1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit – Hoofddorp – fietspaden

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit – Hoofddorp - fietspaden

N ummer 2013/ 0059002 1. Overwegingen Aanleiding In het Deltaplan Bereikbaarheid is het beleid opgenomen op het gebied van het gebruik van fietspaden door fietsers, bromfietsers en snorfietsers: Bromfietsen maken volgens de regel ‘bromfietser op de rijbaan’ binnen de bebouwde kom gebruik van de rijbaan en buiten de bebouwde kom van het fietspad. Hierdoor zijn de snelheidsverschillen tussen de bromfietsen en het overige verkeer zo klein mogelijk waardoor de veiligheid zo groot mogelijk is. Voor snorfietsen geldt dat niet, omdat zij een lagere constructiesnelheid hebben mogen snorfietsen wel op verplichte fietspaden rijden. (bron: Deltaplan Bereikbaarheid). Het beleidsuitgangspunt is dat bromfietsers gebruik maken van dezelfde routes als het autoverkeer binnen de bebouwde kom en snorfietsers van dezelfde routes als fietsers. Op die regel zijn slechts een paar uitzonderingen, namelijk: • Op drukke wegen met voorsorteervakken is het voor bromfietsers onveilig om op de rijbaan met het verkeer mee te rijden (o.a. Van Heuven Goedhartlaan), dus dan wordt het naastgelegen fietspad een bromfietspad; • Op fietspaden langs 30km wegen passen snorfietsers en snelle fietsers op de rijbaan, dus dan wordt het naastgelegen fietspad een onverplicht fietspad waar fietsers mogen kiezen; • Op fietspaden zonder aangrenzend voetpad, is het verschil tussen voetgangers en snorfietsers te groot, dus dan wordt het naastgelegen fietspad een onverplicht fietspad; • Op recreatieve fietspaden moet geluidsoverlast beperkt worden, dus dan zijn snorfietsers hier (met draaiende brandstofmotor) niet toegestaan. Het fietspad wordt dan een onverplicht fietspad; Daarnaast is besloten om op het fietspad tussen het scholeneiland Overbos in, voor de veiligheid van de schoolgaande kinderen hier geen snorfietsers (met draaiende brandstofmotor) toe te staan. Voor twee doorsteekjes in Floriande (bruggetje tussen de IJweg en de Fanny Blankers- Koenlaan en het pad tussen de Leenderbos en de Waddenweg met de toegang tot Silo 5) is besloten om bromfietsers hier toch toe te staan, vanwege de ligging van de voorzieningen die veel gebruikt worden door jongeren en waarbij het laten omrijden via de rijbaan tot ongeloofwaardige omrijdbewegingen zou leiden; Gebleken is dat de fietspaden in Hoofddorp niet allemaal de juiste functie en bebording hebben, op grond van het beleid in het Deltaplan Bereikbaarheid. Er kwamen veel afwijkingen en tegenstrijdige borden voor op straat. Voor een logisch netwerk voor fietsers, snorfietsers en bromfietsers wordt de gewenste functie op grond van het beleid middels dit verkeersbesluit vastgelegd. De aanpassing van de borden gebeurt gefaseerd, waarvan een groot deel al heeft plaatsgevonden. Het verkeersbesluit van deze laatste categorie moet echter nog worden genomen. Een voorbeeld: Om de situatie voor de weggebruikers te verduidelijken zijn in Toolenburg, Bornholm en Overbos op een aantal locaties al G13 borden (onverplicht/recreatief fietspad) vervangen door G11 borden (verplicht fietspad). Dit was een uitvoering van een B&W besluit uit 2009 waarin besloten is om een logisch netwerk voor snorfietsers aan te bieden. Maatregelen en motivatie De volgende paden worden een verplicht bromfietspad (plaatsing borden G12a en G12b RVV 1990): • Raversbospad, • Overbospad (langs N201), • Boseilandenpad (Spieringweg-Roosduinen) • Texelpad (tussen Leenderbos en Deltaweg) Paden langs de: • Van Heuven Goedhartlaan, • Taurusavenue, • Hoofdweg Oostzijde ten zuiden van de Paxlaan (inclusief rotonde De Luit) en ten noorden van Weg om de Noord, • Kruisweg tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Boslaan • Leenderbos tussen N201 en het gedeelte tussen Roekenbos en de Waddenweg, • Polarisavenue tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Taurusavenue Pad tussen: • Oude Bennebroekerweg en het honkbalstation van de Pioniers • De IJweg en de Fanny Blankers Koenlaan De volgende paden worden een onverplicht fietspad (plaatsing borden G13 en G14 RVV 1990): • Rond Toolenburgplas, in Haarlemmermeerse Bos en in Boseilanden • Liniepad tussen Wilsonpad en Nieuweweg (langs Geniedijk) • Skeelerpad en Altenapad (in IJtochtzone) • Langs Fanny Blankers Koenlaan, Ina Boudier Bakkerdreef, Maria Tesselschadelaan en Prins Hendriklaan ((toekomstige )30km wegen) • Volkstuinenpad en Weberbuurtpad (geen aangrenzend voetpad) • Doorsteekjes Graan voor Visch naar Van Heuven Goedhartlaan en Broekermeerstraat naar Horstermeerstraat (combinatie voet-/fietspad) De volgende paden worden een verplicht fietspad (plaatsing borden G11 en G12 RVV 1990): In de wijk Floriande: • Eilandenpad • Heusdenpad • Duinpad • Amelandpad en pad langs Roosduinen • Vinexpad en Sportveldenpad • fietspad langs en doorsteekjes vanaf de IJweg • fietspaden door IJtochtzone tegenover eiland 3 en 5 In de wijk Toolenburg: • Toolenburgpad + Lettenburgpad • Mary Zeldenrustpad + Joke Smitpad + Etta Palmpad • Edelenburgpad + Carolineburgpad + Cannenburgpad • Alle overige vrijliggende fietspaden In de wijk Overbos en Bornholm • Hunzebospad + Steinerbospad + Schulppad + Roosterbospad • Puttersbospad + Corversbospad + Aalbergerbospad + Muiderbospad • Elspeterbospad + Gravenbospad+ Sparresholmpad + Sonderholmpad +Skagerhofpad + Birkholmpad + Holmscholenpad + Saltholmpad • Engelsholmpad + Rosenholmpad + Clausholmpad + Lindholmpad • Dassenbospad en Bervoetsbospad • Alle overige vrijliggende fietspaden In de wijk Pax, Noord, Graan voor Visch en centrum: • Kellogpad + Wilsonpad • Kaj munkpad • Pater Damiaanstraat + Martin Luther Kingpad + Wallenbergpad + Gandhipad • Waterwolfpad • Arnolduspad • Spoordijkpad + Kockpad • Alphons Diepenbrockpad + Blankenpad + Kaloramapad + Marspad + Planetenpad + Piratenpad + Saturnuspad • Dik Trompad • Jupiterpad • Alle overige vrijliggende fietspaden Door de maatregelen ontstaat een logisch netwerk voor de fietsers, snorfietser en bromfietser. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het plaatsen van de borden G11 en G12 (verplicht fietspad), G12a en b (verplicht bromfietspad) en G13 en G14 (onverplicht fietspad) RVV 1990 moet een verkeersbesluit worden genomen. De functie van de paden staat aangegeven op de tekening met het nummer 2012-100-010. 3. Voorbereiding De aanduiding van de fietspaden is opgenomen in het uitvoeringsprogramma van het Deltaplan Bereikbaarheid. Dit plan heeft een uitgebreid participatietraject doorlopen. De uiteindelijke uitwerking van het plan is teruggekoppeld aan de wijkraden en fietsersbond. Alle partijen kunnen instemmen met deze uitwerking. Het voorlopige plan is voorgelegd aan de wijkraden van Hoofddorp. Naar aanleiding van reacties is het plan gewijzigd en worden bromfietsers op twee doorsteekjes in Floriande toegestaan en snorfietsers op fietspaden zonder aangrenzend voetpad en tussen de schoolpleinen bij scholeneiland Overbos verboden. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14 mei 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4. Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband alle hierboven vermelde belangen uit de Wegenverkeerswet 1994. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Op sommige locaties kunnen bromfietsers en snorfietsers geen gebruik maken van de fietspaden. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Door de maatregelen mogen (snor-) fietsers in sommige gevallen niet meer op het fietspad naast hun woning rijden en ondervinden zij minder overlast. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben positieve gevolgen voor doorgaand verkeer. Snorfietsers behoren nu op fietspaden te rijden in plaats van op een 50km rijbaan, met het gemotoriseerde verkeer mee. Bromfietsers rijden bijna overal met het gemotoriseerde verkeer mee, behalve waar het onveilig is of tot grote omrijdbewegingen zou leiden. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van voetgangers. Op gecombineerde voet-/ fietspaden hoeven zij de ruimte niet meer te delen met snorfietsers. De maatregelen zijn in beperkte mate in het belang van fietsers. Voor fietsers is nu duidelijk wie ze mogen verwachten op het fietspad en op 30km wegen mogen ze kiezen waar te fietsen. De maatregelen zijn in het belang van snorfietsers. Snorfietsers mogen door de maatregelen bijna overal de kortste en veiligste weg over de fietspaden volgen. Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid en de veiligheid. Door de maatregelen ontstaat een logisch netwerk voor de fietsers, snorfietser en bromfietser. De maatregelen zijn hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder belang van de bewoner en langzaam verkeer (snorfietsers, bromfietsers, fietsers en voetgangers). De belangen van bromfietsers en snorfietsers wordt op sommige locaties geschaad, omdat zij van bepaalde paden geen gebruik meer mogen maken. Deze belangen wegen minder zwaar, aangezien deze weggebruikers alternatieven hebben. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. De volgende paden in Hoofddorp aan te wijzen als verplicht bromfietspad door het plaatsen van borden conform model G12a en G12b uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: • Raversbospad, • Overbospad (langs N201), • Boseilandenpad (Spieringweg-Roosduinen) • Texelpad (tussen Leenderbos en Deltaweg) Paden langs de: • Van Heuven Goedhartlaan, • Taurusavenue, • Hoofdweg Oostzijde ten zuiden van de Paxlaan (inclusief rotonde De Luit) en ten noorden van Weg om de Noord, • Kruisweg tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Boslaan • Leenderbos tussen N201 en het gedeelte tussen Roekenbos en de Waddenweg, • Polarisavenue tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Taurusavenue Pad tussen: • Oude Bennebroekerweg en het honkbalstation van de Pioniers • De IJweg en de Fanny Blankers Koenlaan II. De volgende paden in Hoofddorp aan te wijzen als onverplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G13 en G14 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: • Rond Toolenburgplas, in Haarlemmermeerse Bos en in Boseilanden • Liniepad tussen Wilsonpad en Nieuweweg (langs Geniedijk) • Skeelerpad en Altenapad (in IJtochtzone) • Langs Fanny Blankers Koenlaan, Ina Boudier Bakkerdreef, Maria Tesselschadelaan en Prins Hendriklaan ((toekomstige )30km wegen) • Volkstuinenpad en Weberbuurtpad (geen aangrenzend voetpad) • Doorsteekjes Graan voor Visch naar Van Heuven Goedhartlaan en Broekermeerstraat naar Horstermeerstraat (combinatie voet-/fietspad) III. De volgende paden in Hoofddorp aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: In de wijk Floriande: • Eilandenpad • Heusdenpad • Duinpad • Amelandpad en pad langs Roosduinen • Vinexpad en Sportveldenpad • fietspad langs en doorsteekjes vanaf de IJweg • fietspaden door IJtochtzone tegenover eiland 3 en 5 • In de wijk Toolenburg: • Toolenburgpad + Lettenburgpad • Mary Zeldenrustpad +Joke Smitpad + Etta Palmpad • Edelenburgpad + Carolineburgpad + Cannenburgpad • Alle overige vrijliggende fietspaden In de wijk Overbos en Bornholm • Hunzebospad + Steinerbospad + Schulppad + Roosterbospad • Puttersbospad + Corversbospad + Aalbergerbospad + Muiderbospad • Elspeterbospad + Gravenbospad+ Sparresholmpad + Sonderholmpad +Skagerhofpad + Birkholmpad + Holmscholenpad + Saltholmpad • Engelsholmpad + Rosenholmpad + Clausholmpad + Lindholmpad • Dassenbospad en Bervoetsbospad • Alle overige vrijliggende fietspaden In de wijk Pax, Noord, Graan voor Visch en centrum: • Kellogpad + Wilsonpad • Kaj munkpad • Pater Damiaanstraat + Martin Luther Kingpad + Wallenbergpad + Gandhipad • Waterwolfpad • Arnolduspad • Spoordijkpad + Kockpad • Alphons Diepenbrockpad + Blankenpad + Kaloramapad + Marspad + Planetenpad + Piratenpad + Saturnuspad • Dik Trompad • Jupiterpad • Alle overige vrijliggende fietspaden IV. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen