1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Jansoniushof, aanvullende maatregelenschoolzone

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Jansoniushof, aanvullende maatregelenschoolzone

N ummer 201 4 / 072757 1.Overwegingen Aanleiding Het bouwplan aan het Burgermeester Jansoniushof en de inrichting van het aanliggende park aan de zijde van de Geniedijk zijn afgerond. Op korte termijn worden ter hoogte van dit gebied aan de Hoofdweg Westzijde nog een aantal woningen gerealiseerd, maar dit betreft een zeer klein aantal. Eerder is er in dit gebied al een drietal voor dit project relevante verkeersbesluiten genomen. Het eerste verkeerbesluit stam uit het jaar 2000 (OW 00.00 4228) en betreft onder andere het instellen van een parkeerverbodszone in het centrum gebied, waarbinnen ook dat deel van de Hoofdweg-westzijde ligt via welke het Burgemeester Jansoniushof is ontsloten . Het tweede, recentere verkeersbesluit had betrekking op het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met het bouwverkeer ten behoeve van het nieuwbouwbouwplan Burgemeester Jansoniushof (verkeersbesluit 2011/10426703 d.d.17 februari 2011). De looptijd van dit verkeerbesluit is verstreken dus de bebording zal worden verwijderd zodra de situatie daar geschikt voor is. Het derde verkeersbesluit betrof onder andere het instellen van een parkeerschijfzone in het Burgemeester Jansoniushof. (verkeersbesluit 2013/13.0055199 d.d. 13 maart 2013) Aanvullend op het verkeersbesluit voor de parkeerschijfzone moet de status van een aantal paden in het park aan de zijde van de Geniedijk worden geregeld. Verder wordt de Hoofdweg Westzijde in dit deel weer teruggebracht naar de status van een zone waar betaald parkeren geldt (tariefzone C) en worden de betaalautomaat en de bebording teruggeplaatst. In verband hiermee en in verband met de sinds 2000 geldende parkeerverbodszone zullen vakken op de rijbaan worden aangebracht. Door het inperken van het aantal parkeervakken kan de veilige afwikkeling van twee richting autoverkeer en fietsverkeer beter worden gewaarborgd. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan uit het volgende: • Het terugbrengen van het betaald parkeren, tarief zone C, op het hiervoor genoemde wegvak. Hiervoor dienen de enkelvoudige parkeerverboden ten zuiden van de Ter Veenlaan te worden verwijderd en de zonebebording weer in de juiste staat te worden gebracht.. • Het aanwijzen van de paden in het park aan de westzijde van het Burgemeester Jansoniushof als voetpad. Dit is alleen nodig op die paden die direct op het fietspad of de rijbaan aansluiten. Voetpaden die aansluiten op andere voetpaden behoeven geen bebording. Hiertoe worden borden G7 RVV 1990 (voetpad) geplaatst bij het begin van het voetpad door het park ter hoogte van de aansluiting met het onverplichte fietspad op de Geniedijk en bij het begin van het voetpad dat direct aansluit op het Kievitshof. Het bord G8 RVV 1990 ter hoogte van het Kievietshof wordt achterwege gelaten omdat de verkeersituatie duidelijk is en de gemeente een beleid voert om het aantal verkeersborden te beperken. • Het plaatsen van het bord G13 RVV 1990 (onverplicht/recreatief fietspad) bij de aansluiting van het voetpad op het fietspad. Dit bord heeft de voorkeur boven het bord G8 RVV 1990 (einde voetpad) omdat dit de functie van het pad waarop de voetganger zich begeeft aanduid. Zo wordt het de voetganger duidelijk dat hij een fietser kan verwachten. De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid van voetgangers. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanduiden van de voetpaden door het bord G7 RVV 1990 (voetpad) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor het plaatsen van het bord G13 RVV 1990 (onverplicht/recreatief fietspad)is dit niet nodig aangezien het fietspad op de Geniedijk al als zodanig is aangewezen. Ook voor het verwijderen van de bebording ten behoeve van het bouwverkeer hoeft geen besluit te worden genomen aangezien het intrekken van het besluit al was geregeld via een vervaltermijn. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2014/004/001 3.Voorbereiding Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 13 mei 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft, wordt hiervan afgezien. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a) en het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b) Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Het aanwijzen van paden tot voetpaden in het park maakt dat deze paden niet meer mogen worden gebruikt door het overige (fiets)verkeer. Dit is in het belang van de verkeersveiligheid. De verkeersveiligheid wordt zwaarder gewogen dan de vrijheid van het verkeer voor andere verkeerssoorten dan voetgangers. Bovendien kunnen fietsers zonder noemenswaardige omrijdbeweging zowel het Burgemeester Jansoniushof als het Kievietshof bereiken. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de aanduiding van voetpaden, die ten goede komt aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. fietsers Fietsers worden beperkt in hun vrijheid door het aanwijzen van paden tot voetpaden. Het Burgemeester Jansoniushof en het Kievietshof zijn echter zonder omrijdbeweging van betekenis op een andere manier voor fietsers bereikbaar voetgangers Wandelaars in het park hebben baat bij het aanwijzen van de betrokken paden tot voetpaden. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. De nadelen van de maatregelen zijn zeer beperkt. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en bijzonder in die van voetgangers en bewoners en dat deze belangen zwaarder worden gewogen dan de nadelen voor fietsers die goede alternatieven hebben. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Op de volgende locaties in Hoofddorp voetpaden aan te duiden door het plaatsen van borden conform model G7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: • het voetpad door het park ter hoogte van de aansluiting met het onverplichte fietspad op de Geniedijk; • het voetpad dat direct aansluit op het Kievitshof; II. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 4 juli 2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Burgemeester Jansoniushof, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen