1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Rijnlanderweg/Bennebroekerweg en Rijnlanderweg/Imagination Avenue

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Rijnlanderweg/Bennebroekerweg en Rijnlanderweg/Imagination Avenue

Onderwerp: korte termijn maatregelenNummer: X.2022.05073Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe gemeente Haarlemmermeer is volop in ontwikkeling. Om deze ontwikkelingen te kunnen realiseren is het belangrijk dat de doorstroming op de toevoerwegen (ontsluitingswegen) zo optimaal mogelijk is. In het kader van de ontwikkelingen in het zuiden van Hoofddorp (Zuidrand) is het kruispunt Bennebroekerweg-Rijnlanderweg een knelpunt. Door de huidige vormgeving kan het kruispunt het verkeer tussen Hoofddorp zuid en de A4 niet vlot genoeg afwikkelen. Daarom zijn er op korte termijn aanpassingen nodig. Voor de definitieve ligging van de Bennebroekerweg is de gemeente Haarlemmermeer met de Provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam bezig met een grote studie naar de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg. De verwachting is dat dit project is rond 2029 gereed is. De komende jaren worden er in Hoofddorp en Nieuw-Vennep al veel woningen gebouwd en neemt de werkgelegenheid toe. Hierdoor moet er op korte termijn, vooruitlopend op het plan van 2029, al iets gedaan worden aan de doorstroming (vooral tijdens de spitsuren) op de Bennebroekerweg tussen de Spoorlaan en de verbinding naar de A4. De gemeente zoekt naar een oplossing die op korte termijn snel en tegen lage kosten te realiseren is.Om de doorstroming op de Bennebroekerweg voor nu en de komende jaren te verbeteren is de gemeente vorig jaar een verkeersstudie gestart en is er op 25 oktober 2021 een bijeenkomst geweest voor bewoners en ondernemers aan de Rijnlanderweg. Vervolgens zijn er diverse één-op-één gesprekken gevoerd. Het resultaat hiervan zijn twee haalbare oplossingen voor het kruispunt Rijnlanderweg – Bennebroekerweg. Hierbij heeft de gemeente zoveel mogelijk rekening proberen te houden met standpunten van de bewoners en ondernemers op de Rijnlanderweg. De twee oplossingen zijn besproken tijdens een online bewonersbijeenkomst op woensdag 9 februari 2022. De genodigden hebben tevens de mogelijkheid gehad om via een enquête hun voorkeur kenbaar te maken. Er zijn dus 2 haalbare en verkeersveilige oplossingen voorgesteld. Voor het kruispunt Bennebroekerweg-Rijnlanderweg geldt in beide gevallen hetzelfde; namelijk het laten vervallen van alle afslaande bewegingen, waarmee het een zogenaamd koud kruispunt wordt. In beide oplossingen wordt ook een landbouwpad aangelegd zodat deze categorie een veilige route kan volgen en niet te ver om hoeft te rijden. En in beide opties blijven de fietspaden, inclusief de oversteken, ongewijzigd. Het verschil in beide opties zit in het kruispunt Rijnlanderweg – Imagination Avenue. In optie 1 geldt dat dit kruispunt niet wordt aangepast, waarmee dit kruispunt een koud kruispunt blijft. Gemotoriseerd verkeer op de Rijnlanderweg moeten als gevolg van deze twee koude kruisingen gebruik maken van de Taurusavenue of de Venneperweg om Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Rijsenhout of de A4 te bereiken. Met deze oplossing verwachten wij het sluipverkeer op de Rijnlanderweg te verminderen doordat er geen uitwisseling meer is van verkeer tussen de Bennebroekerweg/Nelson Mandeladreef en Rijnlanderweg. Het verkeer op de Bennebroekerweg kan beter doorstromen, omdat het geen last heeft van afslaand verkeer van en naar de Rijnlanderweg.In optie 2 geldt dat het kruispunt Rijnlanderweg - Imagination Avenue zodanig wordt aangepast dat gemotoriseerd verkeer de mogelijkheid heeft om vanaf de Rijnlanderweg, komend vanuit het zuiden, rechtsaf te slaan naar de Imagination Avenue om zo richting de Nelson Mandeladreef (A4/Rijsenhout) te rijden. Ook de tegenrichting is mogelijk, dus vanuit de Imagination Avenue, linksaf de Rijnlanderweg op. Deze oplossing leidt tot kortere omrijdbewegingen voor bestemmingen aan de Rijnlanderweg dan oplossing 1. Het nadeel van deze oplossing is dat het meer sluipverkeer mogelijk maakt doordat er een snelle verbinding tussen A4 en de Rijnlanderweg wordt gecreëerd. Het verkeer op de Bennebroekerweg kan beter doorstromen, omdat het geen last heeft van afslaand verkeer van en naar de Rijnlanderweg.Tijdens de online bewonersbijeenkomst op woensdag 9 februari 2022 is door het externe adviesbureau een presentatie gegeven. Het adviesbureau liet zien wat er in de toekomst met het kruispunt Rijnlanderweg - Bennebroekerweg gebeurt als er géén maatregelen genomen zouden worden. Daaruit bleek duidelijk dat de huidige vormgeving van het kruispunt nu al voor lange wachtrijen zorgt, maar dat het kruispunt het toekomstige verkeer niet meer aan kan. Vervolgens liet het bureau zien naar welke oplossingsrichtingen is gekeken om zo te komen tot de twee overgebleven opties, zoals hierboven is omschreven. Binnen de gestelde kaders zijn deze 2 opties als haalbare korte termijn maatregelen beschouwd waarbij bovendien de bevindingen uit de bijeenkomst van 25 oktober 2021 zijn meegenomen. De reacties na afloop van de presenstatie liepen uiteen, maar de algemene aard van de reacties was niet positief. De om-/aanwonenden van de Rijnlanderweg vinden dat de gemeente hen laat kiezen tussen twee opties die voor hen beiden niet wenselijk zijn. De afgevallen optie voor de rotonde werd wel als positief ervaren en ontstond er de vraag waarom niet alleen tijdens de spits het kruispunt ‘koud’ kan worden. Hierop heeft de gemeente nogmaals de motivatie en urgentie aangegeven voor de voorgestelde korte termijn maatregelen. Ook heeft de gemeente, samen met het adviesbureau uitgelegd dat de rotonde niet realistisch is vanwege de hoge kosten en het moeten aankopen van gronden. En heeft het adviesbureau uitgelegd dat het toepassen van verschillende vormen van het kruispunt per dag (dus binnen de spits en buiten de spits) voor de weggebruikers vooral onduidelijkheid oplevert en dat daarom voor een vaste vormgeving is gekozen. De gemeente heeft tenslotte nadrukkelijk verzocht om de enquête in te vullen om tot de noodzakelijke korte termijn maatregelen te komen. Daar heeft men gehoor aan gegeven en van de 200 aangeschreven adressen heeft meer dan 50% de enquête ingevuld. Uit de enquête blijkt dat 77% van de respondenten voor optie 2 hebben gekozen, waardoor dit de oplossing is de we buiten gaan aanleggen. Aan de hand van de open reactie die in de enquête waren toegestaan blijkt dat een aantal ondervraagden het er eigenlijk niet mee eens is om tussen deze twee opties te moeten kiezen, waardoor zij voor de minst slechte optie hebben gekozen. Hierdoor zal mogelijk bezwaar worden gemaakt op het kruispunt, maar dat moet dan worden afgewogen tegen de belangen van de noodzaak van de diverse ontwikkelingen in de gemeente Haarlemmermeer en het feit dat het om een tijdelijke oplossing gaat. Want zodra de Nieuwe Bennebroekerweg is opgewaardeerd spelen de problemen niet meer. Met de maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de doorstroming op de Bennebroekerweg op korte termijn te verbeteren. Ondank het feit dat niet iedereen het eens is met de voorgestelde maatregelen is dit uiteindelijk wel in samenspraak geweest met de omgeving waardoor ook de bereikbaarheid voldoende gegarandeerd blijft en niet ten koste gaat van de leefbaarheid .Omdat de voorrangssituatie wordt aangepast zullen er gedurende een periode van zo’n 3 maanden gele borden rondom het kruispunt worden geplaatst met daarop in zwarte letters aangegeven: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”. Maatregelen (bebording en belijning)Kruispunt Rijnlanderweg - BennebroekerwegOp dit kruispunt worden de linksaf-vakken op de Bennebroekerweg aangepast tot een extra rechtdoor-gaande strook in de richting van de A4. Hiermee heeft het kruispunt met name in de ochtendspits meer capaciteit om het verkeer af te kunnen wikkelen. Daarnaast verwijderen we de afslaande bewegingen vanaf de Rijnlanderweg om het verkeer binnen een acceptabele cyclustijd af te wikkelen. Dit betekent dat verschillende bewegingen op het kruispunt niet meer mogelijk zijn en verkeer om zal moeten rijden. De aanpassingen op het kruispunt zijn dus nodig om het groeiende aanbod van verkeer binnen de landelijke maximale normen (cyclustijd van 120 seconden) af te kunnen wikkelen. Het gaat hierbij om een tijdelijke aanpassingen tot aan definitieve nieuwe ligging van de Bennebroekerweg.Kruispunt Rijnlanderweg – Imagination AvenueDit kruispunt wordt zodanig aangepast dat gemotoriseerd verkeer de mogelijkheid heeft om vanaf de Rijnlanderweg, komend vanuit het zuiden, rechtsaf te slaan naar de Imagination Avenue om zo richting de Nelson Mandeladreef (A4/Rijsenhout) te rijden. Ook de tegenrichting is mogelijk, dus vanuit de Imagination Avenue, linksaf de Rijnlanderweg op. Deze oplossing leidt tot kortere omrijdbewegingen voor bestemmingen aan de Rijnlanderweg dan het alternatief dat geboden is. Het nadeel van deze oplossing is dat het meer sluipverkeer mogelijk maakt doordat er een snelle verbinding tussen A4 en de Rijnlanderweg wordt gecreëerd. Het verkeer op de Bennebroekerweg kan beter doorstromen, omdat het geen last heeft van afslaand verkeer van en naar de Rijnlanderweg. Ook dit betreft een tijdelijke aanpassingen tot aan definitieve nieuwe ligging van de Bennebroekerweg.LandbouwverkeerLandbouwverkeer kan geen gebruik maken van de Nelson Mandeladreef om de ‘afslaande’ beweging van en naar de Rijnlanderweg te maken. Daarom wordt binnen het bedrijventerrein van Schiphol Trade Park (STP) gezorgd voor een verbinding tussen de Rijnlanderweg en de Bennebroekerweg (noordelijke oksel). De volgende maatregelen worden getroffen:Kruispunt Rijnlanderweg - Bennebroekerweg1.Het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van borden D4 RVV 1990, zodanig dat er uitsluitend rechtdoor mag worden gereden op de volgende locaties:a.Op de Rijnlanderweg, vanuit beide richtingen, vlak voor het kruispunt met de Bennebroekerweg;b.Op de Bennebroekerweg, vanuit beide richtingen, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg;2.Het instellen van een rijstrookindeling en verplichte rijrichtingen op de Rijnlanderweg en de Bennebroekerweg vóór het kruispunt door het aanbrengen van markering conform artikel 78 RVV 1990;3.Het instellen van een maximum snelheid van 50 km/u op alle vier takken van het kruispunt Rijnlanderweg – Bennebroekerweg vanaf ongeveer 150 meter vóór het kruispunt door het plaatsen van borden A1 RVV 1990;4.Het aanduiden van een verbod op het gebruik van de linker rijstrook voor vrachtverkeer op de Bennebroekerweg door het plaatsen van bord L11. Dit bord is niet verkeersbesluit-plichtig;5.Het aanduiden van het einde van een rijstrook door het plaatsen van borden L5 op de Bennebroekerweg in oostelijke richting, direct na het kruispunt met de Rijnlanderweg. Bord L5 is niet verkeersbesluit-plichtig;Kruispunt Rijnlanderweg – Imagination Avenue6.Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van borden B1 RVV 1990 op de volgende locaties: a.1x op de Imagination Avenue, vanuit het westen, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg, zodanig dat het verkeer dat op de Imagination Avenue rijdt voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer dat op de Rijnlanderweg rijdt;b.1x op de Imagination Avenue, vanuit het oosten, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg, zodanig dat het verkeer dat op de Imagination Avenue rijdt voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer dat op de Rijnlanderweg rijdt;NB. Dit kruispunt wordt met verkeerslichten geregeld waardoor bovengenoemde maatregelen gelden bij een in niet werking zijnde verkeersregelinstallatie. 7.Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van borden B6 RVV 1990 op de volgende locaties: a.4x op de Rijnlanderweg vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue, zodanig dat het verkeer dat op Rijnlanderweg rijdt voorrang verleent aan het verkeer dat op de Imagination Avenue rijdt;b.4x op het bromfietspad parallel aan de Rijnlanderweg vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue, zodanig dat het verkeer dat op het bromfietspad rijdt voorrang verleent aan het verkeer op de Imagination Avenue rijdt;NB. Dit kruispunt wordt met verkeerslichten geregeld waardoor bovengenoemde maatregelen gelden bij een in niet werking zijnde verkeersregelinstallatie. 8.Het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van borden D4 en D6 RVV 1990, zodanig dat er uitsluitend rechtdoor mag worden gereden op de volgende locaties:a.1x op de Rijnlanderweg, vanuit het zuiden, vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D4);b.2x op de Rijnlanderweg, vanuit het noorden, vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D4);c.4x op het bromfietspad parallel aan de Rijnlanderweg vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D4);d.1x op de Imagination Avenue, vanuit het westen, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg (bord D4);e.1x op de Rijnlanderweg, vanuit het zuiden, vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D6 (rechts));f.1x op de Imagination Avenue, vanuit het oosten, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg (bord D6 (links));9.Het aanduiden van een vrijliggend bromfietspad parallel aan de Rijnlanderweg door het plaatsen van borden G12a RVV 1990 op het bromfietspad ter hoogte van de oversteeklocaties over de Imagination Avenue;10.Het aanduiden van een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen door het plaatsen van borden C15 RVV 1990 op de Imagination Avenue, in beide richtingen, direct na het kruispunt met de Rijnlanderweg;11.het instellen van een rijstrookindeling en verplichte rijrichtingen op de Rijnlanderweg en de Imagination Avenue vóór het kruispunt door het aanbrengen van markering artikel 78 RVV 1990;12.Het aangeven van de richting aan welke zijde automobilisten de middengeleiders op de rijbaan dienen te passeren door het plaatsen van borden D2 en D3 RVV 1990 op de volgende locaties:a.2x op de Rijnlanderweg, ter hoogte van de Imagination Avenue (borden D2);b.2x op de Imagination Avenue, ter hoogte van de Rijnlanderweg (borden D3);13.Het aanduiden van het einde van een rijstrook door het plaatsen van borden L5 op de Imagination Avenue in westelijke richting, direct na het kruispunt met de Rijnlanderweg. Bord L5 is niet verkeersbesluit-plichtig;NB. Voor het plaatsen van de bebouwde komgrens van Hoofddorp is eerder al een komgrenzenbesluit genomen. Dit besluit is gepubliceerd op 03-04-2020 met kenmerk X.2020.03032. De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 010028.20220413.T02.01.02 en 010028.20220413.T02.02.02.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen worden belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad ten opzichte van de huidige situatie, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d), en voor een deel ook het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (lid 2a). Echter omdat het noodzakelijk is om het kruispunt aan te passen, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder. Bovendien gaat het niet om een permanente situatie, want zodra de Nieuwe Bennebroekerweg is opgewaardeerd krijgt het verkeer de oorspronkelijke vrijheid terug en voorkomen we de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu. Belangenafweging Bewoners Door de maatregelen worden de belangen van bewoners van met name de Rijnlanderweg, maar ook van de Bennebroekerweg in de nabijheid van het kruispunt Rijnlanderweg – Bennebroekerweg geschaad. Door de afslaande bewegingen van het kruispunt op te heffen moeten de bewoners omrijden om bij hun bestemming te komen. Door de uit de enquête gekomen optie is de omrijdbeweging enigszins beperkt. Er heeft een uitgebreide belangenafweging plaatsgevonden welke onder de kop ‘overwegingen en motivatie’ uitvoerig is beschreven. Bedrijven en ondernemersDoor de maatregelen worden de belangen van bedrijven en ondernemers van met name de Rijnlanderweg, maar ook van de Bennebroekerweg in de nabijheid van het kruispunt Rijnlanderweg – Bennebroekerweg geschaad. Door de afslaande bewegingen van het kruispunt op te heffen moeten de ondernemers en hun klanten omrijden om bij hun bestemming te komen. Door de uit de enquête gekomen optie is de omrijdbeweging enigszins beperkt. Er heeft een uitgebreide belangenafweging plaatsgevonden welke onder de kop ‘overwegingen en motivatie’ uitvoerig is beschreven. Alle bestemmingen in de omgeving blijven bereikbaar, maar via een andere route.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. In het kader van de ontwikkelingen in het zuiden van Hoofddorp (Zuidrand) is het kruispunt Bennebroekerweg-Rijnlanderweg een knelpunt. Door de huidige vormgeving kan het kruispunt het verkeer tussen Hoofddorp zuid en de A4 niet vlot genoeg afwikkelen, maar met deze nieuwe vormgeving wel. Langzaam verkeerDoor de verkeerslichten op de kruising van de Rijnlanderweg kan langzaam verkeer in geringe mate hinder ondervinden. Daarnaast worden de belangen van het langzaam verkeer licht geschaad doordat zij niet vanaf het bromfietspad de Imagination Avenue op mogen. Dit is bewust omdat dit onwenselijk is vanwege de verkeersveiligheid en bovendien zijn er voldoende alternatieven om het bedrijventerrein te bereiken.ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Door de rasterstructuur zijn de wegen en de bedrijven vanuit verschillende richtingen goed bereikbaar.Algemeen belangDe maatregelen zorgen voor de mogelijkheid om door te kunnen ontwikkelen van woningbouw en voorzieningen zonder dat er onacceptabele congestie ontstaat. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor (doorgaand) verkeer. Met de maatregelen worden de belangen van meerdere weggebruikers geschaad, maar zijn deze maatregelen nodig om de ontwikkelingen in Hoofddorp zuid te kunnen realiseren. Bovendien is de gemeente Haarlemmermeer met de Provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam bezig met een grote studie naar de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg. De verwachting is dat dit project is rond 2029 gereed is waarna de op dit moment geschade belangen verholpen zijn. Daarnaast heeft er een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden om tot deze oplossing te komen. Voorbereiding en overlegVoor de totstandkoming van de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit heeft een uitgebreid participatie en informatietraject plaatsgevonden. Dit traject is uitvoerig beschreven onder de kop ‘overwegingen en motivatie’. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe heeft het ontwerp verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn een aantal zienswijzen ingediend waarvan de strekking, voorzien van een reactie door de gemeente, hieronder wordt weergegeven.ZienswijzeDe indiener van de zienswijze is het niet eens met de procedure en de uitkomst van de besluitvorming. Een rotonde zou de beste oplossing zijn geweest.Reactie zienswijzeOm de doorstroming op de Bennebroekerweg op korte termijn te verbeteren moet de gemeente een integrale afweging maken. Dit betreft naast beschikbare gronden ook andere aspecten, zoals tijd en financiële middelen. De onderzochte oplossingsrichting van de rotonde neemt veel tijd in beslag om te kunnen realiseren vanwege de benodigde toestemmingen en vergunningen. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de rotonde een dure oplossing is, mede omdat na realisatie van de Nieuwe Bennebroekerweg de rotonde verkeerstechnisch gezien minimale toegevoegde waarde heeft. Dit heeft de gemeente doen besluiten om niet de rotonde te realiseren, maar te kiezen voor oplossing die nu is voorgelegd. Het betreffen maatregelen die tussen 2024 en 2030 noodzakelijk zijn. Hierna zal de realisatie van de Nieuwe Bennebroekerweg de definitieve oplossing zijn.ZienswijzeDe indiener van de zienswijze geeft aan, dat als de gemeente de situatie gaat monitoren en evalueren, er mogelijk terug wordt gegaan naar de optie om beide kruispunten koud te maken. Daar is de indiener van de zienswijze het niet mee eens. Reactie zienswijzeDe indiener reageert op het mogelijk terugdraaien van de maatregelen, maar voorlopig is dit niet aan de orde. Afgesproken is dat een jaar nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd wordt geëvalueerd wat de gevolgen zijn geweest van de aanpassingen. De evaluatie gebeurt samen met de bewoners- en ondernemers aan de Rijnlanderweg, de ondernemers op Schiphol Trade Park en met Schiphol Area Development Company (SADC). Tot die tijd zal het kruispunt ook zorgvuldig worden gemonitord. Mocht uit de evaluatie blijken dat het terugdraaien van de maatregelen wel noodzakelijk is dan zal er een nieuw verkeersbesluit moeten worden genomen. Hiervoor zal een nieuw participatietraject komen waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hebben om zienswijzen/bezwaren in te dienen. ZienswijzeDe indiener van de zienswijze geeft aan dat het proces onzorgvuldig is verlopen en dat er een onjuiste belangenafweging is gemaakt. Reactie zienswijzeOm tot een oplossing te komen heeft de gemeente verschillende oplossingsrichtingen door een extern adviesbureau laten onderzoeken. Op basis van dit rapport heeft de gemeente een integrale afweging gemaakt. Verschillende criteria zijn daarbij in ogenschouw genomen, waaronder verkeersveiligheid, kosten, tijd en maatschappelijk draagvlak. Door gesprekken te voeren met verschillende belanghebbenden is de gemeente tot een oplossing gekomen, waarbij alle bewoners en ondernemers bereikbaar blijven en omrijdbewegingen zo veel mogelijk worden beperkt. Dit bereikt de gemeente door onder andere het afslaan op de kruising Imagination Avenue - Rijnlanderweg deels toe te staan en een aparte weg aan te legen voor landbouwverkeer en andere werkvoertuigen. ZienswijzeDe indiener van de zienswijze geeft aan de gemeente aansprakelijk te stellen voor de te lijden schade. Reactie zienswijzeDe gemeente geeft aan dat er geen sprake is van een onrechtmatig besluit, waardoor er op die basis geen aanspraak mogelijk is op schadevergoeding. De gemeente heeft de indiener van de zienswijze laten weten dat er een mogelijkheid is om beroep te doen op nadeelcompensatie en hoe dit ingediend kan worden. ZienswijzeDe indiener van de zienswijze geeft aan dat er gesprekken zijn met de openbaar vervoersbedrijven over het uitbreiden van het openbaar vervoer op het bedrijventerrein Schiphol Trade Park. De indiener van de zienswijze geeft aan dat het voorgenomen besluit een belemmering vormt in de gesprekken met de openbaar vervoersbedrijven. Reactie zienswijzeDe gemeente is bekend met de wens van Schiphol Trade Park (STP) om het openbaar vervoer uit te breiden binnen het gebied van STP. Om de OV verbinding met de gevestigde bedrijven op STP te verbeteren zijn er gesprekken tussen de gemeente, Connexxion en STP. De gemeente zet de gesprekken graag voort om te onderzoeken wat in de toekomst mogelijk zou zijn. De voorgenomen verkeersmaatregelen aan het kruispunt Rijnlanderweg – Bennebroekerweg zullen noodzakelijk zijn tussen 2024 - 2030. De gemeente zal zich in deze periode inzetten voor een betere OV verbinding op het STP terrein, maar stelt dit niet als randvoorwaarde om de verkeersmaatregelen aan het kruispunt Rijnlanderweg – Bennebroekerweg te kunnen doorvoeren. Het maatschappelijk belang om de Bennebroekerweg op de korte termijn beter te laten doorstromen weegt hierbij zwaarder dan het creëren van een nieuwe OV verbinding voor het STP terrein. ConclusieDe zienswijzen geven geen aanleiding om het besluit te wijzigen, zodat wij nu het definitieve verkeersbesluit willen publiceren. Per abuis zijn in december 2021 de blauwe strepen al grotendeels aangebracht. We hebben hier borden bij laten plaatsen, dat de regeling nog niet van kracht is.Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 26-04-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekeningen met de nummers 010028.20220413.T02.01.02 en 010028.20220413.T02.02.02, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: Kruispunt Rijnlanderweg - Bennebroekerweg1.Het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van borden conform model D4 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, zodanig dat er uitsluitend rechtdoor mag worden gereden op de volgende locaties:a.Op de Rijnlanderweg, vanuit beide richtingen, vlak voor het kruispunt met de Bennebroekerweg;b.Op de Bennebroekerweg, vanuit beide richtingen, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg;2.Het instellen van een rijstrookindeling en verplichte rijrichtingen op de Rijnlanderweg en de Bennebroekerweg vóór het kruispunt door het aanbrengen van markering conform artikel 78 van het RVV 1990;3.Het instellen van een maximum snelheid van 50 km/u op alle vier takken van het kruispunt Rijnlanderweg – Bennebroekerweg vanaf ongeveer 150 meter vóór het kruispunt door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 50;Kruispunt Rijnlanderweg – Imagination Avenue4.Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van borden conform model B1 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties: a.1x op de Imagination Avenue, vanuit het westen, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg, zodanig dat het verkeer dat op de Imagination Avenue rijdt voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer dat op de Rijnlanderweg rijdt;b.1x op de Imagination Avenue, vanuit het oosten, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg, zodanig dat het verkeer dat op de Imagination Avenue rijdt voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer dat op de Rijnlanderweg rijdt;NB. Dit kruispunt wordt met verkeerslichten geregeld waardoor bovengenoemde maatregelen gelden bij een in niet werking zijnde verkeersregelinstallatie. 5.Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties: a.4x op de Rijnlanderweg vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue, zodanig dat het verkeer dat op Rijnlanderweg rijdt voorrang verleent aan het verkeer dat op de Imagination Avenue rijdt;b.4x op het bromfietspad parallel aan de Rijnlanderweg vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue, zodanig dat het verkeer dat op het bromfietspad rijdt voorrang verleent aan het verkeer op de Imagination Avenue rijdt;NB. Dit kruispunt wordt met verkeerslichten geregeld waardoor bovengenoemde maatregelen gelden bij een in niet werking zijnde verkeersregelinstallatie. 6.Het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van borden conform model D4 en D6 uit bijlage I van het RVV 1990, zodanig dat er uitsluitend rechtdoor mag worden gereden op de volgende locaties:a.1x op de Rijnlanderweg, vanuit het zuiden, vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D4);b.2x op de Rijnlanderweg, vanuit het noorden, vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D4);c.4x op het bromfietspad parallel aan de Rijnlanderweg vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D4);d.1x op de Imagination Avenue, vanuit het westen, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg (bord D4);e.1x op de Rijnlanderweg, vanuit het zuiden, vlak voor het kruispunt met de Imagination Avenue (bord D6 (rechts));f.1x op de Imagination Avenue, vanuit het oosten, vlak voor het kruispunt met de Rijnlanderweg (bord D6 (links));7.Het aanduiden van een vrijliggend bromfietspad parallel aan de Rijnlanderweg door het plaatsen van borden conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990 op het bromfietspad ter hoogte van de oversteeklocaties over de Imagination Avenue;8.Het aanduiden van een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen door het plaatsen van borden conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Imagination Avenue, in beide richtingen, direct na het kruispunt met de Rijnlanderweg;9.het instellen van een rijstrookindeling en verplichte rijrichtingen op de Rijnlanderweg en de Imagination Avenue vóór het kruispunt door het aanbrengen van markering artikel 78 van het RVV 1990;10.Het aangeven van de richting aan welke zijde automobilisten de middengeleiders op de rijbaan dienen te passeren door het plaatsen van borden conform model D2 en D3 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:a.2x op de Rijnlanderweg, ter hoogte van de Imagination Avenue (borden D2);b.2x op de Imagination Avenue, ter hoogte van de Rijnlanderweg (borden D3);11.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 29-7-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen