1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. GEMEENTEBLADWijzigingsbesluit gemeente Haarlemmermeer – Wijzigingsbesluit locatie laadpaal Willemsbos t.h.v. nummer 92 naar nummer 32 te Hoofddorp

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADWijzigingsbesluit gemeente Haarlemmermeer – Wijzigingsbesluit locatie laadpaal Willemsbos t.h.v. nummer 92 naar nummer 32 te Hoofddorp

Overwegingen De volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen liggen ten grondslag aan het verkeersbesluit:- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;Het volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemd belang is in het geding bij het nemen van dit verkeersbesluit:- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.MotiveringDe gemeente Haarlemmermeer blijft elektrisch vervoer binnen haar grenzen stimuleren;Elektrisch vervoer levert een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en is stiller en zuiniger dan gewone voertuigen. Om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren, heeft het college van B&W de nota ‘Randvoorwaarden voor laadinfrastructuur elektrische auto’s’ d.d. 03 december 2013 (kenmerk 2013.0080843) vastgesteld. Particulieren en bedrijven in het bezit van een elektrische auto konden op basis van deze nota een openbare laadpaal nabij het vestigingsadres aanvragen.Op 9 mei 2017 is de B&W nota ‘Uitvoeringsstrategie laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer’ (kenmerk 2017.0018877) vastgesteld als vervolg op de eerste nota. Uitgangspunt van deze nota is dat voor gebruikers van elektrische auto’s een dekkend netwerk van laadinfrastructuur essentieel is om van A naar B te komen. Voor de realisatie van een dekkend netwerk wordt een gebiedsgerichte aanpak en uitvoeringsstrategie gevolgd.Op 5 juli 2022 is de B&W nota ‘Uitgangspunten uitvoering maatregelen laadinfrastructuur elektrische auto’s’ (kenmerk 2022.0001500) vastgesteld. Het bijplaatsen van nieuwe laadpalen geschiedt niet meer op basis van individuele aanvragen van e-rijders, maar op basis van de data van bestaande laadpalen. Wanneer de druk op laadpunten hoog is, dient de exploitant een locatieverzoek in. De Metropoolregio Amsterdam-elektrisch (MRAe) beoordeelt dit verzoek en komt op basis van vaste criteria tot een locatievoorstel dat wordt getoetst door de gemeente Haarlemmermeer.• Door de laadinfrastructuur uit te breiden op basis van data in plaats van bewonersverzoeken, is er minder willekeur en worden de prioriteiten geobjectiveerd. De datagestuurde aanpak betekent dat veelgebruikte laadpalen leiden tot een locatieverzoek voor een nieuwe laadpaal en van de exploitant. Dat locatieverzoek wordt beoordeeld waarbij de exacte locatie voor een nieuwe openbare laadpaal wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria:Iedere laadpaal heeft twee sockets dus bedient twee aaneengesloten parkeervakken;• De locatie levert geen belemmeringen op voor (voertuigen van) hulpdiensten;• Er is een voorkeur voor gestoken parkeren in plaats van langsparkeren;• Gunstige ligging voor aansluiting op het bestaande stroomnetwerk;• Liever niet in het zicht, dus bij voorkeur aan de zijkant van huizen, niet voor een raam.We kijken naar de data op het niveau van een wijk of gebied en bundelen de voorgestelde locaties in één verkeersbesluit. De kwaliteitseisen aan de plaatsing van elektrische laadpalen vanuit de gebiedsgerichte benadering zijn:- de elektrische laadpalen zijn openbaar, staan op gemeentegrond en mogen door iedereen met een elektrische (of plug-in hybride) auto worden gebruikt om op te laden;- alleen bestaande parkeerplaatsen zullen worden aangewezen als plaats om te laden;- daar waar betaald parkeren of een parkeerschijfzone is, blijft dit in stand;- of een locatie geschikt is om aan te wijzen als elektrisch oplaadpunt hangt niet alleen af van lokale technische omstandigheden, maar ook van de mate waarin de locatie zichtbaar is, of deze praktisch bruikbaar is en past in het straatbeeld;Een laadpaal kent twee aansluitingen voor elektrische voertuigen.Om een optimale benutting van een openbaar oplaadpunt te waarborgen, is het wenselijk om nabij het oplaadpunt een tweetal parkeerplaatsen te markeren en te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.Dit kan gerealiseerd worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) met een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op twee parkeervakken en hierbij twee parkeervakken te markeren.Het exclusief parkeren voor elektrische auto’s is slechts toegestaan met als doel de auto op te laden, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is.Dit gebruik is geregeld in artikel 24 lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, namelijk ‘de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven’. In verzamelverkeersbesluit: Gemeenteblad 2023, 487561 gepubliceerd op 15-11-2023, waren twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Willemsbos nummer 92. Na overleg met omwonenden is besloten dat een andere locatie meer geschikt is, namelijk ter hoogte van Willemsbos nummer 32. In voorliggende wijzigingsbesluit wordt de voorgenomen locatie, Willemsbos t.h.v. nummer 92 dus gewijzigd in de nieuwe locatie, namelijk Willemsbos nummer 32.dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie;dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.Besluiten1. Het verkeersbesluit reserveren parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, Gemeenteblad 2023, 487561, gepubliceerd op 15-11-2023, als volgt te wijzigen: 2. de in het bovengenoemde besluit gereserveerde parkeerplaatsen ter hoogte van Willemsbos nummer 92 te wijzigen naar een andere locatie. In plaats daarvan worden namelijk twee parkeerplaatsen gereserveerd ter hoogte van Willemsbos nummer 32 voor het opladen van elektrische voertuigen, zoals weergegeven in bijgevoegde situatieschetsen.3. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 4-1-2024.TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor eenieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.Situatieschets Oude locatie (niet te reserveren)Willemsbos Hoofddorp, t.h.v. nummer 92Nieuwe locatie (wel te reserveren)Willemsbos t.h.v. nummer 32

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen