1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Hammarskjöldstraat, instellen schoolzone

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Hammarskjöldstraat, instellen schoolzone

N ummer 2013/ 0057310 1. Overwegingen Aanleiding De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen. Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast: • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording; • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen; • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties; • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden); • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten); • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders; • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren; • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties. Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen. Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren. De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen. Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria: • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers); • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone); • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat); • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Op grond van de prioritering voor aanpak schoolzones, is de schoolzone Pax aan de Hammarskjöldstraat in Hoofddorp voor de zomer van 2013 aan de beurt. Basisscholen De Flamingo en Talisha zijn bezig het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel te behalen. De Albert Schweitzer en Michaelschool gaan zich aanmelden voor dit label. Met de betrokken partijen (scholen, kinderdagopvang en wijkagent) zijn de problemen geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn: 1. De parkeerlussen op de Hammarskjöldstraat achter flat 2 t/m 122 staan helemaal vol met voertuigen die schuin, dubbel, half op trottoir en in groen geparkeerd staan. 2. De parkeerruimte in de parkeerlussen op Hammarskjöldstraat achter flat 2 t/m 122 hebben geen vakindeling, waardoor minder plaatsen beschikbaar zijn bij schuin parkeren. 3. Voor de doorsteekjes vanaf de parkeerlussen naar het voetgangersgebied wordt geparkeerd. 4. De voetgangersdoorsteek tussen de schoolpleinen in wordt als fietsroute gebruikt. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan, naast het aanduiden van de schoolzone met  bebording en belijning, uit: 1. Het parkeren buiten de vakken verbieden bij de scholen door het instellen van een parkeerverbodzone op Hammarskjöldstraat vanaf de westzijde van de flat 2 t/m 122 door plaatsing bord E1 RVV 1990 met opdruk zone en bord E1 RVV 1990 met opdruk einde zone. Het bestaande parkeerverbod op de Hammarskjoldstraat wordt ingetrokken (bord E1 RVV 1990) 2. Het aanbrengen van vakindeling op de parkeerruimte tussen de bomen in de parkeerlussen op de Hammarskjöldstraat achter flat 1 t/m 112 en voor flat 114 t/m 224. 3. Het plaatsen van paaltjes bij de doorsteekjes vanaf de parkeerlussen op de Hammarskjöldstraat achter flat 1 t/m 112 naar het voetgangersgebied. 4. Het aanduiden van stroken voor Kiss and Ride rond de middenstippen in de parkeerlussen op de Hammarskjöldstraat achter flat 1 t/m 112 en langs het trottoir bij het speeltuintje tussen Hammarskjöldstraat 153 en 155. 5. Het instellen van een parkeerverbod op de Kiss and Ride strook tussen Hammarskjöldstraat 153 en 155. 6. Het aanleggen van parkeerplaatsen op de Hammarskjöldstraat tussen de ingang van flat 114 t/m 224 en het voetgangersgebied bij de scholen door het versmallen van de rijbaan en het trottoir. 7. Het instellen van een parkeerduurbeperking voor de negen nieuwe parkeerplaatsen in de Hammarskjöldstraat in Hoofddorp, tussen de flats met de huisnummers 1 t/m 112 en 114 t/m 224 door het plaatsen van borden E8 RVV 1990 met onderbord (max. 10 min.) 8. Het aanbrengen van een anti-parkeerband met stopverbod op de Hammarskjöldstraat langs het groen voor het elektriciteitshuisje. 9. Het aanduiden van een (rood) fietspad in de voetgangersdoorsteek tussen de schoolpleinen van de Hammarskjöldstraat 228 en 230 aangeven door plaatsing borden G13. 10. Het verbreden van de bestaande gehandicaptenparkeerplaatsen voor flat 114 t/m 224 op de Hammarskjöldstraat om eenvoudiger in en uit te parkeren bij de langsparkeerplaatsen aan de overzijde van de rijbaan. 11. Het aanbrengen van palen om het berijden van het trottoir voor de ingangen van de flats 1 t/m 112 en 114 t/m 224 op de Hammarskjöldstraat tegen te gaan. Daarnaast is er winst te behalen wanneer meer gebruik wordt gemaakt van de nog beschikbare parkeerruimte elders in de Hammarskjöldstraat. Door de maatregelen wordt het parkeren op de Hammarskjöldstraat rond de scholen gereguleerd en gefaciliteerd, wat de verkeersveiligheid en bereikbaarheid verbetert. Met de aanleg van een fietspad worden de voetgangers en fietsers beter gescheiden, wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid voor beide categorieën langzaam verkeer. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van een parkeerverbodzone in de Hammarskjöldstraat vanaf de westzijde van het flatgebouw met huisnummer  1 t/m 112, het instellen van een parkeerduurbeperking voor de negen nieuwe parkeerplaatsen tussen de flats met de huisnummers 1 t/m 112 en 114 t/m 224, het instellen van een parkeerverbod voor de Kiss and Ride strook tussen de Hammarskjöldstraat 153 en 155 en het aanduiden van een (rood) fietspad in de voetgangersdoorsteek tussen de schoolpleinen van de Hammarskjöldstraat 228 en 230 moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-004-001. 3. Voorbereiding Op 4 maart 2013 heeft de informatieavond voor bewoners en andere belangstellende plaatsgevonden. Er hebben 6 bewoners schriftelijk gereageerd. Naar aanleiding van de reacties worden de krappe bestaande gehandicaptenparkeerplaatsen op de Hammarskjöldstraat voor flat 114 t/m 224 verbreed om het eenvoudig in en uit rijden bij de nieuw aan te leggen langsparkeerplaatsen aan de overzijde van de rijbaan te garanderen. Er waren 4 verzoeken om deze langsparkeerplaatsen niet aan te leggen, omdat het trottoir dan te krap zou worden. Bij langsparkeerplaatsen van 1,8m breed, blijft er een trottoir over van 1.70 meter. Tevens wordt de lantaarnpaal verplaatst, zodat er in het voetpad geen obstakels meer staan. Het voetpad voldoet hierdoor aan de landelijke CROW richtlijnen. Naar aanleiding van een verzoek om het berijden van het trottoir voor de ingangen van de flats 1 t/m 112 en 114 t/m 224 op de Hammarskjöldstraat tegen te gaan, worden hier extra palen geplaatst. Daarnaast zijn er 5 reacties binnengekomen over de parkeerplaatsen in de parkeerlus naast de flat 114 t/m 224 op de Hammarskjöldstraat. Aangezien hier nog voldoende ruimte beschikbaar is, gaan we hier geen optimalisatie in de parkeerruimte toepassen. Naar aanleiding van een nagekomen reactie van een bewoner wordt een parkeerverbod  op de Kiss and Ride strook tussen Hammarskjöldstraat 153 en 155 ingesteld. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe heeft het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 17 april 2013 vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn negen zienswijzen ingediend. Zienswijze 1 t/m 3 De indieners hebben een identieke zienswijze ingediend met de volgende strekking: 1. Geen nieuwe parkeerplaatsen, aangezien de bewoners moeilijk weg kunnen rijden vanaf de huidige haakse parkeerplaatsen. 2. Fietsstroken doortrekken naar Asserweg. 3. Voetpad niet versmallen, maar paaltjes plaatsen. De voetpaden worden anders te smal voor bewoners met een scootmobiel of rollator. 4. Schoolzone eerder laten beginnen zodat ook twee parkeerlussen voor flat Hammarskjöldstraat 114 t/m 224 daarbinnen vallen. Reactie van de gemeente 1. Op de locatie waar zes extra langsparkeerplaatsen zijn gepland, geldt nu een stopverbod. Tenzij er wordt gehandhaafd, wordt hier structureel op de rijbaan/half op het trottoir geparkeerd. Aangezien handhaving onvoldoende effect heeft gehad, zijn fysieke maatregelen nodig. Daarbij is de keuze om anti-parkeermaatregelen aan te brengen of parkeerplaatsen te faciliteren. Bij anti-parkeermaatregelen wordt de beschikbare loopruimte op het trottoir ca. 50cm smaller. Er is namelijk een obstakelvrije ruimte nodig tussen de rijbaan en een barrière. De kans bestaat dat er alsnog geparkeerd wordt op de rijbaan, maar dan verder van het trottoir af. Dit belemmert de doorgang en het wegrijden vanaf de haakse parkeerplaatsen dan nog meer dan in de bestaande situatie. Het maken van parkeerplaatsen door zowel het trottoir (1,1m) als de rijbaan (70 cm) iets te versmallen, is dus de enige oplossing. Het wegrijden van de bestaande haakse parkeerplaatsen is misschien wat lastiger, maar niet onmogelijk. Bij het foutief parkeren aan de overzijde op de rijbaan, is de afstand om weg te rijden uit de haakse parkeerplaatsen echter te kort. Tijdens de schoolspits verbetert de situatie dus. Om te voorkomen dat er langdurig in de nieuwe langsparkeerplaatsen geparkeerd wordt, wat het uitrijden voor de haakse parkeerplaatsen lastiger maakt en waardoor deze plaatsen niet beschikbaar zijn voor de ouders, krijgen de in totaal 9 nieuwe parkeerplaatsen een parkeerduurbeperking van max. 10 min. Er worden dus parkeerplaatsen voor het halen en brengen gefaciliteerd op een locatie waar het meest behoefte aan is, om gevaarlijke situaties bij het foutparkeren (half) op het trottoir of problemen bij het uitrijden van de haakse parkeerplaatsen wanneer er op de rijbaan ertegenover geparkeerd wordt, tegen te gaan. 2. De indieners van deze zienswijze vragen om fietsstroken op de Hammarskjöldstraat tussen de scholen en de Asserweg. Fietsstroken worden alleen toegepast wanneer er geen fietspaden mogelijk of beschikbaar zijn. De scholen in Pax zijn via diverse fietspaden te bereiken. De gemeente wil het gebruik van deze fietspaden stimuleren. Wanneer er fietsstroken op de Hammarskjöldstraat tussen de scholen en de Asserweg komen, gaat een deel van de fietsers hier waarschijnlijk gebruik van maken in plaats van het fietspad. Ondanks dat fietsers op fietsstroken een eigen ruimte hebben, is het veiliger wanneer ze niet tussen de parkerende auto’s door hoeven te fietsen. Om de route voor fietsers en auto’s zoveel mogelijk te scheiden, realiseren we dus geen fietsstroken op de Hammarskjöldstraat tussen de scholen en de Asserweg. 3. Door de indieners van de zienswijze wordt aangegeven dat het trottoir en/of de rijbaan door de aanleg van parkeerplaatsen te smal worden. De landelijke CROW richtlijnen schrijven voor dat voor het normaal uitrijden van haakse parkeerplaatsen minimaal 5,4m nodig is en langsparkeerplaatsen minimaal 1,8m breed horen te zijn. Bij een rijbaan van 5,4m breed en parkeerplaatsen van 1,8m breed, blijft er 1,7m beschikbaar voor het trottoir. Dit is ruim boven de minimale maat van 90 cm voor een trottoir. Daarbij wordt de lichtmast verplaatst, zodat er in het trottoir geen obstakels meer staan. Het trottoir evenals de rijbaan en de parkeerplaatsen voldoen dus aan de hiermee aan de landelijke CROW richtlijnen. 4. Bij een schoolzone staat het verbeteren van de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen altijd bovenaan. Hierin horen veilige loop- en fietsroutes. Ondanks dat het lopen en fietsen naar school gepromoot wordt, blijven er ouders hun kinderen met de auto naar school brengen. Bij de inventarisatie van de problemen rond de scholen in Pax, kwam het foutief parkeren voor de scholen als belangrijkste punt naar voren. De twee parkeerlussen en de doorgangen voor de school staan dagelijks vol met geparkeerde auto’s. Er zijn inderdaad nog parkeerplaatsen in de twee parkeerlussen voor flat Hammarskjöldstraat 114 t/m 224 beschikbaar, maar deze liggen verder van de school af (meer dan acceptabele loopafstand van 100m). De scholen en gemeente willen ouders wel stimuleren om daar te parkeren, maar kunnen ze daar niet toe dwingen. Het enige wat wel mogelijk is om aan te geven waar wel niet geparkeerd mag worden. In plan voor de schoolzone Pax, dat ter inzage heeft gelegen, is dit gedaan door een parkeerverbodszone rond de twee parkeerlussen voor de school in te stellen en vakindeling bij de parkeerplaatsen aan te brengen.  Om het gebruik van de twee parkeerlussen voor flat Hammarskjöldstraat 114 t/m 224 te stimuleren, wordt zowel de schoolzone als de parkeerverbodszone ca. 30m verplaatst in de richting van de Asserweg. Om legaal parkeren te stimuleren wordt vakindeling in de parkeerlussen aangebracht. Zienswijze 4 t/m 8 De indieners (met medeondertekening van nog 13 bewoners) hebben een identieke zienswijze ingediend met de volgende strekking: 1. Er wordt geen ‘veilige’ schoolzone gecreëerd. 2. Schoolzone eerder laten beginnen zodat ook andere 2 parkeerlussen daarbinnen vallen. 3. Ook vakindeling twee parkeerlussen voor flat Hammarskjöldstraat 114 t/m 224. 4. Het trottoir zou niet omgevormd moeten worden naar parkeerplaatsen, aangezien er voldoende parkeerruimte is. Daarbij ontstaan problemen bij het wegrijden van nieuwe en bestaande parkeerplaatsen. 5. Om het parkeren tegenover de haakse parkeervakken op het trottoir tegen te gaan kunnen er paaltjes worden aangebracht of een stopverbod. Reactie van de gemeente 1. Bij een schoolzone staat het verbeteren van de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen altijd bovenaan. Hierin horen veilige loop- en fietsroutes. De belangrijkste geconstateerde problemen in het gebied waar nu een schoolzone wordt ingesteld, hadden te maken met parkeren. Door het parkeren te reguleren wordt een overzichtelijker verkeerssituatie bereikt, niet alleen voor schoolgaande kinderen, maar voor alle weggebruikers. Hiermee is een verkeersveilige schoolzone gediend. 2. Zie antwoord 4 bij zienswijze 1 t/m 3. Om het gebruik van de twee parkeerlussen voor flat Hammarskjöldstraat 114 t/m 224 te stimuleren, wordt zowel de schoolzone als de parkeerverbodszone ca. 30m verplaatst in de richting van de Asserweg 3. Om legaal parkeren te stimuleren wordt vakindeling in de parkeerlussen aangebracht. 4. Zie antwoord 1 en 3 bij zienswijze 1 t/m 3. 5. Zie antwoord 1 bij zienswijze 1 t/m 3. Zienswijze 9 De indiener van zienswijze 9 wijst op de volgende – belangrijkste – punten: 1. Fout in publicatie Informeer en bezorging krant 2. Geen nieuwe, blijvende parkeerplaatsen, want de wegversmalling geeft problemen. Tegen Kiss and Rideplaatsen. Bij permanent parkeren naast flat problemen bij werkzaamheden en geen toegevoegde waarde voor de school wanneer de bewoners daar parkeren, nieuwe parkeerplaatsen lastig bij het uitrijden van de parkeerplaatsen en wil liever tijdelijk parkeren toestaan. Tegen palen op trottoir bij ingangen flats vanwege manoeuvreerruimte. 3. Fietspad in voetgangersgebied onveilig 4. Twee parkeerlussen voor flat Hammarskjöldstraat 114 t/m 224 ook in de schoolzone met vakindeling, 5. De belangen van de bewoners worden niet behartigd. Reactie gemeente 1. De publicatie in de Informeer kende enige redactionele fouten. De koppen stonden op een verkeerde plaats vermeld. De publicatie was echter slechts een verwijzing. Het complete besluit met tekening lag ter inzage in het raadhuis. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de bezorging van het Witte Weekblad, waarin de InforMeer is opgenomen. Onze afdeling Communicatie zal de klachten over slechte bezorging onder de aandacht brengen van het Witte Weekblad. 2. Zie punt 1, zienswijze 1 t/m 3 3. Op het moment wordt er in het voetgangersgebied gefietst om de fietsenstallingen te bereiken. Dit is verwarrend en wordt als onveilig ervaren. Door de fietsers een eigen ruimte te geven, weet iedereen wat hij waar kan verwachten. Het aanduiden van een fietspad in een voetgangersgebied heeft in de schoolzone Toolenburg West positieve resultaten opgeleverd en wordt vanuit deze ervaringen daarom ook hier toegepast. De politie heeft ingestemd met deze oplossing. 4. Zie antwoord 4 bij zienswijze 1 t/m 3. Om het gebruik van de twee parkeerlussen voor flat Hammarskjöldstraat 114 t/m 224 te stimuleren, wordt zowel de schoolzone als de parkeerverbodszone ca. 30m verplaatst in de richting van de Asserweg. Om legaal parkeren te stimuleren wordt vakindeling in de parkeerlussen aangebracht. 5. De maatregelen zijn tot stand gekomen in overleg met belanghebbenden, waaronder bewoners van de wijk. Het doel van de maatregelen is, naast het creëren van een veilige schoolomgeving voor schoolgaande kinderen, het verbeteren van de leefbaarheid voor bewoners, door het reguleren van het parkeren rondom de scholen. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de InforMeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege het reguleren en faciliteren van het parkeren. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en de leefbaarheid. Doorgaand verkeer De verkeerssituatie voor (doorgaand) verkeer verbetert, omdat de doorgang minder belemmerd wordt. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt duidelijker en veiliger, omdat de doorgang minder belemmerd wordt en fietsers een eigen ruimte krijgen binnen het voetgangersgebied. Parkeerders De maatregelen zijn in het belang van parkeerders, omdat het parkeren gereguleerd wordt en beter gefaciliteerd. Echter, parkeerders kunnen binnen de parkeerverbodzone en op de kiss&ride parkeerplaatsen resp. niet meer buiten de vakken en onbeperkt parkeren. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen verbeteren de situatie voor hulpdiensten, omdat de doorgang wordt verbeterd en de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Gehandicapten De maatregelen zijn in het belang van gehandicapten, omdat de gehandicaptenparkeerplaatsen worden verbreed. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer, parkeerders, hulpdiensten, doorgaand verkeer en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het de parkeerders die niet meer onbeperkt overal kunnen parkeren. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het instellen van een parkeerverbodzone in de Hammarskjöldstraat in Hoofddorp, vanaf de westzijde van het flatgebouw met huisnummer 1 t/m 112 door middel van het plaatsen van borden conform model  E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en bord E1 RVV 1990 met opdruk einde zone en het intrekken van het huidige parkeerverbod door het verwijderen van borden conform model E1 RVV 1990; II. Het instellen van een parkeerduurbeperking voor de negen nieuwe parkeerplaatsen in de Hammarskjöldstraat in Hoofddorp, tussen de flats met de huisnummers 1 t/m 112 en 114 t/m 224 door het plaatsen van borden conform model  E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met onderbord (max. 10 min.) III. Het instellen van een parkeerverbod in de Hammarskjöldstraat in Hoofddorp, voor de Kiss and Ride strook tussen nummer 153 en 155 door het aanbrengen van gele onderbroken markering, zoals bedoeld in artikel 24, lid 1e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990; IV. Het aanwijzen van een fietspad in de voetgangersdoorsteek tussen de schoolpleinen van de Hammarskjöldstraat 228 en 230 door middel van het plaatsen van borden conform model G13 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990. V. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013 Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen