1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit – Hoofddorp –Floriande – fietsroute

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit – Hoofddorp –Floriande – fietsroute

N ummer 2013/ 0059237 1. Overwegingen Aanleiding De hoofdfietsroute tussen het centrum van Hoofddorp en het centrum van Floriande is door de vele zijtakken van fietspaden niet duidelijk herkenbaar. Het verduidelijken van de belangrijkste fietsroute van Hoofddorp centrum naar Floriande centrum is als project ‘snelfietsroute Hoofddorp Centrum-Hoofddorp Floriande’ voor 2013 opgenomen in het uitvoeringsprogramma van het Deltaplan Bereikbaarheid. Om een heldere en snelle hoofdfietsroute te creëren, komt deze fietsroute in de voorrang te liggen ten opzichte van de kruisende fietspaden. Maatregelen en motivatie De voorrang tussen de fietspaden wordt als volgt geregeld: De fietsroute tussen Floriande Centrum en Hoofddorp Centrum ( Vinexpad, Sportveldenpad, Steinerbospad, Elspeterbospad, Gravenbospad, Sparresholmpad, Skagerhofpad, Holmscholenpad, Kellogpad en Wilsonpad) krijgt voorrang op de volgende paden: • de fietspaden naar de Sjoukje Dijkstralaan en Henri Didonweg,   • het fietspad langs het Leenderbos; • fietspaden naar het Zandbos en Steinerbos, • het Schulppad; • het fietspad naar het Liesbos; • het Steinerbospad richting het Klaterbos; • fietspaden naar het Elspeterbos, Muiderbos, Sparresholm en Egholm; • fietspad langs de Van Heuven Goedhartlaan; • fietspad naar Skagerrak en naastgelegen scholen; • het Birkholmpad; • het Saltholmpad; • het Rosenholmpad; • het Clausholmpad; • het fietspad naar de Kelloggstraat en Schweitzerstraat; • het Bernadottepad; • het fietspad naar de Dunantstraat; • het fietspad langs de Paxlaan; • de fietspaden naar de Wilsonstraat en Steve Bikostraat; • het Liniepad. Het Kellogpad krijgt geen voorrang op het Rosenholmpad en Clausholmpad, omdat er teveel dwars verlopende fietsbewegingen zijn op deze versprongen kruising. De voorrang op de fietsroute Hoofdorp Centrum-Floriande Centrum wordt aangegeven door de plaatsen van losstaande haaientanden conform art 80 RVV 1990. de voorrang voor het fietspad langs Leenderbos op het Steinerbospad wordt omgedraaid naar voorrang voor het Steinerbospad op het fietspad langs Leenderbos. De haaientanden conform art 80 RVV 1990 en het bord B6 bord RVV 1990 worden verplaatst. Het instellen van de voorrang voor de hoofdfietsroute van Hoofddorp Centrum naar Floriande Centrum op de aangrenzende fietspaden is nodig voor een herkenbare snelfietsroute. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het regelen en wijzigen van de voorrang moet een verkeersbesluit worden genomen. De maatregelen staan aangegeven op de tekening met het nummer 2013-100-042. 3. Voorbereiding Het plan kent als onderdeel van het Deltaplan Bereikbaarheid een uitgebreid participatietraject. De desbetreffende wijkraden en Fietsersbond zijn op de hoogte van de maatregel en kunnen hiermee instemmen. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14 mei 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de belangen als genoemd in artikel 2 van de WvW 1994 in artikel 1a, 1b, 1c en 1 d. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Op sommige locaties moet fietsverkeer voorrang verlenen aan fietsers op de hoofdfietsroute. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de hier boven genoemde belangen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Er komen minder verdwaalde fietsers uit in de woonstraten. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Langzaam verkeer Door deze maatregel krijgt de grootste groep fietsers een snellere route tussen het centrum van Hoofddorp en Floriande. Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Algemeen belang De maatregelen verduidelijken de route voor fietsers en bevorderen hiermee de bereikbaarheid en de veiligheid. De maatregelen zijn hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder belang van het langzaam verkeer. Er worden geen belangen van categorien weggebruikers noemenswaardig geschaad. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. De voorrang op de fietsroute tussen Floriande Centrum en Hoofddorp Centrum in Hoofddorp (Vinexpad, Sportveldenpad, Steinerbospad, Elspeterbospad, Gravenbospad, Sparresholmpad, Skagerhofpad, Holmscholenpad, Kellogpad en Wilsonpad) door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zodanig te regelen dat fietsers op de hoofdroute voorrang krijgen op fietsers op de volgende paden: • de fietspaden naar de Sjoukje Dijkstralaan en Henri Didonweg,   • het fietspad langs het Leenderbos; • fietspaden naar het Zandbos en Steinerbos, • het Schulppad; • het fietspad naar het Liesbos; • het Steinerbospad richting het Klaterbos; • fietspaden naar het Elspeterbos, Muiderbos, Sparresholm en Egholm; • fietspad langs de Van Heuven Goedhartlaan; • fietspad naar Skagerrak en naastgelegen scholen; • het Birkholmpad; • het Saltholmpad; • het Rosenholmpad; • het Clausholmpad; • het fietspad naar de Kelloggstraat en Schweitzerstraat; • het Bernadottepad; • het fietspad naar de Dunantstraat; • het fietspad langs de Paxlaan; • de fietspaden naar de Wilsonstraat en Steve Bikostraat; • het Liniepad. II. De voorrangsregeling op de kruising van het fietspad langs Leenderbos met het Steinerbospad in Hoofddorp om te draaien door het verplaatsen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, zodanig dat fietsverkeer op het Steinerbospad voorrang krijgt op fietsers op het fietspad langs Leenderbos. III. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen