1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit – Hoofddorp, Floriande, eiland 2, aanvulling reguleren parkeren

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit – Hoofddorp, Floriande, eiland 2, aanvulling reguleren parkeren

Nummer 2013/ 0062932 1.Overwegingen Aanleiding Op 25 februari 2013 is een verkeersbesluit genomen om het parkeren op de eilanden in Floriande te reguleren (verkeersbesluit nummer 13.0054877). Tegen dit verkeersbesluit is door bewoners van eiland 1, 2 en 4 van Floriande een bezwaar ingediend. Naar aanleiding van de beslissing van de commissie van Advies voor de bezwaarschriften wordt het verkeersbesluit voor eiland 2 aangevuld. Op eiland 2 zijn vanwege de hoge parkeerdruk extra parkeerplaatsen gepland. Het plan is gedurende de participatieronde meerdere malen aangepast. Het uiteindelijke plan is een compromis om zoveel mogelijk extra parkeerplaatsen aan te leggen, zonder afbreuk te doen aan de uitgangspunten van het plan (verkeersveiligheid garanderen, voldoende ruimte voor hulpdiensten en het zoveel mogelijk behouden van structureel groen en speelplekken). Door een aantal bezwaarden is aangevoerd dat de verkeersveiligheid afneemt door de aanleg van extra parkeerplaatsen. De aanwezigheid van parkeerplaatsen levert lokaal een aantal extra verkeersbewegingen op. Uit de aard hiervan levert dit een potentieel gevaar op. De politie concludeert hierover dat de verkeersveiligheid niet in die mate verslechtert dat er sprake is van een niet aanvaardbaar onveilige situatie. De verkeersveiligheid neemt door de aanleg van extra parkeerplaatsen dus af in vergelijking tot de situatie waarin er niet geparkeerd wordt, maar in een 30km/h ingericht verblijfsgebied levert dit geen onaanvaardbare onveilige situaties op. Een aantal bezwaarden heeft aangegeven dat, indien bij de extra parkeerplaatsen tegenover de Watervliet 77 en de Westerschelde 47 een onderbord zou worden aangebracht met de tekst 18.00- 8.00 h, hiermee deels aan de bezwaren zou worden tegemoetgekomen. Dit geeft de minste kans op verkeersonveilige situaties, maar geeft toch voldoende parkeerruimte op de momenten dat deze het meest nodig zijn. Hieraan willen wij meewerken, omdat de parkeerbezetting overdag bij observatie minder dan 50% (aanwezigheidspercentage CROW 182) is gebleken. Wanneer de bovengenoemde 22 parkeerplaatsen van venstertijden worden voorzien, zijn er zowel in de daluren als de piekuren voldoende parkeerplaatsen om aan de vraag te voldoen. Het omzetten van 22 permanente naar periodieke parkeerplaatsen is een tegemoetkoming aan de bezwaren, waarbij het minste afbreuk wordt gedaan aan de wens om voldoende parkeerplaatsen te realiseren om de hoge parkeerdruk op eiland 2 te beperken. Maatregelen en motivatie Het plaatsen van borden E4 RVV 1990 met een onderbord met de tekst 18.00-8.00h’ bij de 22 extra parkeerplaatsen tegenover de Watervliet 77 en de Westerschelde 47. Door de 22 extra parkeerplaatsen tegenover de Watervliet 77 en de Westerschelde 47 alleen beschikbaar te stellen tussen 18 en 8 uur, verbetert de leefbaarheid en verkeersveiligheid ter plaatse. Het langzame verkeer en met name kinderen, voor wie de verkeersveiligheid van het grootste belang is, maken namelijk vooral overdag gebruik van de openbare ruimte. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het uitsluitend beschikbaar stellen van de parkeerplaatsen tijdens de avonduren en gedurende de nacht (18 – 8 uur) moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording voor de extra parkeerplaatsen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2012-017-023. 3.Voorbereiding Het besluit is voorbereid naar aanleiding van het advies van de commissie van Advies voor de bezwaarschriften. Deze maatregel komt tegemoet aan de bezwaren van de bewoners. De indieners van een bezwaar krijgen schriftelijk bericht over de beslissing op bezwaar. Verder worden alle bewoners van eiland 2 schriftelijk op de hoogte gebracht van de aanvullende venstertijden op bovengenoemde extra parkeerplaatsen. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 6 augustus 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep stemmen in met de maatregelen. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. In artikel 2 van de Wegenverkeerswet zijn de volgende mogelijke doelen genoemd: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. De maatregelen van dit verkeersbesluit zijn nodig voor het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a), het beschermen van de weggebruikers en passagiers (lid 1b), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (lid 2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (lid 2b). Van de doelen wordt er één geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). (parkeren buiten de gestelde tijden op de extra parkeervakken). Dit belang weegt echter minder zwaar dan de overige, met dit besluit gediende, belangen. Belangenafweging De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure op grond van de Awb te volgen. Aangezien dit besluit een gevolg is van het advies van de commissie van Advies voor de bezwaarschriften, wordt afgezien van deze procedure. Bewoners De maatregel heeft positieve gevolgen voor de bewoners. De leefbaarheid en de verkeersveiligheid ter plaatse van de extra parkeerplaatsen verbeteren overdag, terwijl er ‘s avonds en ’s nachts voldoende parkeergelegenheid over blijft. De bewoners worden echter wel beperkt in hun mogelijkheden om op ieder moment op de extra parkeerplaatsen te parkeren. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen hebben een positief gevolg voor langzaam verkeer. Door het toepassen van venstertijden op de extra parkeerplaatsen is overdag meer ruimte voor voetgangers. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor de hulpdiensten. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor het openbaar vervoer. Parkeerders Parkeerders worden beperkt in hun mogelijkheden om op bovengenoemde extra parkeerplaatsen te parkeren. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de leefbaarheid en de veiligheid van bewoners en zijn hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder belang van de bewoners en het langzaam verkeer. De belangen van parkeerders worden geschaad. Deze belangen wegen minder zwaar dan de belangen van de bewoners en langzaam verkeer. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. In artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is aangegeven dat de plaatsing of verwijdering van dergelijke verkeerstekens, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, gebeurt middels een verkeersbesluit. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In haar vergadering van 9 juli 2013 heeft het college wethouder Bezuijen gemandateerd ten aanzien van de besluitvorming in het kader van de bezwaren op het verkeersbesluit Hoofddorp – parkeren Floriande-eilanden (verkeersbesluit nr. 13.0054877). 6.Besluiten I. Op eiland 2 van Floriande in Hoofddorp, de 22 extra parkeerplaatsen tegenover de Watervliet 77 en de Westerschelde 47 aan te wijzen als parkeergelegenheid die alleen tijdens de avonduren en 's nachts gebruikt mag worden door het plaatsen van borden conform model E4 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord 18-8h. II. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 18 september 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer Namens hen, Drs. M.J. Bezuijen Wethouder Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Sport Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Beroep U kunt tegen deze beslissing in beroep gaan bij de Rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, Sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem en wel binnen een termijn van 6 weken. Deze termijn vangt aan op de dag na verzending van deze beslissing. U kunt ook digitaal in beroep gaan bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over eenelektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen