1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Kruisweg, aanvullende maatregelen (instellen eenrichtingsverkeer bij parkeerterrein Marktplein en instellen venstertijden laad- en losplaats Marktplein 31-33)

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Kruisweg, aanvullende maatregelen (instellen eenrichtingsverkeer bij parkeerterrein Marktplein en instellen venstertijden laad- en losplaats Marktplein 31-33)

N ummer 2014/ 072054 1.Overwegingen Aanleiding Op 5 juni 2013 hebben wij een verkeersbesluit genomen voor de herinrichting van de Kruisweg (2013/0058697). Na de openstelling van de Kruisweg zijn enkele verbeterpunten naar voren gekomen. • De in-/uitritten van de parkeerplaats Marktplein worden soms geblokkeerd door geparkeerde voertuigen omdat de in-/uitritten onvoldoende worden herkend. • Daarnaast wordt de uitrit van de Kruisweg bij de Nieuweweg niet altijd gezien als uitrit waarop voorrang dient te worden verleend aan voetgangers. • Verder blijkt dat verkeer op dit punt regelmatig tegen de richting in het winkelgebied inrijdt. Mogelijk is de verkeersituatie hier onvoldoende duidelijk. • Ook blijkt dat in het winkelgebied, op de locaties waar eenrichtingsverkeer is ingesteld, in de buurt van de overgang naar het deel met tweerichtingsverkeer, soms tegen de richting in wordt gereden. • Tenslotte bleken de venstertijden van de laad- en losplaats Marktplein 31-33 niet in het vorige verkeersbesluit te zijn opgenomen. Deze venstertijden zijn op deze locatie gewenst om te voorkomen dat de aanwezigheid van vrachtwagens het aanzien van het Polderhuis verstoren. Ook is deze laad- en losplaats daardoor beschikbaar als gewone parkeervoorziening in de periode buiten het laad- en los venster. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan uit: 1. Het aanwijzen van de twee in/uitritten van de parkeerplaats Marktplein tot een inrit en een uitrit door het instellen van eenrichtingsverkeer. Daarmee worden de in- en uitrit herkenbaar en zullen deze niet meer geblokkeerd worden door parkerende auto’s (bord C2 en C3 RVV 1990). 2. Het aanbrengen van een onderbord bij de laad- en losplaats Marktplein 31-33 met het doel een venstertijd in te stellen van 9.00 tot 12.00 uur (bord E7 (laad- en losplaats) en onderbord OB201p met de tekst ’ 9-12 u’). Daardoor kan de haven buiten de laad- en lostijden gebruikt worden als gewone parkeerplaats. 3. Bij de parkeerplaats op het Marktplein worden ter hoogte van de inritten gele borden geplaatst met de opmerking ‘ inrit vrijlaten’ en op het wegdek worden metalen punaises geplaatst zoals elders langs de Kruisweg in het winkelgebied. 4. Het aanbrengen van een VOP (zebra) op de uitrit van de Kruisweg bij de Nieuweweg en op de nog te realiseren in-/uitritconstructie van de Nieuweweg aan de zuidzijde van de kruising met de Kruisweg. Hierdoor wordt duidelijk dat de voetgangers voorrang hebben en ontstaat samen de bestaande zebra op de Nieuweweg aan de noordzijde van de kruising Kruisweg-Nieuweweg en de zebra op de uitrit van de Kruisweg een uniform beeld op de locaties waar aan de voetgangers voorrang moet worden verleend. Tenslotte ontbreekt er nog een zebra op het fietspad ter hoogte van de uitrit in de Kruisweg. Deze zal nu worden aangebracht. 5. Het versmallen van de uitrit Nieuweweg door het verwijderen van een tweetal inritblokken aan de noordzijde en het plaatsen van een extra bord “in deze richting gesloten voor voertuigen” (C2 RVV 1990) ter linkerzijde van de weg, ter hoogte van de uitrit. 6. Het plaatsen van enkele herhalingsborden (C2 RVV 199, in deze richting gesloten voor voertuigen) in het deel waar eenrichtingsverkeer is ingesteld om duidelijk te maken dat hier eenrichtingsverkeer geldt. Door deze maatregelen blijven de in- en uitritten van de parkeerplaats Marktplein toegankelijk, wordt het aanzien van het Polderhuis gespaard en worden extra parkeermogelijkheden gecreëerd door het instellen van venstertijden bij de laad- en losplaats Marktplein 31-33. Verder wordt de juiste rijrichting in het oostelijk deel benadrukt en wordt de positie van voetgangers op het kruispunt Kruisweg Nieuweweg verduidelijkt. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-003-008E. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanduiden van eenrichtingsverkeer, het instellen van venstertijden bij de laad- en losplaats Marktplein 31-33 en het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats (VOP) is een verkeersbesluit vereist. 3.Voorbereiding Met betrekking tot de instelling van de venstertijden bij de laad- en losparkeerplaatsen is overlegd met belanghebbende winkeliers. De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Haarlemmermeer. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 8 april 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De hiervoor genoemde deelnemers stemmen in met de maatregelen. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft, wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met het verzekeren van de veiligheid op de weg (1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (1b) , het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (1c), het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (1d) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer door het beperken van de rijrichting bij de in- en uitrit van de parkeerplaats en de vrijheid van het motorvoertuig die voorrang moet verlenen aan de voetganger. Echter het instellen van eenrichtingsverkeer maakt de locatie van de in-/uitrit duidelijk en waarborgt dus de bruikbaarheid van de weg. De bruikbaarheid van de weg wordt zwaarder gewogen dan de vrijheid van het verkeer. De VOP maakt duidelijk dat de voetganger op inrit voorrang heeft en dit verhoogt de verkeersveiligheid. De verkeersveiligheid wordt zwaarder gewogen dan het belang van de vrijheid van bestuurders. Het instellen van een laad- en los venster op de laad- en losplaats Marktplein 31-33 beperkt de vrijheid van het laden en lossen. Een voortdurende aanwezigheid van vrachtverkeer in deze laad- en loshaven schaadt echter het aanzicht van het Polderhuis. Ook is bij permanent laden en lossen geen medegebruik mogelijk door andere parkeerders. Het aanzien van het Polderhuis en de bruikbaarheid van de locatie voor parkeren worden zwaarder gewogen dan de mogelijkheid om permanent te laden en te lossen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zorgen ervoor dat de bewoners iets meer last van parkeerbewegingen hebben. Immers, buiten het laad- en losvenster zal regelmatig van de locatie gebruik worden gemaakt door parkeerders. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben geen effect op doorgaand verkeer uitgezonderd de VOP. De VOP is in het belang van de verkeersveiligheid en wordt zwaarder gewogen dan het belang van de doorgang van het verkeer. De VOP heeft geen noemenswaardig effect op de doorstroming van het verkeer. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen effect op hulpdiensten. Bestemmingsverkeer /bezoekers van de winkels De maatregelen hebben een gunstig effect voor het bestemmingsverkeer. De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid voor parkeerders en verbeteren de positie van voetgangers Winkeliers De maatregelen hebben een gunstig effect voor de winkeliers. De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid voor parkeerders. Over de beperking van het laden en lossen bij het Polderhuis is overeenstemming bereikt. De winkeliers zijn tevens gebaat bij een voor voetgangers veilig en goed bruikbaar winkelgebied. Tenslotte draagt een ongeschonden aanzicht van het Polderhuis bij aan de beeldkwaliteit van het winkelgebied. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen effect op openbaar vervoer. Langzaam verkeer De VOP is voordelig voor voetgangers en enigszins beperkend voor fietsers. Echter voor de eenduidigheid wordt ervoor gekozen om alle bestuurders voorrang te laten verlenen aan voetgangers. Deze eenduidigheid is in het belang van de verkeersveiligheid Parkeren en laden en lossen De belangen van parkeerders zijn gebaat bij het instellen van eenrichtingsverkeer bij de in- en uitgang van het parkeerterrein omdat het parkeerterrein beter bereikbaar wordt. Het instellen van een laad- en los venster op de laad- en losplaats Marktplein 31-33 beperkt de vrijheid van het laden en lossen. Een voortdurende aanwezigheid van vrachtverkeer in deze laad- en loshaven schaadt echter het aanzicht van het Polderhuis. Met de winkeliers is overeenstemming over deze beperking van het laden en lossen. Deze beperking is daarom niet bezwaarlijk. Bovendien is de laad- en loshaven nu ook beschikbaar voor het parkeren buiten de laad- en losvenstertijden. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid voor parkeerders en daarmee ook de bereikbaarheid van het winkelgebied. Verder verbetert de veiligheid voor voetgangers. Over de beperking van het laden en lossen bij het Polderhuis is overeenstemming. De nadelen van de maatregelen zijn zeer beperkt (zie afweging). Daarmee zijn de maatregelen in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn, in het belang zijn van parkeerders door de instellen van eenrichtingsverkeer bij de in- en uitrit van het parkeerterrein aan het Marktplein, in het belang zijn van de parkeerders door het instellen van een venstertijd op de laad- en losplaats Marktplein 31-33, in het belang zijn van de veiligheid voor voetgangers, in belang zijn van het aanzicht van het Polderhuis en daarmee dus als een geheel in het belang zijn van het winkelgebied. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van bewoners die in beperkte mate worden geschaad door het medegebruik van de laad- en loshaven door parkeerders en de beperkingen opgelegd aan het laden en lossen en de vrijheid van de bestuurders. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimte, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de twee in- en uitritten van de parkeerplaats Marktplein in Hoofddorp door het plaatsen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; II. Het instellen van een venstertijd tussen 9 en 12 uur bij de laad- en losplaats Marktplein 31-33 in Hoofddorp door het aanbrengen van een onderbord OB201p met de tekst ’ 9-12 u’ bij het reeds geplaatste bord model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. III. Door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in art. 49 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en borden L2 RVV 1990 op de volgende locatie een voetgangersoversteekplaats aan te duiden: op de nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Nieuweweg in Hoofddorp, tussen de Van den Berghlaan en de bushalte nabij Nieuweweg 33. I. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 24 april 2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Kruisweg, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen