1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Henri Didonweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Henri Didonweg

Onderwerp: aanwijzen laad- en losplaats bij brengparkNummer: X.2021.08565Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieBij het brengpark aan de Henri Didonweg, ter hoogte van het Leenderbos in Hoofddorp, zijn twee reguliere parkeerplaatsen aanwezig. Deze parkeerplaatsen worden regelmatig bezet door langparkeerders. Vanuit de omgeving is het verzoek om de parkeervakken aan te wijzen als laad- en loszone, zodat inwoners er kort kunnen parkeren om afval weg te brengen. Dit is op meer locaties in de gemeente gedaan en dit verbetert tevens de bereikbaarheid voor het ledigen van de containers door de ophaaldienst. Met de maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te bevorderen. Maatregelen (bebording en belijning)Het gaat om het aanwijzen van twee reguliere parkeerplaatsen langs de Henri Didonweg, nabij het Leenderbos in Hoofddorp, als laad- en losplaats. De laad- en losplaats wordt aangeduid met bord E7 RVV 1990 met venstertijden en onderbord OB504. De venstertijden zijn: maandag t/m zaterdag, tussen 7:30 uur en 17:00 uur, uitgezonderd erkende feestdagen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2021-100-637.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregel is in het belang van de bewoners. Zij hoeven dan niet op de rijbaan te parkeren om afval weg te brengen, maar kunnen hiervoor kortdurend gebruik maken van de parkeerplaatsen. BedrijvenDe maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregel is in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Het brengpark ligt in een bocht en door de maatregel wordt voorkomen dat mensen met hun auto op de rijbaan moeten staan om hun afval weg te brengen. Ook de ophaaldienst hoeft dan geen gebruik te maken van de rijbaan om de containers te ledigen. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer kan hierdoor veilig over de Henri Didonweg rijden. Langzaam verkeerDe maatregel is in het belang van langzaam verkeer. Het brengpark ligt in een bocht en door de maatregel wordt voorkomen dat mensen met hun auto op de rijbaan moeten staan om hun afval weg te brengen. Ook de ophaaldienst hoeft dan geen gebruik te maken van de rijbaan om de containers te ledigen. Fietsers en bromfietsers kunnen veilig over de Henri Didonweg rijden. ParkeerdersDoor de maatregel worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Immers, er worden twee parkeervakken voor langparkeerders gedurende venstertijden aangewezen voor kortdurend parkeren. Er is in de omgeving echter voldoende parkeergelegenheid en bovendien komt het verzoek om de parkeerplaatsen aan te wijzen voor kort parkeren vanuit de omgeving. Openbaar vervoer De maatregel is in het belang van openbaar vervoer. Het brengpark ligt in een bocht en door de maatregel wordt voorkomen dat mensen met hun auto op de rijbaan moeten staan om hun afval weg te brengen. Ook de ophaaldienst hoeft dan geen gebruik te maken van de rijbaan om de containers te ledigen. De bussen kunnen hier veilig over de Henri Didonweg rijden en de doorgang wordt niet belemmerd door geparkeerde voertuigen. Nood- en hulpdienstenDe nood- en hulpdiensten zijn gebaat bij deze maatregel, omdat de doorgang niet wordt belemmerd door geparkeerde voertuigen. Algemeen belangDe maatregel verbetert de bereikbaarheid van het brengpark, maar verbetert ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en bovendien voor de meeste weggebruikers een positief effect heeft. Ondanks de zeer beperkte hinder voor parkeerders worden hun belangen en de belangen van andere weggebruikers niet onevenredig geschaad.Voorbereiding en overlegDe maatregel is op verzoek vanuit de omgeving en heeft geen nadelige effecten voor de weggebruikers waardoor geen nadere participatie heeft plaatsgevonden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 23-11-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-100-637, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel: 1. Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen langs de Henri Didonweg, nabij het Leenderbos in Hoofddorp, uitsluitend bestemd voor laden en lossen, door het plaatsen van een bord conform model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderborden OB504 en venstertijden. Het gaat om venstertijden van maandag t/m zaterdag, tussen 7:30 uur en 17:00 uur, uitgezonderd erkende feestdagen. 2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 29-12-2021.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. Sasburg TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen