1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – kruispunt J.C. Beetslaan – Broekermeerstraat

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – kruispunt J.C. Beetslaan - Broekermeerstraat

Onderwerp: instellen voorrangsregelingNummer: X.2021.07128Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieIn 2012 is op het kruispunt J.C. Beetslaan – Broekermeerstraat de huidige kruispuntvormgeving gerealiseerd. Het verving de voormalige hoogtebeperking die destijds ook al bijzonder was vormgeven. In beide gevallen betreft het een knip voor vrachtverkeer. Vrachtverkeer mag wel van noord naar west (en andersom) rijden, en ook van zuid naar oost (en andersom). Maar het is verboden om op een andere manier over het kruispunt te rijden. De huidige vormgeving is zodanig dat dit fysiek niet mogelijk is. Alle andere weggebruikers kunnen wel alle richtingen op rijden. Het gaat hier niet om een rotonde en de bestaande 1-1 streep begeleidt het verkeer door de bocht. Er zijn geen verkeersborden of markering die de voorrang regelen, waardoor hier de voorrangsregel ‘verkeer van rechts gaat voor’ geldt. Het verkeer dat de doorsteek maakt dient altijd rechts langs het midden-eiland te rijden. Dat is aangegeven met verkeersborden (borden D2). Zij moeten dan voorrang verlenen aan het verkeer dat van rechts komt. Op hun beurt moeten zij voorrang krijgen van het verkeer dat van links komt. Dit laatste levert verwarring op en daarover hebben wij klachten ontvangen.Naar aanleiding van bovenstaande gaan we de verkeerssituatie verduidelijken door het instellen van een voorrangsregeling waarbij het verkeer dat de doorsteek neemt voorrang moet verlenen op alle kruisende bestuurders. Daarmee worden het twee voorrangsbochten. Om dit te bewerkstelligen worden borden B4, B5, B6 geplaatst en haaientanden aangebracht. Om aan te geven dat het om een voorrangsbocht gaat worden onderborden OB711 toegepast onder de borden B4 en B5. Met deze maatregelen wordt beoogd om de verkeerssituatie te verduidelijken en daarmee de verkeersveiligheid te garanderen. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. het instellen van een (afgebogen) voorrangsregeling op het kruispunt J.C. Beetslaan – Broekermeerstraat te Hoofddorp door het plaatsen van borden B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990. De borden B4 en B5 worden voorzien van onderbord OB711, waarbij het verkeer dat de doorsteek neemt voorrang moet verlenen aan alle kruisende bestuurders.De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2021-300-266-A. Om de aangepaste voorrangsregeling aan het verkeer kenbaar te maken worden voor een periode van minimaal 2 maanden gele borden geplaatst met daarop de tekst: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, waaronder het verzekeren van de verkeersveiligheid, zwaarder.Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. De verkeerssituatie wordt duidelijker en veiliger. BedrijvenDe maatregelen zijn in het belang van bedrijven. De verkeerssituatie wordt duidelijker en veiliger. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. De verkeerssituatie wordt duidelijker en veiliger. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt duidelijker en veiliger. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid voor diverse weggebruikers. Dit is in het algemeen belang.AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners, en langzaam verkeer. Er worden geen belangen van andere weggebruikers onevenredig geschaad met het instellen van een voorrangsregeling.Voorbereiding en overlegHet instellen van de voorrangsregeling is naar aanleiding van klachten uit de omgeving omdat het kruispunt verwarring veroorzaakt. Het verduidelijken en daarmee verkeersveilig maken van dit kruispunt behoeft daarom geen nadere participatie. Bovendien worden er geen belangen onevenredig geschaad. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 12-10-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-300-266-A, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel: 1. het instellen van een (afgebogen) voorrangsregeling op het kruispunt J.C. Beetslaan – Broekermeerstraat te Hoofddorp door het plaatsen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990. De borden B4 en B5 worden voorzien van onderbord OB711, waarbij het verkeer dat de doorsteek neemt voorrang moet verlenen aan alle kruisende bestuurders.2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 3-11-2021.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. Sasburg TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen