1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Rotonde Beursplein

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Rotonde Beursplein

Onderwerp: Aanpassingen rotonde Beursplein Nummer: X.2022.02307Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe gemeente Haarlemmermeer heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de verkeersonveiligheid op de rotonde Beursplein in Hoofddorp. Uit dit onderzoek is gebleken dat er diverse knelpunten zijn op het gebied van verkeersveiligheid. Om de verkeersveiligheid ter plaatse van de rotonde te verbeteren, heeft de gemeente laten onderzoeken op welke manier het kruispunt op een robuuste, maar ook betaalbare manier opnieuw ingericht kan worden. Omdat een volledige herinrichting van het kruispunt veel geld kost en daardoor niet op korte termijn uitgevoerd kan worden en omdat het verkeersaanbod in de huidige situatie op een goede manier kan worden afgewikkeld, is ook een goed uitgewerkt advies voor de korte termijn maatregelen gemaakt. Deze ingrepen voor de korte termijn zijn relatief kleinschalig, brengen weinig risico met zich mee, maar bieden wel goede kansen om de verkeersveiligheid snel te verbeteren, met maatregelen die de verkeersveiligheidsknelpunten verbeteren. Dit zijn specifieke aanpassingen van vormgevingsaspecten die in de huidige situatie zorgen voor een verminderde verkeersveiligheid. De maatregelen voor de korte termijn zijn vooral bedoeld als ‘opmaat’ voor een definitieve herinrichting op de langere termijn.De korte termijn maatregelen die conform het advies uitgevoerd worden zijn onder andere: •Het verkleinen van de diameter van de rotonde. Door het toepassen van een kleinere boogstraal, wordt de snelheid van het autoverkeer op de rotonde verlaagd. Daarnaast zorgt de kleinere boogstraal ervoor dat motorvoertuigen bij het verlaten van de rotonde meer haaks op de oversteekplaatsen komen te staan. •Het verkleinen van de binnenbocht van de afrijdende strook van de rotonde door middel van markering. Hierdoor behoudt vrachtverkeer de benodigde ruimte, maar wordt het verkeer door de visuele verkleining geremd. •Het verhoogd uitvoeren van de fietspaden in twee richtingen op de rotonde door middel van fysieke drempels of plateaus in plaats van alleen visuele markering. Dit verbetert het zicht van het autoverkeer op het fietsverkeer en remt de snelheid van het autoverkeer. •Het aanpassen van de rotondetak richting Marktplein, waarbij de rijrichtingen voor auto’s worden gescheiden door het toepassen van een middengeleider. Hierdoor ontstaan er geen conflicten tussen tegengestelde richtingen. •Het realiseren van een inritconstructie op de rotondetak richting het Marktplein waarop het trottoir doorloopt. Men rijdt hier namelijk een 30 km/h zone in, waardoor het voor de verkeersveiligheid belangrijk is om de snelheid zo laag mogelijk te houden. Met de inritconstructie wordt de grens tussen twee verschillende verkeersregimes duidelijk aangegeven. Doordat het trottoir dan doorloopt hebben voetgangers automatisch voorrang bij het oversteken, waardoor de voetgangersoversteekplaats verwijderd zou kunnen worden. Echter, om het duidelijk en uniform te houden blijft dit zebrapad gehandhaafd, zoals dat ook ter hoogte van de Nieuweweg is gedaan. Het zebrapad op het fietspad komt wel te vervallen omdat er tussen de rijbaan en het fietspad voldoende opstelruimte is. •Het herinrichten van de parkeerkoffer op het Marktplein, door de plek waar nu de uitgang is ook te gebruiken als ingang. Deze ingang van de parkeerkoffer zorgt nu namelijk voor belemmering van het verkeer bij het afrijden van de rotonde. Hierdoor kan een wachtrij ontstaan die terugslaat op de rotonde. •Het verwijderen van de parkeerplekken langs het Marktplein ter hoogte van hummer 47; deze liggen te dicht op de rotonde en zorgen voor onveiligheid bij het in- en uit parkeren. •Het aanpassen van de fietsdoorsteek in noordhoek (bij hotel ‘De Beurs’) met ruimere boogstralen en het realiseren van een verhoogd middeneiland om de richtingen te scheiden. Dit vermindert de hinder van conflicterende fietsrichtingen op de doorsteek. •Het toepassen van een inritconstructie op de aansluiting van de Raadhuislaan op de fietsstraat van de Hoofdvaart Oostzijde in plaats van de huidige voorrangsregeling met haaientanden. Hierdoor wordt de voorrang voor fietsers op de fietsstraat duidelijker en de snelheid van automobilisten lager. •Het dichtzetten/fysiek verhogen van de middengeleider op de westelijke tak van de rotonde om te voorkomen dat verkeer uit het westen nog voor de rotonde een scherpe bocht naar de parallelweg van de Kruisweg maakt. Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid ter plekke van de uitweg te waarborgen. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1.Het (ver)plaatsen van (extra) verkeersborden D2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 om het verkeer langs de juiste zijde van de middengeleiders te geleiden, op de volgende plaatsen: •Op de 4 zijwegen van de rotonde, bij het verlaten van de hoofdrijbaan van de rotonde.•Op de Kruisweg voor het oprijden van de rotonde vanuit westelijke richting (verplaatsen van het huidige verkeersbord D2 naar het begin van de verlengde middengeleider). •Op de Kruisweg voor het op rijden van de rotonde vanuit oostelijke richting (Marktplein). •Aan beide zijden op de nieuwe middengeleider op het fietspad in de hoek van de Hoofdweg Westzijde en de parallelle rijbaan van de Kruisweg (in de hoek bij hotel De Beurs)•Het verwijderen van de voetgangersoversteekplaats (VOP) op het fietspad van oostelijke tak van de Kruisweg (nabij huisnummer 47) en de bijbehorende borden L2 uit bijlage I van het RVV 1990. 2.Het verwijderen van de voorrangsregelingen (bord B6 RVV 1990) en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op de aansluiting van de Raadhuislaan op de fietsstraat van de Hoofdweg Westzijde (nabij Hoofdweg 671) . 3.Het instellen van een gebod tot het volgen van de op het verkeersbord aangegeven rijrichting, uitgezonderd door fietsers, bij de aansluiting van de Raadhuislaan op de fietsstraat van de Hoofdweg Westzijde (nabij Hoofdweg 671), door het plaatsen van RVV bord D5 (R) met onderbord OB52. 4.Het plaatsen van bord B6 (RVV 1990) bij de reeds aanwezige haaientanden artikel (80 RVV) op het fietspad voor het oprijden van de rotonde vanuit de fietsstraat van de Hoofdweg Westzijde. 5.Het verwijderen van het éénrichtingsverkeer op het parkeerterrein van het Marktplein (verwijderen borden C2 en C3 RVV 1990) 6.Het verplaatsen van de huidige aanwijzing als parkeerterrein van het Marktplein naar de nieuwe gecombineerde in-/uitgang van het parkeerterrein (Verplaatsen bord E4 RVV 1990).7.Het verplaatsen van de aanwijzing als algemene gehandicaptenparkeerplaats (verplaatsen bord E6 RVV 1990) van de noordoost zijde van de Kruisweg (voor huisnummer 47) naar een parkeervak op het parkeerterrein van het Marktplein. 8.De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 4203940-1037-TEK-08-VB. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie. Belangenafweging Bewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen zijn in het belang van het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer. De verkeerssituatie wordt meer uniform en bevordert het rijden met een lagere snelheid. Daardoor wordt de situatie veiliger en duidelijker. Tegelijkertijd wordt door het verplaatsen van de ingang van de parkeerkoffer de doorstroming bevorderd. Het realiseren van een middengeleider om de richtingen te scheiden vermindert de hinder van conflicterende richtingen wat de kans op ongevallen verminderd. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer ondervindt geen hinder van de maatregel.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van het langzaam verkeer. De snelheid van het gemotoriseerde verkeer wordt geremd en de waarneming van de aanwezigheid van fietsers wordt bevorderd. Tegelijkertijd worden onderlinge conflicten door de nieuwe middengeleider op het fietspad verminderd. Langzaam verkeer ondervindt hierdoor geen hinder van de maatregelen. Openbaar vervoer De kleinere boogstraal voldoet aan de eisen voor hoogwaardig openbaar vervoer. De verhoging van de oversteeklocaties voor langzaam verkeer kan enig discomfort voor de busreiziger veroorzaken, echter doordat de snelheid van het OV als gevolg van de aanwezige rotonde toch al laag is, is de hinder beperkt en loopt het OV geen vertraging op. De maatregelen hebben hiermee geen gevolgen voor het openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.ParkeerdersVoor Kruisweg 47 verdwijnen drie parkeerplaatsen, waarvan één algemene gehandicaptenparkeerplaats. Tegelijkertijd komen er in de parkeerkoffer twee parkeerplaatsen bij, waarvan één algemene gehandicaptenparkeerplaats. Hierdoor neemt het totaal aantal parkeerplaatsen met één af. Op het totaal aantal aanwezige parkeerplaatsen in het centrum verhoogt dit de parkeerdruk nauweljks. De maatregelen hebben hiermee zeer beperkte gevolgen voor parkeerders. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en bevorderen de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen noemenswaardig worden geschaad.Voorbereiding en overlegOm de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-03-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 4203940-1037-TEK-08-VB, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.Het (ver)plaatsen van borden conform model D2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, op de volgende plaatsen: •op de vier zijwegen van de rotonde Beursplein in Hoofddorp, bij het verlaten van de hoofdrijbaan van de rotonde;•op de Kruisweg voor het oprijden van de rotonde vanuit westelijke richting (verplaatsen van het huidige verkeersbord D2 naar het begin van de verlengde middengeleider);•op de Kruisweg voor het op rijden van de rotonde vanuit oostelijke richting (Marktplein); •aan beide zijden op de nieuwe middengeleider op het fietspad in de hoek van de Hoofdweg Westzijde en de parallelle rijbaan van de Kruisweg (in de hoek bij hotel De Beurs);2.Het intrekken van de voetgangersoversteekplaats (VOP) op het fietspad van oostelijke tak van de Kruisweg (nabij huisnummer 47) door het verwijderen van borden conform model L2 uit bijlage I van het RVV 1990 en de bijbehorende markering als bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990;3.Het intrekken van de voorrangsregeling op de aansluiting van de Raadhuislaan op de fietsstraat van de Hoofdweg Westzijde (nabij Hoofdweg 671) door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990;4.Het instellen van een gebod tot het volgen van de op het verkeerbord aangegeven rijrichting, uitgezonderd door fietsers, door het plaatsen van bord conform model D5 (R) uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB52, op de aansluiting van de Raadhuislaan op de fietsstraat van de Hoofdweg Westzijde (nabij Hoofdweg 671);5.Het plaatsen van een bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 bij de reeds aanwezige haaientanden artikel (80 RVV) op het fietspad voor het oprijden van de rotonde vanuit de fietsstraat van de Hoofdweg Westzijde;6.Het intrekken van het éénrichtingsverkeer, door het verwijderen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het RVV 1990 op het parkeerterrein van het Marktplein;7.Het verplaatsen van de huidige aanwijzing als parkeerterrein van het Marktplein naar de nieuwe gecombineerde in-/uitgang van het parkeerterrein, door het verplaatsen van een bord conform model E4 uit bijlage I van het RVV 1990;8.Het verplaatsen van de aanwijzing als algemene gehandicaptenparkeerplaats door het verplaatsen van een bord conform model E6 uit bijlage I van het RVV 1990 van de noordoost zijde van de Kruisweg (voor huisnummer 47) naar het eerste parkeervak op het parkeerterrein van het Marktplein;9.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 22-4-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen