1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit – Hoofddorp, fietsstroken rotonde Beursplein

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit – Hoofddorp, fietsstroken rotonde Beursplein

Nummer 2013/ 0062947 1.Overwegingen Aanleiding De rotonde op de kruising van de Hoofdwegen met de Kruisweg (rotonde Beursplein) staat vanwege de twaalf ongevallen in de periode 2007 t/m 2009 als blackspot op nummer 36 in de top 100 belangrijkste ongevallenlocaties in de Stadsregio Amsterdam. De fietsers hebben hun eigen ruimte op fietsstroken, maar afslaand verkeer ziet fietsers nogal eens over het hoofd. Deze rotonde is ontworpen volgens inmiddels achterhaalde richtlijnen. De aanleg van fietspaden in plaats van fietsstroken op deze rotonde is al enige jaren gepland. De uitvoering was echter afhankelijk van het vaststellen van de verkeerscirculatie voor het centrum van Hoofddorp en het eventueel instellen van eenrichtingverkeer op de Kruisweg, tussen de Hoofdweg en de Nieuweweg. Dit heeft inmiddels plaatsgevonden met de vaststelling van het Deltaplan Bereikbaarheid. Het ontwerp voor de rotonde is daarop aangepast. Maatregelen en motivatie • De fietsstroken op de rotonde worden vervangen door in de voorrang gelegen verplichte fietspaden die in twee richtingen bereden mogen worden. Op de fietsstroken geldt eenrichtingsverkeer gelijk aan de rijbaan, maar in de praktijk rijden fietsers hier in twee richtingen of nemen ze het trottoir voor de kortste route. Bij eenrichtingverkeer op de fietspaden, moet een groot aandeel fietsers drie keer oversteken. Het is onrealistisch om te verwachten dat de (doorgaande) fietsers deze omrijdbeweging zouden nemen. De extra oversteekbewegingen en kans op foutief rijdende fietsers, geeft verkeersonveilige situaties. Er is daarom gekozen voor tweerichtingenfietspaden, zodat al het verkeer weet wat te kunnen verwachten. Middels opvallende bebording en asmarkering op de rode fietsoversteek, wordt het gemotoriseerde verkeer op het tweerichtings fietsverkeer geattendeerd. ∘ Verwijderen rode strook met fietssymbolen; ∘ Plaatsen borden G11 RVV 1990 op de rotonde. ∘ Verwijderen overbodige borden G11 en G12 RVV 1990 bij de doorsteekjes naar de Kruisweg parallelweg en Raadhuislaan; ∘ Plaatsen onderbord OB0502 onder borden G11 RVV 1990 tegenover de fietsdoorsteekjes om de tweerichtingsfietspaden aan te geven; ∘ Aanbrengen haaientanden bij de overgang van het tweerichtingsfietspad langs het Marktplein (centrumzijde Kruisweg) naar het tweerichtingsfietspad op de rotonde, zodat verkeer op de rotonde voorrang krijgt. • Om de rotonde eenvoudig begaanbaar en overzichtelijk te houden is de middengeleider in de doorsteekjes van het fietspad naar de Kruisweg parallelweg en de Raadhuislaan opgeheven. ∘Verwijderen gele B22 zuiltjes met bord D2 RVV 1990 vanwege vervallen middengeleider. • De rijbaan en de bochtstralen van de rotonde worden daarvoor versmald naar de nieuwe richtlijnen. • Om de omrijdbeweging voor bromfietsers op de Hoofdweg Westzijde te beperken, mede om foutief gebruik van het fietspad tegen te gaan, komt er een bromfietsdoorsteekje tussen de parellelweg en de hoofdrijbaan van de Kruisweg. ∘ Plaatsen borden G12a RVV 1990 bij het nieuw te realiseren bromfietsdoorsteekje tussen de parallelweg en de hoofdrijbaan van de Kruisweg, tegenover de verbinding tussen de Kruisweg en de Raadhuislaan. ∘ Plaatsen borden B6 RVV 1990 met haaientanden in het nieuw te realiseren bromfietsdoorsteekje tussen de parallelweg en de hoofdrijbaan van de Kruisweg, zodat (brom)fietsers hier voorrang moeten verlenen aan het passerende verkeer. De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor met name de fietsers, daar ze op een tweerichtingenfietspad veilig en snel kunnen oversteken. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanduiden van een fietspad en bromfietsdoorsteekje, alsmede het regelen van de voorrang daar, moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording voor de extra parkeerplaatsen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-003-012. 3.Voorbereiding Op 3 juli 2013 heeft over het plan participatie plaatsgevonden met omwonenden, winkeliers en andere belanghebbenden. Het plan is door deze groepen positief ontvangen. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 6 augustus 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep stemmen in met de maatregelen. 4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. In artikel 2 van de Wegenverkeerswet zijn de volgende mogelijke doelen genoemd: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. De maatregelen van dit verkeersbesluit zijn nodig vanwege alle doelen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. De vrijheid van het verkeer (lid 1d) wordt enerzijds geschaad door een verplicht fietspad, maar ook weer verbeterd door het tweerichtingsdeel daarvan. De maatregelen reguleren enigszins het gedrag van het verkeer (voorrangsregeling en verplicht fietspad). Dit belang weegt echter minder zwaar dan de overige, met dit besluit gediende, belangen. Belangenafweging De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure op grond van de Awb te volgen. Aangezien het plan uitgebreid gecommuniceerd is met belanghebbenden en de oplossingsrichting de wens is van belanghebbenden wordt deze procedure niet gevolgd. Bewoners De maatregel heeft positieve gevolgen voor de bewoners. De fietspaden vergroten de verkeersveiligheid, waardoor er minder ongevallen zullen plaatsvinden. Het tweerichtingenfietspad vergroot de bereikbaarheid, waardoor de kans op foutief gebruik wordt beperkt. Door het versmallen van de rijbaan en bochtstralen, rijdt het verkeer verder van de woningen af met een lagere snelheid. Winkeliers Het ontwerp van de rotonde krijgt een centrumuitstraling, waardoor de rotonde als de poort naar het centrum fungeert. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben positieve gevolgen voor (doorgaand) verkeer. Het zicht op de fietsers verbetert bij de fietspaden. Langzaam verkeer De maatregelen hebben een positief gevolg voor langzaam verkeer. De tweerichtingenfietspaden zonder middengeleider verbeteren de verkeersveiligerheid en de bereikbaarheid. Met het bromfietsdoorsteekje hoeven bromfietsers op de Hoofdweg Oostzijde niet langer ver om te rijden of foutief gebruik te maken van het fietspad. Hulpdiensten De rijbaan en bochtstralen worden versmald, waardoor de bochten minder makkelijk te nemen zijn dan voorheen voor het openbaar vervoer. Het zicht op de fietsers verbetert bij de fietspaden, hetgeen een positief gevolg is voor hulpdiensten. Openbaar vervoer De rijbaan en bochtstralen worden versmald, waardoor de bochten minder makkelijk te nemen zijn dan voorheen voor het openbaar vervoer. Het zicht op de fietsers verbetert bij de fietspaden, hetgeen een positief gevolg is voor het openbaar vervoer. Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid voor het langzaam verkeer en de leefbaarheid van bewoners en zijn hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder belang van de bewoners en het langzaam verkeer. Het belang van de (snor)fietser wordt deels geschaad, daar deze verplicht van het fietspad gebruik moet maken. Deze belangen wegen minder zwaar dan de belangen van de bewoners en het (doorgaande) langzaam verkeer. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. In artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is aangegeven dat de plaatsing of verwijdering van dergelijke verkeerstekens, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, gebeurt middels een verkeersbesluit. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. De fietsstroken op de rotonde Hoofdwegen/Kruisweg (rotonde Beursplein) in Hoofddorp te vervangen door fietspaden door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het verwijderen van borden conform model G11 en G12 RVV 1990 bij de doorsteekjes naar de Kruisweg parallelweg en de Raadhuislaan; II. De fietspaden open te stellen voor fietsverkeer in twee richtingen door het aanbrengen van onderbord OB0502 onder bord G11 RVV 1990; III. De voorrang voor fietsers op de rotonde Hoofdwegen/Kruisweg (rotonde Beursplein) in Hoofddorp te regelen door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de kruising van het fietspad op de rotonde met het fietspad langs het Marktplein ( centrumzijde Kruisweg); IV. Borden conform model D2 (rijrichting) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens bij de doorsteekjes van het fietspad naar de Kruisweg Parallelweg en de Raadhuislaan verwijderen; V. Een bromfietsdoorsteekje tussen de parallelweg en de hoofdrijbaan van de Kruisweg, tegenover de verbinding tussen de Kruisweg en de Raadhuislaan, realiseren door plaatsing borden G12a RVV 1990; VI. In het nieuwe bromfietsdoorsteekje de voorrang regelen door plaatsing borden B6 RVV 1990 met aanbrengen haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, ten gunste van het verkeer op parallelweg en de hoofdrijbaan van de Kruisweg; VII. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11 september 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven. U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/rechtspraak. Daarvoor dient u wel te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen