1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit – Hoofddorp – fietspaden (aanvulling)

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit – Hoofddorp – fietspaden (aanvulling)

N ummer 2013/ 067887 1.Overwegingen Aanleiding Op 5 juni 2013 hebben wij een verkeersbesluit genomen om de functie en bebording van fietspaden in Hoofddorp op eenduidige wijze vast te stellen en een logisch netwerk voor de fietser, snorfietser en bromfietser te creëren (verkeersbesluit 2013/0059002). Tegen dit besluit is bezwaar ingediend. De strekking van het bezwaar was als volgt. 1. In de wijk Pax zijn de paden aan de Pater Damiaanstraat, Martin Luther Kingpad, Wallenbergpad en Gandhipad niet geschikt voor andere gebruikers dan gewone fietsen. De paden zijn smal, bochtig en soms onoverzichtelijk. Zoals in de landelijke pers te lezen is, leidt dit veelvuldig tot gevaarlijke situaties daar waar smalle paden gebruikt worden door zowel fietsers als snorfietsers. 2. De verkeersveiligheid en de veiligheid van de schoolomgeving komt in het gedrang. Het besluit voor deze fietspaden is strijdig met het instellen van een schoolzone in Pax. 3. Genoemde paden zijn, anders dan het besluit vermeld in het Deltaplan Bereikbaarheid niet als zodanig aangemerkt dat zij opgewaardeerd zouden worden tot VERPLICHT fietspad. 4. Met betrekking tot de aanwijzing van het Dik Trompad (in Centrum) tot verplicht fietspad wordt aangevoerd: Dit pad ligt in het verlengde van het fietspad dat van Vijfhuizen langs de Linie loopt en is een toeristische fietsroute. Verder is dit pad opgenomen in een NS-wandelroute. Het bestemmen van het betreffende fietspad tot verplicht fietspad staat hier haaks op. Er is verder een alternatief: een parallel lopend fietspad langs de achtersloot van de Linie naar de Nieuweweg waar wel snorfietsen zijn toegestaan. Het pad is verder totaal ongeschikt voor de snorfiets, vanwege het slechte wegdek. Ten behoeve van de beslissing op bezwaarschriften is een adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) ingesteld. Naar aanleiding van het bezwaarschrift is nog eens gekeken naar de fietspaden. Uit de nadere beschouwing blijkt dat een deel van het Martin Luther Kingpad geen aangrenzend voetpad heeft en daarom onder de uitzondering valt die genoemd is onder punt 3 (hierboven genoemd). Het pad is verder erg smal om aan te wijzen als verplicht fietspad. Het Wallenbergpad ligt in het verlengde van het Martin Luther Kingpad en heeft niet overal een aangrenzend voetpad. In heroverweging lijkt de aanwijzing van deze paden tot verplicht fietspad dan ook niet terecht, gelet op het beleid zoals is neergelegd in het Deltaplan Bereikbaarheid. Het Pater Damiaanpad heeft een afzonderlijk voetpad, welke langs de woningen en scholen direct aanliggend is en in het tussengebied gescheiden is door een royale groenstrook. De breedte van het fietspad varieert van 2,3 meter tot 3 meter. Voor het deel achter de scholen langs (tussen de doorsteek naar de Martin Luther Kingstraat en de Lutulistraat) is het Pater Damiaanpad voor een groot deel smaller dan het minimum dat is voorgeschreven in de CROW-richtlijnen (2,5 meter). Voor dit deel van het Pater Damiaanpad is er een goed alternatief voor snorfietsers via de Hammarskjoldstraat. Gezien het smalle profiel van het Pater Damiaanpad tussen de doorsteek naar de Martin Luther Kingstraat en de Lutulistraat in combinatie met de nabijheid van veel basisscholen lijkt de aanwijzing van dit deel tot verplicht fietspad in heroverweging dan ook niet terecht. Het deel van het Pater Damiaanpad tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Martin Luther Kingststraat is met een breedte van 3 meter geschikt om te fungeren als verplicht fietspad. Dat pad is tevens een belangrijke route voor snorfietsers tussen de Van Heuven Goedhartlaan en Paxlaan. De Pater Damiaanpad tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Martin Luther Kingststraat blijft daarom een verplicht fietspad. Het Gandhipad is 3 meter breed, heeft een afzonderlijk voetpad en vormt de verbinding tussen de aanliggende fietspaden langs de Paxlaan en de Gandhistraat. Daarom kan de aanwijzing van het Gandhipad als verplicht fietspad in stand blijven. Het Gandhipad was overigens voor dat dit verkeersbesluit van kracht werd in één richting verplicht fietspad en in de andere richting onverplicht fietspad. Met betrekking tot het Dik Trompad wordt opgemerkt dat het bezwaar van de heer De Graaf terecht is. De naam van het fietspad dat is aangewezen tot verplicht fietspad is niet goed vermeld in het verkeersbesluit. Op de tekening is het goed aangegeven, maar de naam van het pad is er niet goed in gekomen. In plaats van Dik Trompad moet er staan: Chris Roodenburgstraat. Dit is het pad evenwijdig aan het Dik Trompad. Het laatste blijft een recreatief fietspad, zoals door bezwaarde ook is aangedragen. Tijdens de behandeling van het bezwaar door de adviescommissie is naar voren gekomen dat er een aanvullend verkeersbesluit moet worden genomen, om de functie van enkele paden aan te passen. Maatregelen en motivatie Aanpassingen nav ingediend bezwaar 1. Het Pater Damiaanpad, tussen de fietsbrug naar de Martin Luther Kingstraat en de Lutulistraat, wordt aangewezen als onverplicht fietspad ( bord G13 RVV 1991) in plaats van een verplicht fietspad ( bord G11 RVV 1990), vanwege de beperkte breedte van het fietspad. 2. Het Martin Luther Kingpad en het Wallenbergpad tussen het Pater Damiaanpad en het fietspad langs de Paxlaan worden aangewezen als onverplicht fietspad ( bord G13 RVV 1990) in plaats van een verplicht fietspad ( bord G11 RVV 1990), vanwege de beperkte breedte van het fietspad en ontbreken van een aangrenzend voetpad op bepaalde delen. 3. De benaming van de fietspaden tussen de Hoofdweg Oostzijde, Graan voor Visch, Nieuweweg en de Burgemeester Stamplein is in het vorige verkeersbesluit onjuist benoemd. Het fietspad langs de Geniedijk, het Dik Trompad genaamd, is vanwege het recreatieve functie aangewezen als onverplicht fietspad ( bord G13 RVV 1990). Het fietspad ten zuiden van de verzetsheldenwijk, de Chris Roddenburgstraat genaamd, is aangewezen als verplicht fietspad ( bord G11 RVV 1990) als verbinding tussen de Hoofdweg Oostzijde en Nieuweweg. Verdere benodigde aanpassingen Naast de opmerkingen vanuit het ingediende bezwaar zijn er naar aanleiding van verdere vragen en klachten nog een aantal fietspaden waarvan de functie in het oorspronkelijke verkeersbesluit niet goed was vermeld of na heroverweging moet worden aangepast: 1. Het Liniepad (fietspad langs Geniedijk) wordt tussen de Spieringweg in Vijfhuizen en de fietspaden naar en onder de Kruisweg in Hoofddorp, met uitzondering van het deel dat de verbinding vormt tussen het Houtwijkerveld en de Waterwolf, aangewezen als onverplicht fietspad (G13 RVV 1990). Vanwege het ontbreken van een eigen voetgangersvoorziening voor relatief veel voetgangers, is in een heroverweging besloten de verkeersveiligheid van deze voetgangers hoger te achten dan de omrijdafstand (3km) voor snorfietsers tussen Hoofddorp en Vijfhuizen. 2. Het fietspad in de groenstrook van de Citadel (Vijfhuizen) wordt, vanwege de toegang tot het Liniepad en aangrenzende speelvoorzieningen, aangewezen als onverplicht fietspad (G13 RVV 1990). Dit verhoogt de verkeersveiligheid in de groenstrook en ontmoedigt foutief gebruik van het aangrenzende Liniepad. De snorfietsers kunnen de woningen aan de Citadel via de voorzijde bereiken. 3. Het fietspad langs de Lutulistraat wordt aangewezen als verplicht fietspad ( bord G11 RVV 1990), omdat dit een aanliggend fietspad langs een 50km/h is. In het vorige verkeersbesluit is dit pad niet meegenomen. 4. Het fietspad in de IJtochtzone tegenover eiland 5 wordt aangewezen als onverplicht fietspad (G13 RVV 1990), daar het aansluitende Altena- en Skeelerpad vanwege hun recreatieve functie en afwezigheid van eigen voetgangersvoorziening zijn aangewezen als onverplichte fietspaden (G13 RVV 1990). Het aanwijzen van een doodlopend fietspad voor snorfietsers nodigt uit tot foutief gebruik van de aangrenzende onverplichte fietspaden. 5. De doorsteekjes tussen de Kees Verkerkstraat 64 en 82 naar het Vinexpad worden aangewezen als onverplicht fietspad (bord G13 RVV 1990), daar er geen eigen voorziening voor voetgangers aanwezig is. In het vorige verkeersbesluit was het doorsteekje t.h.v. Kees Verkerkstraat 82 alleen in de overzichtstekening opgenomen als verplicht fietspad (G11 RVV 1990). 6. Alle overige vrijliggende fietspaden door de wijken heen en aanliggende fietspaden langs de 50km wegen die niet zelfstandig zijn benoemd als verplicht (brom)fietspad of onverplicht fietspad in het oorspronkelijke of aanvullende besluit, maar wel met rode en gele lijnen zijn aangegeven op bijgevoegde tekening, worden aangeduid als verplicht fietspad (G11 RVV 1990). 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het plaatsen van de borden G11 en G12 (verplicht fietspad) en G13 en G14 (onverplicht fietspad) RVV 1990 moet een verkeersbesluit worden genomen. De maatregelen staan aangegeven op de tekening ‘overzicht fietspaden Hoofddorp en aangrenzende paden Vijfhuizen 2014’ met het nummer 2013-100-043. 3.Voorbereiding De wijziging van de functie van de desbetreffende paden en het herstel van onjuiste benamingen in het vorige besluit is het resultaat van ingediende bezwaren. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 4 februari 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep stemmen in met de maatregelen. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband alle hierboven vermelde belangen uit de Wegenverkeerswet 1994. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Op sommige locaties kunnen bromfietsers en snorfietsers geen gebruik maken van de fietspaden. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Door de maatregelen mogen snorfietsers in sommige gevallen niet meer op het fietspad naast hun woning rijden en ondervinden zij minder overlast. Ook op fietspaden zonder eigen fietsvoorziening worden de snorfietsers verboden, waardoor het lopen over deze fietspaden veiliger wordt. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Hulpdiensten De maatregelen hebben weinig gevolgen voor de hulpdiensten, behalve dat het handhaven voor de politie vereenvoudigd wordt, nu de aanwezigheid van snorfietsers op onverplichte fietspaden kan worden beboet in plaats van enkel de constatering van overschrijding van de snelheid. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van voetgangers en fietsers. Op gecombineerde voet-/ fietspaden hoeven zij de ruimte niet meer te delen met snorfietsers. Voor de snorfietser verslechtert de bereikbaarheid, daar zij op gecombineerde voet-/ fietspaden niet meer welkom zijn en dus via een alternatieve route om moeten rijden. Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers en leefbaarheid voor bewoners. Dit gaat op sommige fietspaden wel ten koste van de bereikbaarheid voor snorfietsers, daar zij bij gecombineerde voet-/ fietspaden om moeten rijden. Door de maatregelen ontstaat een logisch netwerk voor de fietsers, snorfietser en bromfietser. De maatregelen zijn hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder belang van de bewoner en langzaam verkeer ( fietsers en voetgangers). De belangen van snorfietsers worden op sommige locaties geschaad, omdat zij van bepaalde paden geen gebruik meer mogen maken. Deze belangen wegen minder zwaar, aangezien deze weggebruikers alternatieven hebben. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6.Besluiten: I. Door het verwijderen van borden conform model G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het plaatsen van borden conform model G13 uit bijlage I van het RVV 1990 de volgende fietspaden in Hoofddorp aan te wijzen als onverplicht fietspad: • Het Pater Damiaanpad tussen de fietsbrug naar de Martin Luther Kingstraat en de Lutulistraat; • Het Martin Luther Kingpad; • Het Wallenbergpad tussen het Martin Luther Kingpad en het fietspad langs de Paxlaan; • Het Liniepad tussen de Spieringweg in Vijfhuizen en de fietspaden naar en onder de Kruisweg in Hoofddorp, met uitzondering van het deel dat de verbinding vormt tussen het Houtwijkerveld en de Waterwolf; • Het fietspad door de IJtochtzone tegenover eiland 5; • Het fietspaden tussen Kees Verkerkstraat 82 naar het Vinexpad; • Het fietspad door de groenstrook van de Citadel in Vijfhuizen. II. Door het verwijderen van borden conform model G7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het plaatsen van borden conform model G13 uit bijlage I van het RVV 1990 het pad tussen Kees Verkerkstraat 64 naar het Vinexpad aanwijzen als onverplicht fietspad. III. De volgende paden in Hoofddorp aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990: • Het fietspad langs de Lutulistraat; • Het fietspad ten zuiden van de verzetsheldenwijk, de Chris Roodenburgstraat; • Alle overige vrijliggende en aangrenzende fietspaden die niet zelfstandig zijn benoemd als verplicht (brom)fietspad of onverplicht fietspad in het oorspronkelijke of aanvullende besluit, maar wel met rode en gele lijnen zijn aangegeven op bijgevoegde tekening. IV. Het fietspad langs de Geniedijk, het Dik Trompad genaamd, is vanwege het recreatieve functie aangewezen als onverplicht fietspad ( bord G13 RVV 1990). Het onderdeel van het verkeersbesluit 2013/0059002, waarin het Dik Trompad aangewezen wordt als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990, in te trekken. V. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 20 februari 2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Pater DamiaanstraatMartin Luther Kingstraat, HoofddorpHoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen