1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Skagerrak

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Skagerrak

Onderwerp: uitbreiden parkeerschijfzone deel SkagerrakNummer: X.2022.00825Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieBewoners van Skagerrak en Bandholm in Hoofddorp ondervinden al geruime tijd last van auto’s van bezoekers die hun auto nu gratis en onbeperkt lang parkeren om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Op basis van een parkeerdrukonderzoek en een bewonersbijeenkomst zijn in 2017/2018 maatregelen genomen in de vorm van het instellen van een parkeerschijfzone in een deel van de Skagerrak.Al in 2017 hebben de winkeliers via hun winkeliersvereniging verzocht om maatregelen te treffen die ertoe leiden dat er meer parkeergelegenheid voor hun klanten beschikbaar komt. In de toentertijd gehouden enquête bij gebruikers hebben met name de niet winkeliers in meerderheid bezwaar gemaakt tegen het invoeren van een dergelijke zone in dit gebied. Op dat moment is de blauwe zone niet ingevoerd, waarbij toegezegd is de ontwikkelingen te blijven volgen en de genomen beslissing zo nodig te herzien.Inmiddels is dit herzien en uit nieuwe metingen blijkt dat de parkeerdruk op de twee parkeerterreinen rondom het winkelcentrum zodanig hoog is dat consumenten hun auto vaak niet kwijt kunnen en de boodschappen daardoor elders doen. De omzetten van de winkeliers in dit winkelcentrum (“Skagerhof”) staan mede hierdoor onder druk. Zij leven onder andere van de consumenten die voor de snelle dagelijkse boodschappen komen. Er worden acties georganiseerd om meer bezoekers en klanten te trekken, maar de hoge parkeerdruk beperkt het aantal bezoekers en klanten die een snelle boodschap komen doen. De behoefte aan kort parkeren betreft ongeveer honderd parkeerplaatsen. In totaal zijn er op beide parkeerterreinen ongeveer 163 parkeerplaatsen aanwezig. Omdat het niet uitsluitend gaat om snel een boodschap te kunnen doen is de gemeente voornemens om een deel van het totaal aan te wijzen als parkeerschijfzone. Het gaat om in totaal ongeveer honderd parkeerplaatsen. Daarmee komen we tegemoet aan de wens van de winkeliers om het gebruik van de parkeerplaatsen sneller af te wisselen, maar daarmee blijft het voor de overige doelgroepen wel mogelijk om lang te kunnen parkeren. Dat is dan vooral bijvoorbeeld t.b.v. personeel van de winkels en voorzieningen. Personeelsontheffingen voor de parkeerschijfzone worden dan ook uitgesloten. Met betrekking tot de parkeerduur is de gemeente voornemens om uitsluitend voor het kleine parkeerterrein een maximale parkeerduur van drie uur toe te staan in plaats van de gebruikelijke twee uur. Dit heeft dan vooral te maken met het buurthuis waar een gemiddeld bezoek zo’n 2½ á 3 uur in beslag neemt. Verder gaat de parkeerschijfzone gelden van maandag tot en met zaterdag, tussen 09:00 uur en 18:00 uur en tevens op vrijdagavond van 18:00 uur tot 21:00 uur. Met de maatregel wordt beoogd het parkeren in de wijk beter te reguleren. Bewoners kunnen tegen betaling in aanmerking komen voor een ontheffing.Maatregelen (bebording en belijning)De parkeerschijfzone op het grote parkeerterrein wordt ingesteld door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De borden worden geplaatst op de volgende locaties:• op het parkeerterrein, vanaf de Skagerrak ter hoogte van huisnummer 121;• op het parkeerterrein, halverwege dit parkeerterrein.De parkeerschijfzone op het kleine parkeerterrein wordt ingesteld door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 3h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De borden worden geplaatst op de volgende locatie:• op het entree van het parkeerterrein, vanaf de Skagerrak ter hoogte van huisnummer 240;Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst dat de verkeerssituatie is gewijzigd. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2020-100-501.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, wegen echter zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.BedrijvenDe maatregelen zijn in het belang van bedrijven. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor de bezoekers en klanten van de bedrijven zal toenemen.Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger, overzichtelijker straatbeeld. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen. ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt echter de verkeerssituatie verduidelijkt en uniform. Lang parkeren blijft overigens voor een deel mogelijk, maar daarvoor blijven dus minder parkeerplaatsen beschikbaar.Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingDe maatregelen zijn in het belang van bewoners en langzaam verkeer. De belangen van parkeerders worden licht geschaad door het instellen van de parkeerschijfzone. Omdat er wel een deel van de parkeerplaatsen voor lang gebruik beschikbaar blijven, wordt rekening gehouden met de belangen van parkeerders. Voorbereiding en overlegDit besluit is voorbereid op basis van onderzoeken en wensen van de ondernemers. De ondernemers, maar ook bewoners en maatschappelijke organisaties zijn uitgenodigd voor een bijeenkomst op 18 mei 2020. Hiervoor zijn echter geen aanmeldingen binnengekomen en ook zijn er geen inhoudelijke reacties ontvangen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe heeft het ontwerp verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn een aantal zienswijzen ingediend waarvan de strekking, voorzien van een reactie door de gemeente, hieronder wordt weergegeven.ZienswijzeDe indiener woont boven het winkelcentrum en ondertekent ook met VvE Woningen Skagerhof. De indiener kan zich wel vinden in een blauwe zone, maar de indiener vindt het onterecht dat bewoners daarvoor moeten betalen.Reactie zienswijzeDe gemeente is wettelijk verplicht om voor de aanvraag van dergelijke gemeentelijke producten leges in rekening te brengen. ZienswijzeDe indiener is een tandartsenpraktijk. De tandartsen moeten soms een spoedbezoek afleggen, zij willendaarvoor ontheffingen.Reactie zienswijzeWij kennen de zorgontheffing, mensen in het BIG-register komen daarvoor in aanmerking. Dus detandartsen komen hiervoor in aanmerking en kunnen spoedbezoeken blijven afleggen.ZienwijzeDe indiener is het Paramedisch centrum Skagerrak. Personeel, zoals fysiotherapeuten, leveren ook zorg aan huis. Daarnaast wordt erop gewezen dat medische deskundigen vaak een grotere woon/werkafstand kennen.Reactie zienswijzeVoor personeel geldt dat zij in aanmerking komen voor een ontheffing, als zij in het BIG-register zijn opgenomen. Voor niet-medisch personeel, zoals baliemedewerkers, geldt dit niet.ConclusieDe zienswijzen geven geen aanleiding om het besluit te wijzigen, zodat wij nu het definitieve verkeersbesluit willen publiceren. Per abuis zijn in december 2021 de blauwe strepen al grotendeels aangebracht. We hebben hier borden bij laten plaatsen, dat de regeling nog niet van kracht is.Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-09-2020 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2020-100-501, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het instellen van een parkeerschijfzone op het grote parkeerterrein in de Skagerrak te Hoofddorp door het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ op de volgende locaties: op het parkeerterrein, vanaf de Skagerrak ter hoogte van huisnummer 121; op het parkeerterrein, halverwege dit parkeerterrein;2. het instellen van een parkeerschijfzone op het kleine parkeerterrein in de Skagerrak te Hoofddorp door het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 3h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ op de volgende locaties: op het entree van het parkeerterrein, vanaf de Skagerrak ter hoogte van huisnummer 240;De locaties waar geparkeerd mag worden met gebruik van een parkeerschijf worden aangeduid met een blauwe markering, zoals bedoeld in artikel 25 uit het RVV 1990.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. Sasburg TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen