1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Taurusavenue – parkeerterrein achter Den Burgh

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Taurusavenue - parkeerterrein achter Den Burgh

Onderwerp: instellen parkeerverbodzoneNummer: X.2022.06117Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieHuidige situatieIn het oosten van Hoofddorp ligt het bedrijventerrein Beukenhorst met in de oksel van het kruispunt Taurusavenue – Rijnlanderweg een restaurant genaamd Den Burgh. Het openbare terrein achter Den Burgh dient als ontsluiting van een tweetal particuliere percelen; dat van het restaurant Den Burgh en een advocatenkantoor. Er geldt een maximum snelheid van 30 km/u, dat zonaal is ingesteld, en er mag op dit moment niet geparkeerd worden. Omdat er wel behoefte is aan openbare parkeerplaatsen in de omgeving wil de gemeente Haarlemmermeer dit terrein nu aanwijzen en inrichten als parkeerterrein. BeleidsuitgangspuntenHet uitgangspunt voor bedrijventerreinen is dat er geparkeerd wordt op eigen terrein, maar aanvullend kan een aantal parkeerplaatsen gerealiseerd worden in de openbare ruimte. Er ligt ook een bestemming ‘Verkeer’ op de locatie achter Den Burgh waarbij parkeren als functie is toegestaan, maar er mag niet gratis worden geparkeerd. Er dient dus een betaald parkeerregime ingevoerd te worden en dat heeft de volgende redenen:- om te voorkomen dat bestaande en nieuwe bedrijven geen parkeren op eigen terrein regelen;- om te voorkomen dat langparkeerders (bv. Schipholreizigers) er gaan parkeren en de bus nemen. Voor het aanwijzen en inrichten van dit parkeerterreinen worden een aantal maatregelen getroffen.Maatregelen (bebording en belijning)Ter hoogte van circa 25 haakse parkeerplaatsen staan parkeerbeugels. Deze worden verwijderd om de parkeerplaatsen openbaar en toegankelijk te maken. De bestaande “NP”-markering wordt verwijderd en daarvoor in de plaats worden parkeervakken gemarkeerd. In totaal zijn er dan 47 parkeerplaatsen. Deze maatregelen zijn niet verkeersbesluitplichtig. Er wordt een parkeerverbodszone ingesteld om ervoor te zorgen dat er uitsluitend in de parkeervakken wordt geparkeerd. In een parkeerverbodszone mag nergens geparkeerd worde, behalve in de vakken. De borden (E1 RVV 1990 met opdruk zone) worden geplaatst bij het entree van het terrein vanaf de Taurusavenue, maar ook ter hoogte van de aansluitende particuliere percelen zodat het duidelijk is dat de maatregel uitsluitend geldt voor het terrein achter Den Burgh. Het instellen van een parkeerverbodszone is wel verkeersbesluitplichtig.Er wordt betaald parkeren ingesteld door het aanbrengen borden BW111zb en BW111ze. Hiervoor wordt tariefzone C ingesteld wat het volgende inhoudt:•parkeren op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag tussen 09:00 en 18:00 uur;•parkeren op vrijdag tussen 09:00 en 21:00 uur;•parkeren op zondag tussen 12:00 en 18:00 uur;•parkeren op feestdagen tussen 09:00 en 18:00 uur. Er geldt een vast parkeertarief per uur conform vigerend parkeerbeleid en er mag maximaal 24 uur aaneengesloten geparkeerd worden. De borden (BW111zb en BW111ze) worden geplaatst bij het entree van het terrein vanaf de Taurusavenue, maar ook ter hoogte van de aansluitende particuliere percelen zodat het duidelijk is dat de maatregel uitsluitend geldt voor het terrein achter Den Burgh. Deze borden zijn niet verkeersbesluitplichtig, maar hiervoor wordt separaat een aanwijzingsbesluit genomen door het college van B&W. Tot slot wordt het verkeer in één richting over het parkeerterrein geleid door het plaatsen van borden D2 en D5 in combinatie met pijlen op het wegdek. Met de maatregelen wordt beoogd om de bereikbaarheid (voor bezoekers) van de bedrijven in Beukenhorst te optimaliseren en de verkeersveiligheid te garanderen. De verkeersmaatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2022-008-005.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad. Belangenafweging Bewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven omdat deze beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein. Voor bezoekers aan het bedrijventerrein wordt het mogelijk om te parkeren en door het instellen van een parkeerverbodszone mag dat alleen in de vakken. Hiermee blijft de situatie overzichtelijk en verkeersveilig en dat is in ieders belang. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer omdat het parkeerterrein van de doorgaande weg (Taurusavenue) af ligt. Voor het overige verkeer geldt dat er met het instellen van de maatregelen geparkeerd mag worden terwijl dit voorheen niet mocht. Dat is in hun belang. Niet-gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor niet-gemotoriseerd verkeer. Ter hoogte van het entree van het parkeerterrein is wel een doorgaand (brom)fietspad en trottoir, maar daar verandert niets aan en de verkeersituatie is duidelijk en verkeersveilig. Bovendien loopt het (brom)fietspad en het trottoir dood waardoor er feitelijk geen conflicten zijn. Voor voetgangers tussen het parkeerterrein en de bestemmingen in Beukenhorst is zijn er veilige trottoirs te gebruiken. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe maatregelen zijn in het belang van nood- en hulpdiensten. Omdat de voertuigen uitsluitend in de vakken geparkeerd mogen worden is de bereikbaarheid gegarandeerd. Algemeen belangDe maatregelen optimaliseren de bereikbaarheid (voor bezoekers) van de bedrijven in Beukenhorst en garanderen de verkeersveiligheid voor alle gebruikers. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang bezoekend verkeer in Beukenhorst, maar ook de nood- en hulpdiensten. Er worden geen belangen onevenredig geschaad door de maatregelen.Voorbereiding en overlegVanuit het Gebiedsmanagement heeft overleg plaatsgevonden met de eigenaren van de aanliggende percelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn en bovendien vooral hierbij gediend zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 06-09-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2022-008-005, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. Het instellen van een parkeerverbodszone op het parkeerterrein achter Den Burgh, ter hoogte van de Taurusavenue in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk “zone”, inhoudende “begin parkeerverbodzone” respectievelijk “einde parkeerverbodzone”;2. Het aangeven van de richting aan welke zijde automobilisten de middengeleider op de rijbaan dient te passeren door het plaatsen van bord conform model D2 uit bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleider ter hoogte van het entree van het parkeerterrein vanaf de Taurusavenue;3. Het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van bord conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleider bij het uitrijden van het perceel van Den Burgh;4. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 15-9-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen