1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADVoornemen Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Van den Berghlaan

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVoornemen Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Van den Berghlaan

Onderwerp: uitbreiden parkeerschijfzoneNummer: X.2023.01345Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieAl meer dan 16 jaar is een deel van de Van den Berghlaan onderdeel van een parkeerschijfzone. In de huidige situatie is dit op de hele Van den Berghlaan in de oksel van de Wieger Bruinlaan en de Nieuweweg én op het deel van de Van den Berghlaan vanaf de Nieuweweg tot aan huisnummer 289. Conform gemeentelijk beleid zijn er criteria voor het bepalen van de grenzen tot waar de gemeente het parkeren zou kunnen reguleren, alsmede voor het afhandelen van klachten over parkeeroverlast van bewoners van de straten aansluitend op de grens van de parkeerschijfzone.Om overregulering te voorkomen verdient het de voorkeur de parkeerschijfzone slechts uit te breiden in het gebied waar daadwerkelijk (meetbaar) overlast wordt ervaren. Dit vanwege enerzijds het feit dat er draagvlak is voor uitbreiding van de parkeerschijfzone onder de bewoners direct nabij de grens van de parkeerschijfzone en anderzijds het ontbreken van draagvlak onder bewoners die geen overlast ondervinden en dus tegen uitbreiding zijn.Uitbreiding van de blauwe zonering wordt per deel van een wijk onderzocht, het een en ander pas na vragen van bewoners, een verkeersmeting en een enquête. Uitbreiding van de parkeerschijfzone vindt alleen plaats als een ruime meerderheid van de bewoners voorstander is.In het wijkdeel Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan hebben bewoners aangegeven parkeeroverlast te ervaren. Namelijk niet alleen de bewoners zouden hier parkeren, maar ook bezoekers van het centrum en werknemers van bedrijven. De bewoners hebben de gemeente verzocht om een parkeerschijfzone in te voeren zodat het voor bewoners makkelijker wordt om een parkeerplaats te vinden.In 2022 heeft de gemeente Haarlemmermeer onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat er een ruime meerderheid voor een parkeerschijfzone is. Wij breiden daarom de bestaande parkeerschijfzone uit door het instellen van een nieuwe parkeerschijfzone (blauwe zone) in de Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan. Dit met een maximum parkeertijd van 2 uur, gedurende maandag t/m zaterdag van 9.00-18.00 uur en op vrijdag ook van 18.00 tot 21.00 uur. Bewoners en ondernemers kunnen tegen betaling in aanmerking komen voor een parkeerontheffing.Met de maatregel wordt beoogd het parkeren in de Van den Berghlaan beter te reguleren en het lang parkeren door bezoekers van het centrum en mensen die aldaar werken tegen te gaan. Met de maatregel wordt tevens beoogd om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. Door het reguleren van het parkeren ontstaat er namelijk een rustiger en overzichtelijker straatbeeld. Maatregelen (bebording en belijning)De parkeerschijfzone wordt uitgebreid door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De borden worden geplaatst op de Van den Berghlaan, direct ten westen van de Boslaan;Vanwege het feit dat de parkeerschijfzone door dit nieuwe entree wordt verruimd kunnen de borden E10 en E11 RVV 1990 op twee locaties worden verwijderd:•op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 289;•op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 291;Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst dat de verkeerssituatie is gewijzigd. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2023-016-003.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, zoals het verzekeren van de veiligheid op de weg, wegen echter zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. De parkeerdruk in de wijkdelen grenzend aan de nieuwe parkeerschijfzone zal mogelijk toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.Bedrijven en ondernemersHet gaat vooral om woningen, maar de maatregelen zijn in het belang van eventueel gevestigde bedrijven en ondernemers. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bezoekers zal toenemen. De parkeerdruk in de wijkdelen grenzend aan de nieuwe parkeerschijfzone zal mogelijk toenemen. Ondernemers zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger overzichtelijker straatbeeld. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen. ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt echter de verkeerssituatie verduidelijkt en uniform. De parkeerders (bezoekers centrum of werkend in het centrum) die aldaar nu nog lang parkeren zullen elders moeten gaan parkeren. Dat betekent of naar een betaalde parkeerlocatie of naar een verder gelegen parkeergelegenheid waardoor de loopafstanden zullen toenemen. De parkeerders (bewoners) kunnen makkelijker in eigen straat parkeren. Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingDe maatregelen zijn vooral in het belang van bewoners en langzaam verkeer. De belangen van parkeerders worden licht geschaad. De belangen van bewoners en langzaam verkeer wegen wij echter zwaarder dan die van parkeerders (bezoekers centrum of werkend in het centrum), omdat er voor hen alternatieven bestaan in de vorm van parkeerplaatsen in het centrum waarvoor betaald moet worden of parkeerplaatsen verder van het centrum gelegen waardoor de loopafstand wel toeneemt. Er kan ook gekozen worden voor alternatieve vervoermiddelen zoals openbaar vervoer of de fiets.Voorbereiding en overlegDit besluit is voorbereid op basis van verkeerskundige onderzoeken en onderzoeken naar de wensen van belanghebbenden. Dit door middel van een vragenlijst en in samenwerking met de wijkraad.Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hoewel de verschillende belangen wel zoveel mogelijk in beeld zijn wordt het voorgenomen verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegd. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 24-01-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2023-016-003, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. Het uitbreiden van een parkeerschijfzone in het wijkdeel Van den Berghlaan tussen huisnummer 289 en de Boslaan in Hoofdorp door:o het verwijderen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ op de volgende locaties: op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 289; op de Van den Berghlaan, ter hoogte van huisnummer 291;o het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ op de volgende locatie: op de Van den Berghlaan, direct ten westen van de Boslaan;o de locaties waar geparkeerd mag worden met gebruik van een parkeerschijf aan te duiden met een blauwe markering, zoals bedoeld in artikel 25 uit het RVV 1990;2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 2-3-2023.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.ZienswijzeBelanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Beheer en Onderhoud, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve verkeersbesluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

Locatie: Van den BerghlaanVan den Berghlaan, HoofddorpHoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen