looproute tussen Toolenburg West (met onder meer twee scholen) en het winkelcentrum van Toolenburg. Bovendien is de Frankenburgsingel een zogenaamde gebiedsontsluitingsweg waar 6.000 motorvoertuigen per etmaal overheen rijden. Via de CROW kan de oversteekwijzer worden geraadpleegd. Daaruit blijkt dat het aanbrengen van een zebrapad gerechtvaardigd is, als er meer dan 400 motorvoertuigen per spitsuur en meer dan 100 voetgangers of 50 kinderen/ouderen per 24 uur passeren. Dit is hier het geval, maar ook ligt het dichtstbijzijnde zebrapad 125 meter verderop. Om deze redenen is besloten om hier wel een zebrapad aan te brengen. Het verkeersplateau wordt daarom iets verlengd en met deze maatregelen wordt beoogd het kruispunt te verduidelijken en overzichtelijker te maken en daar mee de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid voor voetgangers op dit kruispunt te verbeteren.Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. Het aanduiden van een voetgangersoversteekplaats (plaatsen borden L2 RVV 1990 en aanbrengen markering artikel 49 lid 2 RVV 1990) op de Frankenburgsingel, ter hoogte van de voetgangersbrug van/naar de Edelenburg.De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2022-800-511.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker. Gemotoriseerd verkeer moet echter wel stoppen om voorrang te verlenen aan voetgangers, maar dit is slechts een geringe beperking. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker.ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners, (doorgaand) verkeer en langzaam verkeer. Met de maatregelen worden geen belangen onevenredig geschaad.Voorbereiding en overlegVoor het uitvoeren van de werkzaamheden zal de omgeving m.b.t. de bereikbaarheid geïnformeerd worden, maar aangezien de maatregelen de verkeersveiligheid ten goede komen en hiermee geen belangen onevenredig worden geschaad heeft hierover geen participatie plaatsgevonden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16-03-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2022-800-511, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.het aanduiden van een voetgangersoversteekplaats op de Frankenburgsingel in Hoofddorp, ter hoogte van de voetgangersbrug van/naar de Edelenburg, door het plaatsen van borden conform model L2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990;2.Dit besluit ter openbare kennis te brengen 22-4-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen