1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Hoeksteen

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp - Hoeksteen

Onderwerp: Verkeersmaatregelen – tijdelijke bouwinrit Nummer: X.2022.01201Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieAan bedrijventerrein De Hoek in Hoofddorp wordt door SEGRO het bedrijventerrein Park Amsterdam Airport East ontwikkeld. Dit bedrijventerrein ligt in de driehoek die wordt gevormd door de Rijksweg A5 en A4, de R-net busbaan en de Hoeksteen. Om dit deel bouwrijp te maken en het terrein te ontwikkelen is een tijdelijke bouwweg nodig, zodat het bouwverkeer het terrein kan bereiken. Deze bouwweg komt uit op de Hoeksteen, tussen Hoeksteen 74-84 (Moxy Amsterdam Schiphol Airport hotel), en de haakse bocht achter het NH hotel. In een later stadium zal deze tijdelijke bouwweg worden heringericht tot de Barnsteen en zal een definitieve aansluiting van het terrein op de Hoeksteen gerealiseerd worden. Voor de definitieve situatie zal een nieuw verkeersbesluit genomen worden.De Hoeksteen is een erftoegangsweg op een bedrijventerrein binnen de bebouwde kom van Hoofddorp, met een maximumsnelheid van 50 km/u. In 2017 zijn alle kruispunten op de Hoeksteen geüniformeerd en ingericht als voorrangskruising, waarbij het verkeer op de Hoeksteen voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de zijwegen. Daarom wordt voorgesteld ook voor deze bouwweg dezelfde voorrangssituatie toe te passen, zodat de voorrangsregeling op deze weg uniform is aan die op de overige wegen en een eenduidige, duidelijke én veilige verkeerssituatie ontstaat. Er wordt op de Hoeksteen niet geparkeerd. Om dit extra duidelijk te maken en om te voorkomen dat bouwverkeer op de Hoeksteen gaat stilstaan/wachten wordt wel een verbod tot stilstaan ingevoerd. Werkverkeer kan verderop op de tijdelijke bouwweg op het bouwterrein parkeren/stilstaan. De bouwweg wordt gesloten verklaard voor al het verkeer, behalve bouwverkeer.Momenteel is de situatie reeds als tijdelijke verkeerssituatie zo ingericht. Aangezien de werkzaamheden langer dan vier maanden gaan duren, is hiervoor een verkeersbesluit nodig. Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid ter plekke van de uitweg te waarborgen. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1) het regelen van de voorrang op het kruispunt van de Hoeksteen met de tijdelijke bouwweg door het plaatsen van een stopverplichting voor verkeer op de bouwweg (plaatsen bord B4, B5, B7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990);2) het instellen van een verbod om stil te staan op de Hoeksteen voor en na de tijdelijke bouwweg (plaatsen bord E2 RVV 1990);3) het instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd voor werkverkeer voor het inrijden van de uitweg (plaatsen bord C1 RVV 1990 met onderbord met opdruk ‘uitgezonderd werkverkeer’); 4) het waarschuwen voor ‘werk in uitvoering’ op de Hoeksteen aan beide zijden van de uitweg. (plaatsen bord J16 RVV 1990 met onderbord met daarop ‘uitrit werkverkeer’). Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig;5) de doorgetrokken streep tussen de twee verschillende richtingen (RVV art 76), zal ter hoogte van de bouwweg onderbroken worden, zodat verkeer van beide kanten in en uit kan rijden. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 45203122-00062. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één licht geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.Belangenafweging Bewoners De bouwweg ligt op een bedrijventerrein. Er zijn in de omgeving van de inrit voor bouwverkeer geen woningen. De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. BedrijvenDe maatregelen zijn in het belang van de bedrijven. De verkeerssituatie wordt uniform met de overige kruispunten op de Hoeksteen ingericht en daardoor veilig en duidelijk. De maatregelen hebben verder geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen zijn in het belang van het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer. Dit verkeer behoudt de voorrang op de Hoeksteen. De verkeerssituatie wordt uniform met de overige kruispunten ingericht en daardoor veilig en duidelijk. De veiligheid voor het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer blijft hierdoor gewaarborgd. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer ondervindt geen hinder van de maatregel.Langzaam verkeerLangzaam verkeer heeft tegenover de aansluiting van de bouwweg op de Hoeksteen een vrijliggend fietspad. Langzaam verkeer ondervindt hierdoor geen hinder van de maatregelen. Openbaar vervoer Er rijdt op de Hoeksteen geen openbaar vervoer. De maatregelen hebben geen gevolgen voor het openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.ParkeerdersEr wordt op de Hoeksteen niet geparkeerd. Om dit extra duidelijk te maken en om te voorkomen dat bouwverkeer op de Hoeksteen gaat stilstaan/wachten wordt wel een verbod tot stilstaan ingevoerd. De maatregelen hebben verder geen gevolgen voor parkeerders. Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid van de weggebruikers. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen noemenswaardig worden geschaad.Voorbereiding en overlegOm de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 01-02-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 45203122-00062, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1) Het regelen van de voorrang op het kruispunt van de Hoeksteen op bedrijventerrein De Hoek in Hoofddorp met de tijdelijke bouwweg, zodanig dat het verkeer op de Hoeksteen voorrang heeft en het verkeer dat uit de bouwweg komt rijden moet stoppen, door het plaatsen borden conform model B4, B5 en B7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990.2) Het instellen van een stopverbod op de Hoeksteen, door het plaatsen van bord E2 uit bijlage I van het RVV 1990, aan beide zijden van de tijdelijke bouwweg.3) Het instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd voor werkverkeer, voor het inrijden van de uitweg, door het plaatsen van bord conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met opdruk ‘uitgezonderd werkverkeer’ aan het begin van de uitweg. 4) Het onderbreken van de doorgetrokken streep conform artikel 76 uit het RVV 1990 ter hoogte van de bouwweg. 5) Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 25-2-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen