1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Woningbouwplan Tudorpark.

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Woningbouwplan Tudorpark.

Onderwerp: diverse verkeersmaatregelenNummer: X.2022.00835Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieDe gemeente Haarlemmermeer is bezig met de realisatie van de ontwikkellocatie Tudorpark. Deze locatie ligt ten noorden van de Bennebroekerweg, ten westen van de het woningbouwplan Tudor Gardens en ten zuiden van het woningbouwplan Nassaupark. Binnen het Tudorpark worden zes deelplannen onderscheiden die successievelijk, onder meer afhankelijk van marktomstandigheden, ontwikkeld worden.Dit verkeersbesluit is een vervolg op eerder genomen verkeersbesluiten met de kenmerken X.2015.085381, X.2016.16210 en X.2019.14658. Met deze besluiten is onder meer al het 30 km/u regime en de parkeerverbodszone ingesteld. Ook is op delen al eenrichtingverkeer ingesteld en is er een verkeersbesluit genomen voor de maatregelen op het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van York. In dit verkeersbesluit worden de overige benodigde verkeersmaatregelen genomen in Tudorpark. Het gaat dan onder meer om het completeren van een straat waar eenrichtingsverkeer geldt, verkeersmaatregelen voor het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van Dorset, het aanduiden van fietspaden en het aanduiden van een erf. Met het completeren van de maatregelen wordt beoogd om de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid in Tudorpark te waarborgen. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. het instellen van een voorrangsregeling (plaatsen borden B4, B5 en B6 en haaientanden art. 80 RVV 1990) op het kruispunt Bennebroekerweg – Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg, zodanig dat het verkeer vanuit de Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg voorrang verleent aan het verkeer op de Bennebroekerweg;2. het instellen van een (afgebogen) voorrangsregeling (plaatsen borden B4, B5 en B6 en haaientanden art. 80 RVV 1990) op het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van Dorset. De borden B4, B5 en B6 worden voorzien van onderbord OB713, waarbij het verkeer op het westelijke deel van de Bennebroekerweg richting Tudorpark en het verkeer komende uit Tudorpark, voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer op het oostelijke deel van de Bennebroekerweg;3. het instellen van een voorrangsregeling (plaatsen borden B6 en haaientanden art. 80 RVV 1990) op de volgende locaties:a. op het toekomstig te realiseren (brom)fietspad, ter hoogte van de Bennebroekerweg, zowel hoofdrijbaan als parallelweg; kruispunt Bennebroekerweg – Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg, b. op het Pad van Devon, ter hoogte van de parallelweg Bennebroekerweg;c. op het Pad van Devon, ter hoogte van de kruispunten met de Laan van Tudor;d. op het fietspad parallel aan de Bennebroekerweg, ter hoogte van de Laan van Dorset;4. het verlengen van eenrichtingsverkeer (verwijderen en plaatsen bord C3 RVV 1990 en onderbord OB52) op de parallelweg van de Bennebroekerweg, tussen de Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg en de Laan van Dorset;5. het instellen van eenrichtingsverkeer (plaatsen borden C2 en C3 RVV 1990 en onderborden OB52) op de parallelweg van de Bennebroekerweg, tussen het oostelijke uiteinde van Tudorpark en de Laan van Dorset; 6. het aangeven van de richting aan welke zijde automobilisten de middengeleiders op de rijbaan dienen te passeren (plaatsen borden D2 RVV 1990) op de volgende locaties:a. 1x op de Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg, nabij de Bennebroekerweg;b. 2x op het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van Dorset;c. 6x op de Laan van Tudor;7. het aanduiden van een erf (plaatsen borden G5 RVV 1990) op de drie aansluitingen met de William Shakespearelaan. Bij de twee aansluitingen op de Laan van Tudor worden tevens de zoneborden 30 km/u geplaatst (A0130zb). Verkeer dat het erf verlaat treedt de 30km/h zone binnen van de woonwijk. De 30km/h zone is al bekrachtigd met een eerder genomen besluit;8. het aanduiden van een voetpad (plaatsen borden G7 RVV 1990) op het pad tussen de het fietspad, parallel aan de busbaan en de William Shakespearelaan;9. het aanduiden van een verplicht fietspad (plaatsen borden G11 en G12 RVV 1990) op de volgende locaties:a. rondom het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van Dorset;b. op het toekomstig te realiseren fietspad, ter hoogte van de Bennebroekerweg;10. het aanduiden van een fiets/bromfietspad (plaatsen borden G12a RVV 1990) op de volgende locaties:a. op het Pad van Devon, ter hoogte van de parallelweg Bennebroekerweg;b. op het Pad van Devon, ter hoogte van de laan van Surrey;c. op het Pad van Devon, ter hoogte van de Thomas Harriotlaan;d. op het Pad van Devon, ter hoogte van de kruispunten met de Laan van Tudor;e. op het Pad van Devon, ter hoogte van de Anna Boleynlaan;f. op het Pad van Devon, ter hoogte van de Catharina van Aragonlaan;NB. De aanduiding van het verplichte fietspad (borden G11 RVV 1990) komen hiermee te vervallen. De verkeersmaatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2022-400-478. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Met het completeren van de maatregelen wordt beoogd om de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid in Tudorpark te waarborgen waardoor de met het besluit gediende belangen zwaarder wegen.BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker. Tevens zijn de maatregelen erop gericht om een uniforme situatie te verkrijgen en komen ten goede aan de leefbaarheid.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven, het gaat hier namelijk om een woonwijk. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, het gaat hier namelijk om een woonwijk. De maatregelen zijn in het belang van regulier gemotoriseerd verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker. Tevens zijn de maatregelen erop gericht om een uniforme situatie te verkrijgen.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer omdat de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid wordt gewaarborgd. Onder meer door het verduidelijken van de plaats van de fietsers. Bromfietsers rijden in de woonwijk op de rijbaan en voor voetganger liggen overal keurig trottoirs. Om het voor bromfietsers mogelijk te maken om tussen de wijk Toolenburg en de Bennebroekerweg hun weg te vinden wordt het Pad van Devon aangewezen als fiets/bromfietspad. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Conform de parkeerbalansberekening zijn en worden er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Algemeen belangDe maatregelen waarborgen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid in deze woonwijk. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. De belangen van andere weggebruikers worden niet onevenredig geschaad.Voorbereiding en overlegHet gaat om het completeren van de maatregelen zoals deze in het verleden bedacht zijn in het totaalplan Tudorpark en dit behoeft geen verdere participatie. Wel wordt gecommuniceerd over de uitvoering van de maatregelen en worden er, indien nodig, voor een periode van ongeveer drie maanden borden geplaatst met een vooraanduiding waarop staat aangegeven dat de verkeerssituatie gewijzigd is.Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 18-01-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2022-400-478, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990 op het kruispunt Bennebroekerweg – Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg in Hoofddorp, zodanig dat het verkeer vanuit de Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg voorrang verleent aan het verkeer op de Bennebroekerweg;2. het instellen van een (afgebogen) voorrangsregeling door het plaatsen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990 op het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van Dorset. De borden B4, B5 en B6 worden voorzien van onderbord OB713, waarbij het verkeer op het westelijke deel van de Bennebroekerweg richting Tudorpark en het verkeer komende uit Tudorpark, voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer op het oostelijke deel van de Bennebroekerweg;3. het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990 op de volgende locaties:e. op het toekomstig te realiseren fietspad, ter hoogte van de Bennebroekerweg, zowel hoofdrijbaan als parallelweg; kruispunt Bennebroekerweg – Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg, f. op het Pad van Devon, ter hoogte van de parallelweg Bennebroekerweg;g. op het Pad van Devon, ter hoogte van de kruispunten met de Laan van Tudor;h. op het fietspad parallel aan de Bennebroekerweg, ter hoogte van de Laan van Dorset;4. het verlengen van eenrichtingsverkeer door het verwijderen en plaatsen van bord conform model C3 uit bijlage I van het RVV 1990 en onderbord OB52 op de parallelweg van de Bennebroekerweg, tussen de Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg en de Laan van Dorset;5. het instellen eenrichtingsverkeer door het plaatsen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB52 op de parallelweg van de Bennebroekerweg, tussen het oostelijke uiteinde van Tudorpark en de Laan van Dorset; 6. het aangeven van de richting aan welke zijde automobilisten de middengeleiders op de rijbaan dienen te passeren door het plaatsen van borden conform model D2 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:a. 1x op de Verbindingsweg Nieuwe Bennebroekerweg, nabij de Bennebroekerweg;b. 2x op het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van Dorset;c. 6x op de Laan van Tudor;7. het aanduiden van een erf door het plaatsen van borden conform model G5 uit bijlage I van het RVV 1990 op de drie aansluitingen met de William Shakespearelaan.8. het aanduiden van een voetpad door het plaatsen van borden conform model G7 uit bijlage I van het RVV 1990 op het pad tussen de het fietspad, parallel aan de busbaan en de William Shakespearelaan;9. het aanduiden van een verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:a. rondom het kruispunt Bennebroekerweg – Laan van Dorset;b. op het toekomstig te realiseren fietspad, ter hoogte van de Bennebroekerweg;10. het aanduiden van een fiets/bromfietspad door het plaatsen van borden conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:a. op het Pad van Devon, ter hoogte van de parallelweg Bennebroekerweg;b. op het Pad van Devon, ter hoogte van de laan van Surrey;c. op het Pad van Devon, ter hoogte van de Thomas Harriotlaan;d. op het Pad van Devon, ter hoogte van de kruispunten met de Laan van Tudor;e. op het Pad van Devon, ter hoogte van de Anna Boleynlaan;f. op het Pad van Devon, ter hoogte van de Catharina van Aragonlaan;NB. De aanduiding van het verplichte fietspad komt hiermee te vervallen. De borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 worden verwijderd. 11. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 14-2-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. Sasburg TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen