1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Van den Berghlaan

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Van den Berghlaan

Onderwerp: uitbreiden parkeerschijfzoneNummer: X.2023.01345Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieAl meer dan 16 jaar is een deel van de Van den Berghlaan onderdeel van een parkeerschijfzone. In de huidige situatie is dit op de hele Van den Berghlaan, in de oksel van de Wieger Bruinlaan, en de Nieuweweg én op het deel van de Van den Berghlaan vanaf de Nieuweweg tot aan huisnummer 289. Conform gemeentelijk beleid zijn er criteria voor het bepalen van de grenzen tot waar de gemeente het parkeren zou kunnen reguleren, alsmede voor het afhandelen van klachten over parkeeroverlast van bewoners van de straten aansluitend op de grens van de parkeerschijfzone.Om overregulering te voorkomen verdient het de voorkeur de parkeerschijfzone slechts uit te breiden in het gebied waar daadwerkelijk (meetbaar) overlast wordt ervaren. Dit vanwege enerzijds het feit dat er draagvlak is voor uitbreiding van de parkeerschijfzone onder de bewoners direct nabij de grens van de parkeerschijfzone en anderzijds het ontbreken van draagvlak onder bewoners die geen overlast ondervinden en dus tegen uitbreiding zijn.Uitbreiding van de blauwe zonering wordt per deel van een wijk onderzocht, het een en ander pas na vragen van bewoners, een verkeersmeting en een enquête. Uitbreiding van de parkeerschijfzone vindt alleen plaats als een ruime meerderheid van de bewoners voorstander is.In het wijkdeel Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan hebben bewoners aangegeven parkeeroverlast te ervaren. Namelijk niet alleen de bewoners zouden hier parkeren, maar ook bezoekers van het centrum en werknemers van bedrijven. De bewoners hebben de gemeente verzocht om een parkeerschijfzone in te voeren zodat het voor bewoners makkelijker wordt om een parkeerplaats te vinden.In 2022 heeft de gemeente Haarlemmermeer onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat een ruime meerderheid voor het instellen van een parkeerschijfzone is. Wij breiden daarom de bestaande parkeerschijfzone uit door het instellen van een nieuwe parkeerschijfzone (blauwe zone) in de Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan. Dit met een maximum parkeertijd van twee uur, gedurende maandag t/m zaterdag van 9.00-18.00 uur en op vrijdag ook van 18.00 tot 21.00 uur. Bewoners en ondernemers kunnen tegen betaling in aanmerking komen voor een parkeerontheffing.Met de maatregel wordt beoogd het parkeren in de Van den Berghlaan beter te reguleren en het lang parkeren door bezoekers van het centrum en mensen die aldaar werken tegen te gaan. Met de maatregel wordt tevens beoogd om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. Door het reguleren van het parkeren ontstaat er namelijk een rustiger en overzichtelijker straatbeeld. Maatregelen (bebording en belijning)De parkeerschijfzone wordt uitgebreid door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De borden worden geplaatst op de Van den Berghlaan, direct ten westen van de Boslaan;Vanwege het feit dat de parkeerschijfzone door dit nieuwe entree wordt verruimd kunnen de borden E10 en E11 RVV 1990 op twee locaties worden verwijderd:•op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 289;•op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 291;Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst dat de verkeerssituatie is gewijzigd. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2023-016-003.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, zoals het verzekeren van de veiligheid op de weg, wegen echter zwaarder.Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. De parkeerdruk in de wijkdelen grenzend aan de nieuwe parkeerschijfzone zal mogelijk toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.Bedrijven en ondernemersHet gaat vooral om woningen, maar de maatregelen zijn in het belang van eventueel gevestigde bedrijven en ondernemers. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bezoekers zal toenemen. De parkeerdruk in de wijkdelen grenzend aan de nieuwe parkeerschijfzone zal mogelijk toenemen. Ondernemers zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger overzichtelijker straatbeeld. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen. ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt echter de verkeerssituatie verduidelijkt en uniform. De parkeerders (bezoekers centrum of werkend in het centrum) die aldaar nu nog lang parkeren zullen elders moeten gaan parkeren. Dat betekent of naar een betaalde parkeerlocatie of naar een verder gelegen parkeergelegenheid waardoor de loopafstanden zullen toenemen. De parkeerders (bewoners) kunnen makkelijker in eigen straat parkeren. Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingDe maatregelen zijn vooral in het belang van bewoners en langzaam verkeer. De belangen van parkeerders worden licht geschaad. De belangen van bewoners en langzaam verkeer wegen wij echter zwaarder dan die van parkeerders (bezoekers centrum of werkend in het centrum), omdat er voor hen alternatieven bestaan in de vorm van parkeerplaatsen in het centrum waarvoor betaald moet worden of parkeerplaatsen verder van het centrum gelegen waardoor de loopafstand wel toeneemt. Er kan ook gekozen worden voor alternatieve vervoermiddelen zoals openbaar vervoer of de fiets.Voorbereiding en overlegDit besluit is voorbereid op basis van verkeerskundige onderzoeken en onderzoeken naar de wensen van belanghebbenden. Dit door middel van een vragenlijst en in samenwerking met de wijkraad.Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hoewel de verschillende belangen wel zoveel mogelijk in beeld waren heeft het voorgenomen verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn drie zienswijzen ingediend.Zienswijze 1De indiener geeft aan dat er in 2022 inderdaad een enquête is gehouden onder de bewoners van de Van den Berghlaan en dat daaruit is gekomen dat de meerderheid vóór de invoering van de parkeerschijfzone heeft gestemd. De indiener is het echter niet eens met de uitkomst en legt daarbij uitgebreid uit dat het tijdens de genoemde venstertijden in de huidige situatie zeer rustig is en er heel veel parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De indiener ziet in dat opzicht geen noodzaak voor een parkeerschijfzone. Daarnaast geeft de indiener aan dat het in de huidige situatie ’s avonds veel drukker is, terwijl de parkeerschijfzone dan niet in werking zal zijn. Maar ook ’s avonds is er altijd wel een plek te vinden waardoor volgens de indiener. Een parkeerschijfzone niets gaat veranderen aan de situatie en de indiener vindt het zonde van de geld en de moeite die erin wordt gestoken. Ook vindt de indiener het vervelend om daarom te moeten betalen voor een parkeerontheffing. Reactie op zienswijze 1Ondanks dat het standpunt van de indiener een helder betoog is, hebben meerdere bewoners in het wijkdeel Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan aangegeven parkeeroverlast te ervaren. De bewoners hebben de gemeente verzocht om een parkeerschijfzone in te voeren zodat het voor hen makkelijker wordt om een parkeerplaats te vinden, waardoor er in 2022 eerst onderzoek is gedaan naar de draagvlak onder de bewoners. Daaruit bleek dat een ruime meerderheid vóór het instellen van een parkeerschijfzone is. In de enquête is ook duidelijk aangegeven op welke dagen en tijden de parkeerschijfzone in werking is, waardoor mensen alle informatie hadden om hun stem te kunnen geven. Hiermee is de conclusie dat de zienswijze geen aanleiding geeft om het verkeersbesluit te wijzigen. Zienswijze 2De indiener geeft aan al 6 jaar in de Van den Berghlaan te wonen en dat het tot op heden nog nooit is voorgekomen dat er geen parkeerplek vrij was. Volgens de indiener is er geen parkeeroverlast en is er geen reden om de parkeerschijfzone uit te breiden. Reactie op zienswijze 2Het standpunt van de indiener is helder, maar meerdere bewoners in het wijkdeel Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan hebben aangegeven parkeeroverlast te ervaren. De bewoners hebben de gemeente verzocht om een parkeerschijfzone in te voeren zodat het voor hen makkelijker wordt om een parkeerplaats te vinden, waardoor er in 2022 onderzoek is gedaan naar het draagvlak onder de bewoners. Daaruit bleek dat een ruime meerderheid vóór het instellen van een parkeerschijfzone is. Hiermee is de conclusie dat de zienswijze geen aanleiding geeft om het verkeersbesluit te wijzigen.Zienswijze 3De indiener geeft aan dat een deel van de Van den Berghlaan doordeweeks vol met geparkeerde auto’s staat, maar dat er ook dagen zijn dat het erg rustig is. De indiener begrijpt het instellen van een parkeerschijfzone, maar vindt het vreemd dat bewoners dan kosten moeten maken voor een ontheffing. Daarom doet de indiener een aantal suggesties. Zo stelt de indiener voor om parkeergarages in het centrum overdag gratis te maken zodat bezoekers van het centrum niet meer uitwijken naar omliggende straten, zoals de Van den Berghlaan. Daarnaast wordt voorgesteld om een nep-parkeerschijfzone te maken door stoepranden blauw te verven en wordt voorgesteld om de straat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, maar met uitzondering van bewoners en bestemmingsverkeer. De indiener gaat tevens in op de wegversmallingen in de Van den Berghlaan. Volgens de indiener zijn deze gevaarlijk en zouden deze weggehaald moeten worden. Het voorstel van de indiener is om er dan een fietsstraat van te maken met meer verkeersdrempels. Ook het instellen van eenrichtingsverkeer of doodlopend maken voor gemotoriseerd verkeer wordt geopperd. Tot slot vraagt de indiener zich af of de parkeerschijfzone nut heeft. De indiener stelt voor om de invoering van de parkeerschijfzone uit te voeren in verband met de vervanging van de scholen aan de Van den Berghlaan. Bij die vervanging worden extra parkeervoorzieningen aangelegd die mogelijk de parkeerdruk in de Van den Berghlaan verlagen. Reactie op zienswijze 3Ondanks dat het standpunt van de indiener een helder betoog is, hebben meerdere bewoners in het wijkdeel Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan aangegeven parkeeroverlast te ervaren. De bewoners hebben de gemeente verzocht om een parkeerschijfzone in te voeren zodat het voor hen makkelijker wordt om een parkeerplaats te vinden, waardoor er in 2022 eerst onderzoek is gedaan naar de draagvlak onder de bewoners. Daaruit bleek dat een ruime meerderheid vóór het instellen van een parkeerschijfzone is. In de enquête is ook duidelijk aangegeven op welke dagen en tijden de parkeerschijfzone in werking is, maar ook dat mensen dan een parkeerontheffing aan kunnen vragen. Hierdoor hadden de mensen alle informatie om hun stem te kunnen geven. Wat de suggesties betreft kunnen we deze niet honoreren in het kader van dit verkeersbesluit. Conform beleid en besluitvorming hierover is er uniform parkeerbeleid voor het centrum, wat inhoudt dat er betaald moet worden om er te parkeren. Het is dus niet zomaar mogelijk om dit gratis te maken. De gemeente gaat ook niet mee in het maken van een nep-parkeerschijfzone of om de straat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van bewoners en bestemmingsverkeer. Het is en blijft een openbare weg die voor iedereen toegankelijk is.Wat de wegversmallingen betreft ziet de gemeente ook geen aanleiding om deze te verwijderen. Volgens de data houden mensen zich keurig aan de snelheid en er zijn geen ongevallen geregistreerd. Hiermee is de weg volgens de gemeente verkeersveilig ingericht conform de landelijke richtlijnen. En tot slot ziet de gemeente ook geen aanleiding in het uitstellen van de parkeerschijfzone. De gemeente ontvangt namelijk ook signalen van omwonenden dat het juist naar voren moet worden gehaald vanwege de vervanging van de scholen aan de Van den Berghlaan. Al met al is de conclusie dat de zienswijze geen aanleiding geeft om het verkeersbesluit te wijzigen. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 24-01-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2023-016-003, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.Het uitbreiden van een parkeerschijfzone in het wijkdeel Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan in Hoofdorp door:•het verwijderen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ op de volgende locaties:•op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 289;•op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 291;•het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ op de volgende locatie:•op de Van den Berghlaan, direct ten westen van de Boslaan;•de locaties waar geparkeerd mag worden met gebruik van een parkeerschijf aan te duiden met een blauwe markering, zoals bedoeld in artikel 25 uit het RVV 1990;2.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 1-6-2023.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Van den BerghlaanVan den Berghlaan, HoofddorpHoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen