1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Graan voor Visch, instellen schoolzone

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Graan voor Visch, instellen schoolzone

N ummer 2013/ 0057295 1. Overwegingen Aanleiding De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen. Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast: • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording; • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen; • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties; • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden); • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten); • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders; • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren; • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties. Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen. Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren. De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen. Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria: • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers); • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone); • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat); • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone Graan voor Visch in Hoofddorp voor de zomer van 2013 aan de beurt. Basisschool de Wegwijzer is actief bezig om het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel te behalen. De Van Voorthuijsenschool (speciaal onderwijs) is eveneens bezig om binnen de mogelijkheden verkeerseducatie te geven en de verkeersbewegingen ten behoeve van het leerlingenvervoer te reguleren. Met de betrokken partijen (scholen, wijkraad en wijkagent) zijn de problemen geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn: 1. Het oversteken voor de ingang van de Wegwijzer en bij de Moskee; 2. Beleving van hoge snelheden van het verkeer op de weg voor de school; 3. Fietsers fietsen op het trottoir voor de scholen langs. 4. Voldoende ruimte voor de busjes bij de scholen Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan, naast het aanduiden van de schoolzone met bebording en belijning, vooral uit het realiseren van veilige oversteekmogelijkheden: 1. Versmalling van de rijbaan op het plateau voor de ingang van de Wegwijzer met het accenturen van de oversteeklocaties door kanalisatiestrepen. Dit is veiliger voor de kinderen, omdat de oversteekafstand korter is met beter zicht op het verkeer en het verkeer extra moet remmen voor de versmalling. 2. Door de versmalling is de haakse parkeerplaats naast de school niet meer te bereiken. Deze parkeerplaats wordt opgeheven en kan als in/uitstapstrook fungeren. De twee parkeerplaatsen daarnaast worden overdag (ma t/m vr 8-16 uur) aangewezen voor de schoolbus (bord E8 RVV 1990 met symbool bus en onderbord ‘schoolbus ma t/m vr 8-16 uur’). 3. Het plaatsen van een middengeleider op de rijbaan en bollen op de loopstrook op de brug bij de moskee. Dit is veiliger omdat er gefaseerd overgestoken kan worden, het verkeer extra moet afremmen voor de rijbaanscheiding en er niet meer foutief op de loopstrook geparkeerd kan worden. 4. Voor de moskee wordt de oversteek geaccentueerd door kanalisatiestrepen. Vanwege de bocht kan hier geen fysieke voorziening komen. 5. Op het trottoir komen bij de ingangen naar de scholen fietssluisjes, om het fietsen daar te ontmoedigen. Door de maatregelen wordt de snelheid op de rijbaan lager, de oversteekbaarheid hoger en het foutparkeren minder. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen en overige voetgangers en fietsers. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanwijzen van de twee parkeerplaatsen voor de schoolbus door bord E8 RVV 1990 met symbool bus en onderbord ‘schoolbus ma t/m vr 8-16 uur’ moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-008-001. 3. Voorbereiding Op 4 maart 2013 heeft de informatieavond voor bewoners en andere belangstellende plaatsgevonden. Er hebben 3 bewoners schriftelijk gereageerd. Naar aanleiding van de reacties worden de ingangen van de schoolzones op de rijbaan voor de school verder van de eerste oversteeklocatie gelegd en is een extra parkeerplaats voor de schoolbus gereserveerd. Aan het verzoek om zebrapad(en) te realiseren in plaats van kanalisatiestrepen kan geen gehoor worden gegeven. De rijbaan voor de school ligt in een 30km zone, waarin geen voetgangersoversteekplaatsen thuishoren. Daarbij is er niet één locatie waar alle schoolgaande kinderen oversteken, dus dan zouden er vier zebrapaden gevraagd worden. De belangrijkste oversteeklocaties worden wel versmald en door belijning aangegeven, wat de oversteekbaarheid verbetert. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe heeft het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 17 april 2013 vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de extra snelheidsremmende maatregelen.. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Doorgaand verkeer (Doorgaand) verkeer moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en wordt hiermee in hun belangen geschaad. De school is echter niet gelegen aan een weg, bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De oversteekbaarheid van de weg verbetert en de snelheid van het verkeer en het foutief parkeren verminderen. De verkeerssituatie wordt hiermee duidelijker en veiliger. Parkeerders De maatregelen zijn in het belang van parkeerders, want de situatie rond het (foutief) parkeren wordt verduidelijkt. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen verbeteren de situatie voor hulpdiensten, omdat de doorgang bij de versmallingen verbetert en de verkeerssituatie duidelijker wordt. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer, parkeerders, hulpdiensten en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, die door de maatregelen in hun belangen worden geschaad. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. De twee parkeerplaatsen aan Graan voor Visch in Hoofddorp, naast Basisschool De Wegwijzer, tegenover huisnummer 15219, overdag te bestemmen als parkeerplaatsen voor de schoolbus door het plaatsen van borden conform model E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met symbool bus en onderborden met de tekst ‘schoolbus ma t/m vr 8-16 uur’. II. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen