1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, 30km/h schoolzone Boslaan en fietsstroken Boslaan, Jan P. Sweelincksingel en Nieuweweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, 30km/h schoolzone Boslaan en fietsstroken Boslaan, Jan P. Sweelincksingel en Nieuweweg

N ummer 201 4 / 075475 1.Overwegingen Aanleiding In 2012 is de schoolzone Van den Berghlaan aangelegd, met poorten op de Van den Berghlaan (west), Boslaan (2x), Nieuweweg (2x) Leeghwaterstraat en Burgemeester Pabstlaan (nr. 2012/0445473). De fysieke maatregelen die toen genomen werden, lagen gecentreerd rond de basisscholen J. van Stolbergschool (in het bezit van het HVL) en de Freinetschool aan de Van den Berghlaan (midden). De schoolzone is toen bewust groot gemaakt, om de Klimopschool aan de Dokter Bolkesteinstraat met dependance aan de Kockstraat, een opvang voor speciaal onderwijs aan de Boslaan en een middelbare school aan het einde van de Van den Berghlaan daarin mee te nemen. Vanwege de geplande uitbreiding van de Klimopschool, zijn er in 2012 geen maatregelen in de directe omgeving van de school genomen. Na de verbouwing en het behalen van het HVL, is het in 2014 de beurt aan de Klimopschool voor de aanpak van de verkeersknelpunten in de omgeving. Hiervoor is een apart verkeersbesluit genomen (nr. 2014/072218). In de uitvoering van de schoolzone Van den Berghlaan in 2012, zijn de fietsstroken op de Boslaan uiteindelijk uit het plan gehaald, vanwege benodigde werkzaamheden aan de verharding op korte termijn. De reconstructie van de Boslaan is nu deze (na)zomer gepland. De geplande aanleg van fietsstroken op de resterende delen van de Nieuweweg (vanaf de Burg. Pabstlaan), Boslaan en Jan P. Sweelincksingel wordt hieraan voorafgaand, in de zomervakantie, uitgevoerd. Maatregelen en motivatie De volgende maatregelen worden getroffen: (1) De aanleg van fietsstroken op het noordelijke deel van de Nieuweweg vanaf de Burgemeester Pabstlaan, op de Jan P. Sweelincksingel en op de Boslaan. Hiertoe worden fietssymbolen zoals bedoeld in artikel 1 n RVV 1990 op de nieuwe rode fietsstroken geplaatst. (2) Het uitbreiden van de 30km/h zone in de Leeghwaterstraat, Van der Burchtstraat en de Van den Berghlaan naar de Boslaan voor het deel binnen de bestaande schoolzone. Hiervoor worden de borden A1 en A2 RVV 1990 met de opdruk ‘30’ en opdruk ‘zone’ verplaatst van de Leeghwaterstraat ten noordwesten van de kruising met de Boslaan naar de Boslaan voor/ten zuidwesten van de kruising met de Leeghwaterstraat en van de Van den Berghlaan ten noordoosten van de kruising met de Boslaan naar de Boslaan na/ten zuidwesten van de kruising met de Koning Willem 1 laan. De borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk ‘30’ en opdruk ‘zone’ op de Van der Burchtstraat en de Van den Berghlaan, beide ten zuidwesten van de Boslaan, worden daarvoor verwijderd; De maatregelen worden uitgevoerd conform de uitvoeringsvoorschriften van het BABW. De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen en fietsers. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het uitbreiden van de 30 km/h zone en het aanduiden van fietsstroken moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2014-002-003. 3.Voorbereiding De aanleg van fietsstroken op het noordelijke deel van de Nieuweweg (vanaf de Burg. Pabstlaan), Jan P. Sweelincksingel en Boslaan is een onderdeel van het uitvoeringsprogramma Deltaplan Bereikbaarheid, dat een breed participatietraject doorlopen heeft. Daarbij zijn de fietsstroken tijdens de inloopavonden voor de schoolzones (deels voor schoolzone Boslaan in het 1e kwartaal van 2012 en bij schoolzone Burg. Pabstlaan/Nieuweweg in het 1e kwartaal van 2014) gepresenteerd. De fietsstroken zijn als onderdeel van schoolzone Burg. Pabstlaan/Nieuweweg gepubliceerd als voorgenomen besluit. Op dit onderdeel zijn geen negatieve reacties of zienswijzen binnengekomen. De wijkraad Hoofddorp Oost heeft namens een aantal bewoners wel een zienswijze ingediend tegen het voorgenomen besluit voor de schoolzone Burg. Pabstlaan/Nieuweweg. Hierin kwam mede het verzoek voor de invoering van een 30km snelheidsregime in de schoolzone op de Boslaan naar voren. De Boslaan is net als de Nieuweweg en Brug. Pabstlaan gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg. Bij de invoering van de schoolzones Kalslagerring in de zomer van 2013 en schoolzone Burg. Pabstlaan/Nieuweweg in de zomer van 2014, is besloten in het kader van de verkeersveiligheid de maximum toegestane snelheid te verlagen naar 30km/h. Vanuit het oogpunt van één grote schoolzone in Hoofddorp Oost is het onlogisch als er op de meer doorgaande route wel een 30km zone is en op de meer wijkontsluitende route nog 50km/h geldt. Het verzoek om de gebiedsontsluitingsweg 30km/h naast de Burg. Pabstlaan en Nieuweweg ook op de Boslaan in de bestaande schoolzone te integreren is daarom meegenomen in dit verkeersbesluit. Met de reconstructie van de Boslaan worden hier fietsstroken en plateau’s aangelegd, die passen bij deze wegcategorie. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 24 juni 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. Connexxion is het echter niet eens met de aanleg van plateaus op de Boslaan. Snelheidsremmende maatregelen zijn echter noodzakelijk voor een adequate werking van de 30 km/h zone. Als compromis komt er één hoog en lang plateau bij het zebrapad tussen de bushaltes (optimum verkeersveiligheid) en één laag iets korter plateau aan één zijde van de weg voor het verkeer dat vanaf de Kruisweg dat de 30km/h zone inrijdt (optimum doorstroming in 30km zone). Hiermee komen we zoveel mogelijk tegemoet aan de wensen van Connexxion voor het comfort op de busroute met toch een verkeersveilige schoolzone die de wijkraad en scholen/dagopvang vragen. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe is het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 7 april 2014 vier weken ter inzage gelegd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer door de verlaging van de maximum toegestane snelheid in verband met het uitbreiden van de 30 km/h zone en parkeerverbod met de komst van fietsstroken. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. De verkeersveiligheid van het langzame verkeer, met name die van schoolgaande kinderen, wordt zwaarder gewogen dan de snelheid die het gemotoriseerde verkeer. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de extra snelheidsremmende maatregelen. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Doorgaand verkeer (Doorgaand) verkeer moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en wordt hiermee in hun belangen geschaad. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Parkeerders De maatregelen hebben gevolgen voor parkeerders die nu foutief (half) op het trottoir parkeren, daar dit met de maatregelen niet meer mogelijk is. Openbaar vervoer De bussen moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en 30km/h zone en worden hiermee in hun belangen geschaad. De snelheidsremmende maatregelen zijn zoveel mogelijk bij de bushaltes en bochten gesitueerd, waar de bus toch al moet afremmen. De snelheidsremmende maatregelen zijn aangepast om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de bezwaren van Connexxion. Hulpdiensten De hulpdiensten moeten afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en worden hiermee in hun belangen geschaad. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van het langzaam verkeer en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, openbaar vervoer en hulpdiensten die door de maatregelen worden geschaad. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten: I. De aanduiding van fietsstroken op de Nieuweweg in Hoofddorp, voor het noordelijke deel vanaf de Burgemeester Pabstlaan, op de Jan P. Sweelincksingel en op de Boslaan door het aanbrengen van fietssymbolen zoals bedoeld in artikel 1 n van het RVV 1990 op de nieuwe rode fietsstroken. II. Het uitbreiden van de 30km/h zone naar de Boslaan in Hoofddorp voor het deel binnen de schoolzone, door het verplaatsen van de borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur", op de volgende locaties: • de borden van een locatie op de Leeghwaterstraat direct ten noordwesten van de kruising met de Boslaan naar een locatie op de Boslaan direct ten zuidwesten van de kruising met de Leeghwaterstraat; • de borden van een locatie op de Van den Berghlaan direct ten noordwesten van de kruising met de Boslaan naar een locatie op de Boslaan direct ten zuidwesten van de kruising met de Koning Willem 1 laan; • de borden op de Van der Burchtstraat en de Van den Berghlaan direct ten zuidwesten van de kruisingen met de Boslaan komen te vervallen; I. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11 juli.2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Boslaan, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen