1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Burgemeester Pabstlaan-Nieuweweg, instellen schoolzone

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Burgemeester Pabstlaan-Nieuweweg, instellen schoolzone

N ummer 201 4 / 072218 1.Overwegingen Aanleiding De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen. Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast: • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording; • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen; • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties; • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden); • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten); • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders; • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren; • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties. Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard richtlijnen van Duurzaam Veilig. Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren. De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen. Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria: • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers); • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone); • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat); • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone Burg. Pabstlaan-Nieuweweg in Hoofddorp Oost in de zomervakantie van 2014 aan de beurt. De Klimopschool heeft in 2013 het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel behaald. Met de betrokken partijen (school, wijkraad en wijkagent) zijn de problemen geïnventariseerd en is naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn: 1. Er wordt regelmatig foutief geparkeerd op het trottoir van de Dr. Bolkensteinstraat; 2. Er doen zich regelmatig opstoppingen voor door kort/fout geparkeerde auto’s in de Dr. Bolkensteinstraat; 3. De fietsroute vanaf de Van den Berghlaan naar de school is niet goed te herkennen; 4. Het oversteken bij het zebrapad op de Burg. Pabstlaan is moeilijk en gevaarlijk door de hoge snelheden van het verkeer en het beperkte zicht; 5. De kruising van de Burg. Pabstlaan met de Nieuweweg blijft na de reconstructie moeilijk om over te steken voor voetgangers en fietsers. Naast de schoolzone worden deze zomer fietsstroken op de Nieuweweg (vanaf de Burg. Pabstlaan), Jan P. Sweelicksingel en Boslaan aangebracht en vindt er op de Boslaan tussen de Koning Willem 1 laan en Leeghwaterstraat een reconstructie plaats. Voor deze maatregelen wordt een apart verkeersbesluit genomen. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan, naast het plaatsen van bebording en belijning bij de schoolzonepoorten uit: (1) Het plaatsen van anti-parkeermaatregelen op het trottoir van Dr. Bolkensteinstraat tussen het fietspad langs de Burgemeester Pabstlaan en de bocht bij de auto en fietsingang van de school, voor de ingang van flat 62 t/m 134 en op de Nieuweweg, tegenover de toegang naar het parkeerterrein voor de school; (2) In het belang van de verkeersveiligheid blijft de Dr. Bolkesteinstraat een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer; (3) Het verduidelijken van de fietsroute op de Dr. Bolkesteinstraat vanaf het schoolplein naar de doorsteek richting de Van den Berghlaan in de bestrating; (4) Het verplaatsen van het voetpad tussen de Dr. Bolkensteinstraat en de Van den Berghlaan naar een locatie direct naast het fietspad. Op de vrije ruimte na verplaatsing van het voetpad, passen 3 extra haakse parkeerplaatsen op de Dr. Bolkensteinstraat; (5) Het aanbrengen van een uitstulping in het trottoir op de Van den Berghlaan ter hoogte van huisnummer 599, om de oversteek te verbeteren; (6) Het aanbrengen van een plateau om het zebrapad halverwege de Burgemeester Pabstlaan te verhogen en daarmee de snelheid van het verkeer te verlagen; (7) Voor de overzichtelijkheid wordt de bebording die de voetgangers- en fietsoversteken op de Burgemeester Pabstlaan en de Nieuweweg noord/oostzijde aangeven meer gecentreerd en opvallender, door de combinatie van de borden ‘pas op overstekende fietsers (J24 RVV 1990) en zebrapadaanduiding (L2 RVV 1990) met een gele achtergrond en onderbord 2x. Verkeer op de Nieuweweg vanaf het centrum wordt door de combinatie van borden ‘pas op zebrapad’ (J23 RVV 1990) en ‘pas op overstekende fietsers’ (J24 RVV 1990) gewaarschuwd voor de komende oversteken; (8) De 30km/h zone op de Nieuweweg (tussen de Kruisweg en Burgemeester Pabstlaan) en Nijverheidsstraat wordt uitgebreid naar de Nieuweweg en Burgemeester Pabstlaan voor het deel tussen de Van den Berghlaan en de dr. Bolkesteinstraat, zodat de schoolzone in de 30km/h zone komt te liggen en de snelheid op de kruising Burgemeester Pabstlaan-Nieuweweg verder wordt verlaagd. Hiervoor worden de borden A1 en A2 met de opdruk ‘30’ en opdruk ‘zone’ op de Nieuweweg verplaatst, van een locatie direct ten zuiden van de kruising met de Burgemeester Pabstlaan naar direct ten zuiden van kruising met de Van den Berghlaan en van een locatie op Nijverheidsstraat direct ten zuiden van de Burgemeester Pabstlaan naar een locatie op de Burgemeester Pabstlaan tussen de kruising met de dr. Bolkensteinstraat en de te verhogen voetgangersoversteekplaats; (9) Om de Nieuweweg bij de Van den Berghlaan veiliger over te kunnen steken, wordt er tussen de kruising en de bushalte een zebrapad op een plateau aangelegd door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in art. 49 RVV 1990 en borden L2 RVV 1990 voor de nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Nieuweweg tussen de van den Berghlaan en bushalte nabij Nieuweweg 33; (10) De oversteek van de dr. Bolkesteinstraat voor voetgangers bij de ingang van het schoolplein wordt verbeterd, door de weg aan beide zijde te versmallen en kanalisatiestrepen aan te brengen. Het plan om de kruising Nieuweweg-Burg. Pabstlaan aan te passen, wordt uiteindelijk niet met de schoolzone meegenomen. Voor een breed gedragen oplossing wordt eerst een participatietraject ingezet waarin bewoners kunnen meedenken en een second opinion van deskundigen gevraagd. Bij eventuele aanvullende maatregelen volgt dan een aparte verkeersbesluitprocedure. De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen en met name de overstekende voetgangers en fietsers. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanwijzen van de voetgangersoversteekplaatsen, en het uitbreiden van de 30 km/h zone moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2014-100-001. 3.Voorbereiding Op 3 maart 2014 zijn de voorgestelde plannen gepresenteerd aan bewoners en andere belangstellenden tijdens een inloopavond op het Raadhuis. Het voorlopige plan stond samen met het verslag van de inventarisatie vanaf 27 februari 2014 op de speciale pagina voor de schoolzones op de gemeentelijke website en de betrokken partijen (school, wijkraad en wijkagent) hebben vooraf de plannen ontvangen. Tijdens en naar aanleiding van deze avond zijn er 7 schriftelijke reacties binnengekomen over de verkeersknelpunten in de schoolzone: • 5x over de kruising Burg. Pabstlaan-Nieuweweg (resultaat: plan aangepast); • 3x is gevraagd om een 30km/h zone in schoolzone (overgenomen in het plan); • 3x is gevraagd om een zebrapad op de Nieuweweg op het deel tussen de Burg. Pabstlaan en Van den Berghlaan (overgenomen in het plan); • 2x voor extra palen tegen foutparkeren (overgenomen in het plan); • 2x voor verbeteren van de afwatering op het fietspad tussen de dr. Bolkesteinstraat en Van den Berghlaan (meegenomen in het plan); • 1x voor verbeteren toegang schoolplein op de dr. Bolkesteinstraat (overgenomen in het plan); • 1x voor minder borden bij kruising Burg. Pabstlaan-Nieuweweg (meegenomen met verplaatsing borden); • 2x verzoek fietsstrook achter parkeerplaatsen dr. Bolkensteinstraat (dit verzoek is niet meegenomen, aangezien de hiermee gepaard gaande investering te hoog is). • Daarnaast waren er verzoeken voor 30km/h (1x) en verbreden(1x) van de Nieuweweg en afkruisen (1x) en verbeteren van de oversteek (2x) van de Burg. Pabstlaan bij de Draverslaan die allen buiten de schoolzone vielen en vanwege tegenstrijdigheid met ons beleid of richtlijnen niet gehonoreerd kunnen worden. Naar aanleiding van de reacties op het voorgestelde plan, is het plan aangepast waarin 6 verzoeken zijn verwerkt. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 1 april 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit, al gaan Connexxion en de politie pas akkoord met de aanpassingen voor de middengeleider als blijkt dat deze het nemen van de bocht voor bussen niet onmogelijk maakt. Voor de probleemgebieden volgens de rijcurves, gaan de betrokken partijen op locatie naar technische oplossingen zoeken. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe is het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 7 april 2014 vier weken ter inzage gelegd. De wijkraad Hoofddorp Oost heeft namens een aantal bewoners een zienswijze ingediend. Hierop heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen de wijkraad en de gemeente. Hierin is besloten de geplande aanpassingen aan de kruising Nieuweweg-Burg. Pabstlaan nu niet mee te nemen met de werkzaamheden voor de schoolzone. De aanpassingen aan de kruising zijn naar aanleiding van de inloopavond gedaan. De aanpassing is daardoor alleen teruggekoppeld aan de aanwezige bewoners en niet verder geparticipeerd. Er is afgesproken een second opinion uit te laten voeren en een breed participatietraject te volgen waarin bewoners zelf kunnen meedenken aan oplossingen. De uitvoering van dit Deltaplanproject wordt uitgesteld tot voorjaar of zomer 2015. Daarnaast is verzocht om de schoolzone en 30km/h zone op de Burg. Pabstlaan te verschuiven tot achter de kruising met de Draverslaan. Aangezien deze weg onderdeel is van de centrumring en een grotere 30km/h zone zonder aanvullende snelheidsremmende maatregelen ongeloofwaardig is, wordt het advies van de werkgroep verkeer (o.a. hulpdiensten) overgenomen om hier nu geen gehoor aan te geven. In het komende jaar kan alsnog onderzocht worden of een grotere 30km/h zone met aanvullende maatregelen toch mogelijk is. Het verzoek om de gebiedsontsluitingsweg 30km/h naast de Burg. Pabstlaan en Nieuweweg ook op de Boslaan in de bestaande schoolzone te integreren, wordt wel ingewilligd. Met de reconstructie van de Boslaan worden hier fietsstroken en plateau’s aangelegd, die passen bij deze wegcategorie. Voor de uitbreiding van de 30km/h zone naar de Boslaan en de aanleg fietsstroken volgt een apart verkeersbesluit. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer door de verlaging van de maximum toegestane snelheid in verband met het uitbreiden van de 30 km/h zone en parkeerverbod met de komst van fietsstroken. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. De verkeersveiligheid van het langzame verkeer, met name die van schoolgaande kinderen, wordt zwaarder gewogen dan de snelheid die het gemotoriseerde verkeer. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de extra snelheidsremmende maatregelen. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Doorgaand verkeer (Doorgaand) verkeer moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en wordt hiermee in hun belangen geschaad. Bijkomend positief effect voor doorgaand verkeer is dat de oversteeklocaties door de maatregelen beter opvallen, waardoor de kans op een ongeval vermindert. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De oversteeklocaties worden beter aangeduid, de fietsers krijgen een eigen ruimte en de snelheid van het verkeer wordt verlaagd. De verkeerssituatie wordt hiermee duidelijker en veiliger. Parkeerders De maatregelen hebben gevolgen voor parkeerders die nu foutief (half) op het trottoir parkeren, daar dit met de maatregelen niet meer mogelijk is. Openbaar vervoer De bussen moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en 30km/h zone en worden hiermee in hun belangen geschaad. De snelheidsremmende maatregelen zijn zoveel mogelijk bij de bushaltes en bochten gesitueerd, waar de bus toch al moet afremmen. Hulpdiensten De hulpdiensten moeten afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en worden hiermee in hun belangen geschaad. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van het langzaam verkeer en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, openbaar vervoer en hulpdiensten die door de maatregelen worden geschaad. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6.Besluiten I. Door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in art. 49 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en borden L2 RVV 1990 op de volgende locatie een voetgangersoversteekplaats aan te duiden: • op de nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Nieuweweg in Hoofddorp, tussen de Van den Berghlaan en de bushalte nabij Nieuweweg 33. II. Het uitbreiden van de 30 km/h zone op de Nieuweweg en naar de Burgemeester Pabstlaan voor het deel binnen de schoolzone in Hoofddorp, door het verplaatsen van de borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur", op de volgende locaties: • de borden van een locatie op de Nieuweweg direct ten zuiden van de kruising met de Burg. Pabstlaan naar een locatie op de Nieuweweg direct ten zuiden van kruising met de Van den Berghlaan; • de borden van een locatie op de Nijverheidsstraat, direct ten zuiden van de Burg. Pabstlaan naar een locatie op de Burgemeester Pabstlaan tussen de kruising met de dr. Bolkensteinstraat en de te verhogen voetgangersoversteekplaats. III. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 22 mei 2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Nieuweweg, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen