1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Vijfhuizen/Hoofddorp – Vijfhuizerweg/IJweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Vijfhuizen/Hoofddorp – Vijfhuizerweg/IJweg

Onderwerp: aanpassen voorrangsregelingNummer: X.2022.01220Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieDe vormgeving van het kruispunt Vijfhuizerweg – IJweg in Vijfhuizen/Hoofddorp is onduidelijk en onoverzichtelijk. De beweging vanaf de Vijfhuizerweg (vanuit Vijfhuizen) naar het vrijliggende bromfietspad langs de IJweg (richting Hoofddorp) is voor bromfietsers onlogisch en daarmee onduidelijk en verkeersonveilig. In de voorrangsbocht is een brede doorgetrokken as-markering aanwezig waardoor je formeel hier niet af mag slaan. Dat draagt ook niet bij aan de duidelijkheid van dit kruispunt. Voor alle verkeersdeelnemers is het meest duidelijk als de voorrangssituatie wordt aangepast. De intensiteiten zijn hier relatief laag met zo’n 1.000 motorvoertuigen per etmaal. Hiermee is het te verantwoorden om er een gelijkwaardig kruispunt van te maken, zoals dat gebruikelijk is tussen twee 60 km/u erftoegangswegen. Fietsers en bromfietsers rijden op twee van de vier takken al op de rijbaan en door deze weggebruikers op alle takken op de rijbaan te laten rijden ontstaat er een veel overzichtelijker kruispunt met bovendien logischere verbindingen voor fietsers en bromfietsers. Een deel van het vrijliggende bromfietspad komt daarom te vervallen. De bochten worden zodanig aangepast zodat deze allemaal een straal van 8,00 meter hebben. Ten opzichte van de huidige bochtstralen van 10,00 tot 14,00 meter zorgt een kleine bochtstraal ervoor dat er minder snel over het kruispunt wordt gereden. Om het voor groter verkeer wel mogelijk te houden om de bocht te nemen wordt er basalton toegepast. Door het hele kruispunt te voorzien van bochtstralen van 8,00 meter wordt het kruispunt symmetrisch en daarmee een stuk overzichtelijker. Om de gelijkwaardigheid te benadrukken wordt een druppelmarkering op de rijbaan aangebracht. Met de maatregelen wordt beoogd het kruispunt te verduidelijken en overzichtelijker te maken en daar mee de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verbeteren.Omdat de voorrangssituatie wordt aangepast zullen er gedurende een periode van zo’n drie maanden gele borden rondom het kruispunt worden geplaatst met daarop in zwarte letters aangegeven: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. het intrekken van de voorrangsregeling op het kruispunt Vijfhuizerweg-IJweg (verwijderen borden B4, B5, B6 en B7 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990);2. het intrekken van het bromfietspad parallel aan de IJweg, ter hoogte van het kruispunt Vijfhuizerweg-IJweg (verwijderen borden G12a RVV 1990);3. het verwijderen van de doorgetrokken streep conform artikel 76 RVV 1990 op de as van de huidige voorrangsbocht Vijfhuizerweg-IJweg Lisserweg;4. het instellen van een voorrangsregeling op het bromfietspad parallel aan de IJweg (plaatsen bord B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990), zodanig dat het verkeer dat op het bromfietspad rijdt voorrang verleent aan het verkeer dat op de IJweg rijdt;5. het aanduiden van een bromfietspad parallel aan de IJweg, ter hoogte van huisnummer 763 (plaatsen borden G12a en G12b RVV 1990).Naast bovenstaande maatregelen worden tevens de onderborden OB711 verwijderd en verkeersborden J24 met onderbord OB503 geplaatst. Dit betreffen echter geen verkeersbesluitplichtige maatregelen. De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2022-300-405 en 2022-300-406.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie. BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker.ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners, (doorgaand) verkeer en langzaam verkeer. Met de maatregelen worden geen belangen onevenredig geschaad.Voorbereiding en overlegVoor het uitvoeren van de werkzaamheden zal de omgeving m.b.t. de bereikbaarheid geïnformeerd worden, maar aangezien de maatregelen de verkeersveiligheid ten goede komen en hiermee geen belangen onevenredig worden geschaad heeft hierover geen participatie plaatsgevonden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 01-02-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2022-300-405 en 2022-300-406, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het intrekken van de voorrangsregeling op het kruispunt Vijfhuizerweg-IJweg in Vijfhuizen/Hoofddorp door het verwijderen van borden conform model B4, B5, B6 en B7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990;2. het intrekken van het bromfietspad parallel aan de IJweg, ter hoogte van het kruispunt Vijfhuizerweg-IJweg door het verwijderen van borden conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990;3. het verwijderen van de doorgetrokken streep conform artikel 76 RVV 1990 op de as van de huidige voorrangsbocht Vijfhuizerweg-IJweg Lisserweg;4. het instellen van een voorrangsregeling op het bromfietspad parallel aan de IJweg door het plaatsen van bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990, zodanig dat het verkeer dat op het bromfietspad rijdt voorrang verleent aan het verkeer dat op de IJweg rijdt;5. het aanduiden van een bromfietspad parallel aan de IJweg, ter hoogte van huisnummer 763 door het plaatsen van borden conform model G12a en G12b uit bijlage I van het RVV 1990;6. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 25-2-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: IJweg, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen