1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Maria Tudorhof

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Maria Tudorhof

Onderwerp: verkeersmaatregelen woningbouwplan Tudor Gardens fase 2Nummer: X.2023.00849Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieOp 21 februari 2018 is het verkeersbesluit genomen voor de verkeersmaatregelen van het woningbouwplan Tudor Garden fase 1. Dat is het plangebied met de straat Charles Brandonlaan dat aansluit op het oostelijke deel van het grootschalige woningbouwplan Tudorpark.In het zuiden van Tudor Gardens fase 1 sluit het bromfietspad aan op de Maria Tudorhof. Het Maria Tudorhof is fase 2 van het woningbouwplan Tudor Gardens. Voor deze deelwijk worden ook verkeersmaatregelen getroffen welke worden besloten door middel van voorliggend verkeersbesluit.Het Maria Tudorhof wordt ontsloten via de Bennebroekerweg en er wordt op deze weg een 30 km/u zone ingesteld. Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid te garanderen.Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregel wordt getroffen:1. Het instellen van een 30 km/u zone in de Maria Tudorhof te Hoofddorp (borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk ‘30’ en ‘zone’), direct vanaf de Bennebroekerweg;2. Het aanduiden van het (bestaande) fietspad parallel aan de Bennebroekerweg ter hoogte van het Maria Tudorhof (borden G11 RVV 1990), aan weerzijden van het entree van de Maria Tudorhof;3. Het aanduiden van de doorsteek vanuit de Maria Tudorhof naar de Charles Brandonlaan als fiets/bromfietspad (borden G12a en G12b RVV 1990), direct vanaf de Maria Tudorhof.De aan te brengen maatregelen staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2023-018-001.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeersweg (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad. BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van de (toekomstige) bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de wijk. BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer omdat het uitsluitend gaat om een hof. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe ontwikkeling ‘Tudor Gardens fase 2’ is afgestemd met de Veiligheidsregio Kennemerland. Het plan heeft slechts één ontsluiting (op de Bennebroekerweg), maar in geval van calamiteit kan de doorsteek tussen de Maria Tudorhof en Charles Brandonlaan gebruikt worden. In het plan is de maatvoering en zijn de profielen hierop aangepast.ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Er is een parkeerbalans opgesteld waarbij er wordt voldaan aan de parkeervraag. Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid te garanderen waarbij er geen belangen onevenredig worden geschaad.Voorbereiding en overlegHet gaat om een nieuwbouwontwikkeling waarbij er een regulier informatietraject heeft plaatsgevonden met bewoners in het bestaande, omliggende gebied. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 24-01-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2023-018-001, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. Het instellen van een 30 km/u zone in de Maria Tudorhof te Hoofddorp door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk ‘30’ en ‘zone’, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin en einde 30 km/u zone”, direct vanaf de Bennebroekerweg;2. Het aanduiden van het (bestaande) fietspad parallel aan de Bennebroekerweg ter hoogte van het Maria Tudorhof door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990, aan weerzijden van het entree van de Maria Tudorhof;3. Het aanduiden van de doorsteek vanuit de Maria Tudorhof naar de Charles Brandonlaan als fiets/bromfietspad door het plaatsen van borden conform model G12a en G12b uit bijlage I van het RVV 1990, direct vanaf de Maria Tudorhof;4. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 16-2-2023.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen