1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Kruisweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Kruisweg

Onderwerp: tijdelijke verkeersmaatregelenNummer: X.2022.01205Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieHet pand Kruisweg 658 in Hoofddorp wordt verbouwd. Om dit veilig te laten verlopen is het noodzakelijk om tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen. Zo wordt het trottoir ter hoogte van de bouwplaats tijdelijk volledig afgesloten. Dit is een vereiste vanuit de Omgevingsdienst vanuit veiligheidsoverwegingen en de wettelijk voorgeschreven veiligheidszones. De bestaande laad- en losplaats wordt gehandhaafd waardoor er voor bouwverkeer ruimte ontstaat om in- en uit te draaien. De doorgaande voetgangers kunnen via de overzijde van de Kruisweg veilig hun weg vervolgen en daarvoor worden zij via de bestaande voetgangersoversteekplaatsen naar de overkant verwezen. Door gebruik te maken van de bestaande voetgangersoversteekplaatsen is ook de veiligheid voor minder validen gewaarborgd, maar om ervoor te zorgen dat minder validen niet ‘tegen een bouwhek’ aanlopen wordt een deel van de blindengeleidemarkering tijdelijk verwijderd. Daarnaast worden een aantal bomen, fietsnietjes en een lichtmast tijdelijk verplaatst om de uitvoering van deze tijdelijke maatregelen mogelijk te maken. Dit is in overleg met de gemeente.Met de tijdelijke maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor doorgaande voetgangers en mindervaliden, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen. Zodra de werkzaamheden gereed zijn wordt de verkeerssituatie, maar ook de omgeving, zoals straatwerk, bomen en straatmeubilair, in originele staat hersteld. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden voor de tijdelijkheid getroffen:1. het afsluiten van het trottoir langs de Kruisweg, tussen huisnummers 656 en 666 (plaatsen borden C1 en C16 RVV 1990) op de volgende locaties: a. op het trottoir langs de Kruisweg, ter hoogte van huisnummer 656;b. op het trottoir langs de Kruisweg, ter hoogte van huisnummer 666;NB. Bord C1 wordt voorzien van een onderbord met daarop ‘uitgezonderd bouwverkeer’. 2. het plaatsen van verkeersmaatregelen conform CROW “werk in uitvoering”. Deze maatregelen zijn niet besluitplichtig;3. het instellen van omleidingsroutes conform CROW “werk in uitvoering”. Deze maatregelen zijn niet besluitplichtig.De aan te brengen verkeersmaatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2022-100-401. De maatregelen zijn van kracht vanaf 01-02-2022 tot en met 30-11-2022, maar met een uitloop tot en met uiterlijk 31-01-2023. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan voor doorgaande voetgangers en mindervaliden gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, zwaarder. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. BelangenafwegingBewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. Tijdens de werkzaamheden zijn de woningen gewoon bereikbaar, maar eventueel moet daarvoor kort omgelopen worden. Uiteindelijk zijn de maatregelen in het belang van de bewoners. Met de tijdelijke maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor doorgaande voetgangers en mindervaliden, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven en winkels. Tijdens de werkzaamheden zijn deze gewoon bereikbaar, maar eventueel moet daarvoor kort omgelopen worden. Uiteindelijk zijn de maatregelen in het belang van de bedrijven en winkels. Met de tijdelijke maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor doorgaande voetgangers en mindervaliden, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. De Kruisweg blijft gewoon open en er wordt geen omleiding ingesteld voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Lichte hinder kan optreden indien er bouwverkeer de bouwplaats op- of afrijdt, maar de Kruisweg is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Bovendien zijn er vele andere uitritten op de Kruisweg aanwezig. Uiteindelijk zijn de maatregelen in het belang van gemotoriseerd verkeer. Met de tijdelijke maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor doorgaande voetgangers en mindervaliden, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen. Langzaam verkeerDe maatregelen hebben gevolgen voor langzaam verkeer. Het gaat dan om voetgangers en minder validen. De belangen van voetgangers en minder validen worden slechts zeer licht geschaad, want er is een korte en veilige alternatieve route voor handen. Door middel van omleidingsborden wordt hierop geattendeerd. De maatregelen hebben geen gevolgen voor overig langzaam verkeer, zoals fietsers. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. De bereikbaarheid is en blijft gegarandeerd.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor doorgaande voetgangers en mindervaliden, maar ook de veiligheid voor werknemers. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor doorgaande voetgangers en mindervaliden, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen. De maatregelen zijn bovendien van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.Voorbereiding en overlegDe maatregelen zijn uitgebreid afgestemd met de belanghebbende partijen. De maatregelen zijn bovendien van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 01-02-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2022-100-401, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het afsluiten van het trottoir langs de Kruisweg, tussen huisnummers 656 en 666 door het plaatsen van borden conform model C1 en C16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de volgende locaties: a. Op het trottoir langs de Kruisweg, ter hoogte van huisnummer 656;b. Op het trottoir langs de Kruisweg, ter hoogte van huisnummer 666;2. te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf 01-02-2022 tot en met 30-11-2022, maar met een uitloop tot en met uiterlijk 31-01-2023; 3. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 25-1-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: KruiswegKruisweg, HoofddorpHoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen