1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Instellen 30 km/u zone Piratenwijk Hoofddorp

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Instellen 30 km/u zone Piratenwijk Hoofddorp

N ummer 2014/ 074769 1.Overwegingen Aanleiding Binnenkort vinden onderhoudswerkzaamheden (vervangen deklaag) plaats aan de Piratenweg in Hoofddorp. Dit is een reden om de gehele Piratenwijk als 30 km/u zone aan te wijzen en als zodanig in te richten. Het betreft de Piratenweg, Fruittuinen, Boekanierlaan, Piet Heinflat, Grote Pierhof, Peer de Schuimerhof, Klaas Kompaanhof, Simon de Danserhof, Vrijbuiterhof, Vikinghof en Barbarije. Dit project is een uitwerking van de Wegcategoriseringsplan 2011 waarin de desbetreffende wegen zijn aangewezen als erftoegangswegen. De Wegcategorisering 2011 is tevens een onderdeel van het Deltaplan Bereikbaarheid. Maatregelen en motivatie De uit te voeren maatregelen zijn als volgt: 1. Instellen 30 km/u zonegrens op de Piratenweg, bij het kruispunt met de Nieuweweg (bord A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en het woord zone, en tekst ‘30’ op het wegdek; 2. Inkorten van het stopverbod (gele band) dat op de Piratenweg over de eerste ca. 40 meter vanaf de Nieuweweg geldt, tot de eerste ca. 8 meter. Het huidige lange stopverbod dient op dit moment geen doel en het inkorten ervan levert extra parkeerruimte op; 3. Doorzetten bestaande blauwe belijning parkeerschijfzone ter plaatse van verwijderde stopverbod (gele band) bedoeld bij maatregel 2. De maatregelen worden ondersteund met op het wegdek aan te brengen parkeervakken en een bestaand plateau (beide op de Piratenweg) als snelheidsremmende maatregelen. Verder zijn geen snelheidsremmende maatregelen benodigd om de maximale toegestane snelheid af te dwingen. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met het nummer 2014/003-004. De maatregelen hebben als doel het verlagen van de gereden snelheden teneinde de verkeersveiligheid te verbeteren. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van de 30 km/h zone, het inkorten van het stopverbod en wijzigen van de parkeerschijfzone moet een verkeersbesluit worden genomen. 3.Voorbereiding Bewoners worden geïnformeerd door middel van een brief. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps. Dit heeft plaatsgevonden door het voorstel in de Werkgroep Verkeer te bespreken, waarin de regiopolitie Kennemerland, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 27 mei 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien dit plan de uitvoering is van vastgesteld beleid door de gemeenteraad (Deltaplan Bereikbaarheid) en er geen grootschalige snelheidsremmende maatregelen getroffen behoeven te worden, aangezien de inrichting van de weg al grotendeels voldoende is om de snelheid van het verkeer af te remmen. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Het besluit is in te zien op overheid.nl en gedurende zes weken in het raadhuis van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en Wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met een verbetering van de verkeersveiligheid (lid 1a) en het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (van gemotoriseerd verkeer om harder te rijden dan 30 km/h) (1d). Dit laatste belang wordt minder zwaar gewogen omdat betrokken straten in het Deltaplan Bereikbaarheid (Wegcategorisering 2011) zijn aangemerkt als erftoegangsweg en het belang van de verkeersveiligheid (van het langzame verkeer) en de leefbaarheid daarbij zwaarder wegen. Belangenafweging ( Doorgaand ) verkeer Doordat de Piratenwijk maar één toegang voor gemotoriseerd verkeer heeft is er in de huidige situatie al geen sprake van doorgaand verkeer. Daar verandert dus niets aan. Parkeerders De maatregelen zijn in het belang van parkeerders. Dankzij de aangeduide parkeervakken op de Piratenweg ontstaat een efficiëntere indeling van de parkeerruimte. Bewoners De maatregelen hebben een positief effect op bewoners, aangezien de maximaal toegestane snelheid wordt verminderd en de leefbaarheid wordt verbeterd. Bovendien wordt het geluidsniveau beperkter in verband met de reductie van de snelheid van 50km/u naar 30km/u. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer vanwege een verbetering van de verkeersveiligheid. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Algemeen belang De maatregelen zijn in het belang van de verkeersveiligheid en hiermee in het algemeen belang. Afweging De maatregelen zijn in het belang van bewoners en langzaam verkeer. Al deze belangen samen wegen zwaarder dan de belangen van het (doorgaand) verkeer die door de maatregelen worden geschaad. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een onder mandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit onder mandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit onder mandaat. 6. Besluiten I. In de Piratenweg in Hoofddorp een 30 km/h zone in te stellen door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur” en het aanbrengen van markering “30” op het wegdek, bij het kruispunt met de Nieuweweg. II. Het inkorten van het stopverbod door het verwijderen van de doorgetrokken gele streep zoals bedoeld in artikel 23 sub g van het RVV 1990 met 32 meter tot de eerste circa acht meter vanaf de kruising met de Nieuweweg, en het aanduiden van parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone op deze locatie door het aanbrengen van blauwe belijning zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990; III. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 6 juni 2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: De Fruittuinen, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen