1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Kruisweg, eenrichtingverkeer, voorzieningen voor langzaam verkeer en optimaliseren gehandicaptenparkeerplaatsen en laden en lossen

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Kruisweg, eenrichtingverkeer, voorzieningen voor langzaam verkeer en optimaliseren gehandicaptenparkeerplaatsen en laden en lossen

N ummer 2013/ 0058697 1. Overwegingen Aanleiding In 2007 is het verkeerscirculatieplan Hoofddorp Centrum (VCP- RV 2007/4514) vastgesteld. Doel van dit voorstel was het creëren van ruimte voor het verwachte verkeersaanbod tot 2016, een betere doorstroming van het verkeer en het weren van doorgaand verkeer in het centrum. Inmiddels is het VCP opgegaan in het plan Bereikbaarheid Hoofddorp Centrum (BHC). Uit de evaluatie van de eerste fase van het VCP, die in 2009 is uitgevoerd (nota B&W 2009/0020862) blijkt dat het weren van doorgaand verkeer uit het centrum is gelukt en dat de doorstroming voor het fietsverkeer en het openbaar vervoer is verbeterd. Er bleken ook enkele negatieve neveneffecten te zijn. Een aantal winkeliers en omwonenden ervaart een slechtere bereikbaarheid. In 2011 heeft de gemeenteraad hierop het nieuwe plan Bereikbaarheid Hoofddorp Centrum (Raadsvoorstel 2011.0025261) vastgesteld. Het BHC wordt uitgevoerd in het kader van het Deltaplan Bereikbaarheid. Een van de maatregelen was het instellen van eenrichtingsverkeer op de Kruisweg, vanaf de Nieuweweg tot Markthof. Hiervoor is op 5 juni 2008 een verkeersbesluit genomen (verkeersbesluit nummer 2008/0381537). Op het deel van de Kruisweg tussen Beursplein en de Draverslaan bleef verkeer in twee richtingen mogelijk om meer verkeer te kunnen verwerken en om de parkeergarages beter bereikbaar te laten zijn. Aangezien het eenrichtingsverkeer op de Kruisweg voor een terugloop in de klandizie van de winkeliers aan de Kruisweg zorgde, is de Kruisweg door een tijdelijke verkeersmaatregel weer opengesteld in twee richtingen. Openstelling in twee richtingen gaat echter ten koste van de doorstroming op de Kruisweg. Uit de evaluatie is gebleken dat de bereikbaarheid en de doorstroming verbeteren wanneer eenrichtingsverkeer in oostelijke richting op de Kruisweg wordt ingesteld, in samenhang met de uitvoering van andere verkeersmaatregelen (waaronder onder andere het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de Nieuweweg en het herstellen van het verkeer in twee richtingen op de Hoofdweg Oostzijde). Deze maatregelen zijn opgenomen in het BHC. Daarnaast zijn uitgangspunten van het BHC het verbeteren van de beeldkwaliteit en het oorspronkelijke rechte verloop van de Kruisweg. Tenslotte moet worden opgemerkt dat binnenkort een verkenningsstudie start voor HOV in onder andere het centrum van Hoofddorp. Een HOV functie kan worden ingepast op de Kruisweg maar dit zal dan wel ten koste gaan van parkeerplaatsen. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan uit: Eenrichtingsverkeer • Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Kruisweg, tussen de Tussenweg en de Nieuweweg, in de richting van de Nieuweweg. Het eenrichtingsverkeer wordt aangeduid door borden C2 en C3 RVV 1990. • Het formele eenrichtingsverkeer in het voetgangersgebied van het marktplein tussen Marktplein nummer 3 en Marktplein nummer 86 wordt ingetrokken en de borden (C2 en C3 RVV 1990) worden vervangen door informatieve borden met een grijze afdruk van het gebod en verbodsbord. Hieronder komt een informatief onderbord met de tekst ‘verkeerscirculatie’. De reden van deze aanpassing is van juridische aard. Eenrichtingsverkeer kan niet formeel worden toegepast in voetgangersgebieden. Fietsvoorziening •Het completeren van de fietsvoorziening (in twee richtingen) langs de Kruisweg, tussen de Draverslaan en het Beursplein door het aanleggen van een vrijliggend, in twee richtingen berijdbaar, fietspad (bord G11 RVV 1990) Parkeren en Laden en Lossen • De optimalisatie van de parkeervoorzieningen (schuin aanleggen parkeervakken) • Een betere verdeling van de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen (bord E6 RVV 1990)als volgt: ∘ Ingetrokken locaties: ∘ Marktplein 92/94 (kerk) ∘ Marktplein 33/31(hoek Marktplein) ∘ Kruisweg 662 (Speelgoed Outlet) ∘ Kruisweg 979 (Pearl) 2 stuks ∘ Kruisweg hoek Nieuweweg ∘ Nieuwe locaties ∘ Marktplein 96 (kerk) 2 stuks) ∘ Marktplein 47 (Polderhuis) ∘ Kruisweg hoek (Draverslaan) ∘ Kruisweg ter hoogte van Passage 2 stuks • Een betere verdeling van de laad- en loshavens. Het aantal grotere laad- en loshavens gaat van 6 naar 5. Hiertoe worden drie locaties ter hoogte van Kruisweg 993-985 ingetrokken (bord E7 RVV 1990). ∘ Daarvoor komen terug op de volgende locaties nieuwe laad en loshavens, waaronder een viertal korte extra voor bestelbusjes. ∘ Marktplein 31 ∘ Kruisweg zuidzijde 662 (IJssalon) ∘ Kruisweg zuidzijde 640 (nabij kunstuitleen) ∘ Marktplein 29 noordzijde ∘ Kruisweg noordzijde 1003 (nabij Chinees Restaurant) ∘ Kruisweg noordzijde 997 Verloop van de weg en snelheidsremmende maatregelen •Het terugbrengen van het rechte verloop van de Kruisweg, met snelheidsremmende maatregelen (drempels) en aan beide uiteinden een inritconstructie en het verbeteren van de kwaliteit van de openbare buitenruimte. De verhoogde plateau’s bedoeld als snelheidsremmende maatregel komen terug in een iets andere vorm, namelijk een kussen vormige drempel. Voetgangersvoorzieningen •Het logischer en meer gericht op de voetgangersstromen indelen van de voetgangersoversteekplaatsen op de Kruisweg of in de directe omgeving daarvan: ∘ Het vervangen van de voetgangersoversteekplaatsen (conform artikel 49.2 RVV 1990) ter hoogte van Marktplein 25 (Kijkshop) en ter hoogte van Marktplein 104 (Markthof) door een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de kruising van de Kruisweg bij de Draverslaan. Dit is de meest logische looproute. ∘ Het vervangen van de voetgangersoversteekplaats over de Draverslaan en de voetgangersoversteekplaats op de rijbaan van de Kruisweg bij het kruispunt met de Nieuweweg door een uitritconstructie waarop de voetganger voorrang heeft. ∘ Het verwijderen van de voetgangersoversteekplaats op de Kruisweg ter hoogte van huisnummer 662 (ijssalon) ten behoeve van de realisatie van een laad- en losplaats. Netto verdwijnen 2 oversteekpunten. De nieuwe locaties liggen echter bij looproutes (Dik Tromplein en Grandpassage). Het eenrichtingverkeer, gecombineerd met de intensiteiten en de snelheid van 30km/h leiden tot een acceptabele oversteekbaarheid. Door de te treffen maatregelen verbeteren de leefbaarheid, de bereikbaarheid, de veiligheid en de beeldkwaliteit van het centrum, waarbij de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft. Het doorgaande verkeer wordt uit het centrum geweerd. Het oorspronkelijke ‘rondje Hoofddorp’ wordt hersteld, met uitzondering van het inrijden van het winkeldeel van de Kruisweg in westelijke richting. Voor fietsers wordt een verkeersveilige situatie gecreëerd. De bereikbaarheid en doorstroming van het centrumgebied worden zo optimaal gediend, waarmee met name de belangen van ondernemers en bezoekers van het winkelgebied gediend zijn. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-003-008A. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het veranderen van de richting van het eenrichtingsverkeer, het wijzigen van de voetgangersoversteekplaatsen, het aanduiden van de fietsvoorziening, het wijzigen van de laad- en losplaatsen en het wijzigen van de invaliden parkeerplaatsen moet een verkeersbesluit worden genomen. 3. Voorbereiding Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Kruisweg is onderdeel van het programma Bereikbaarheid Hoofddorp Centrum (BHC). Het BHC is in nauw overleg met de betrokkenen tot stand gekomen. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest voor alle winkeliers, eigenaren en bewoners over de voorgestelde aanpassingen aan de bereikbaarheid en doorstroming voordat het BHC in 2011 is vastgesteld. Voor de herinrichting van de Kruisweg en het Marktplein in bijzonder zijn in maart, juni en november 2012 inloopavonden georganiseerd voor alle betrokkenen. In de loop van de zomer volgt er nog een inloopbijeenkomst over de planning en fasering. Er is een regulier platform Bereikbaarheid en Parkeren tussen winkeliers en centrummanager waarin het ontwerp aan de orde komt. Tot slot wordt er regelmatig een nieuwsbrief huis-aan-huis verspreid en is er een website met alle informatie. De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Haarlemmermeer. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14 mei 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1 b), het voorkomen of beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de wet Milieubeheer (lid 2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het voorkomen of beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de wet Milieubeheer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Door een betere circulatie van het verkeer wordt de overlast voor bewoners beperkt. De maatregelen dragen tevens bij aan de verkeersveiligheid van de bewoners en de leefbaarheid van de betrokken straten. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben nadelige gevolgen voor doorgaand verkeer dat in twee richtingen van de Kruisweg gebruik wil maken. In de huidige situatie is de Kruisweg (tijdelijk) opengesteld in twee richtingen. De verbetering van de verkeerscirculatie, die de maatregelen tot gevolg hebben, heeft echter een gunstiger effect op doorgaand verkeer rondom het centrumgebied. Hulpdiensten De maatregelen hebben positieve gevolgen voor de hulpdiensten, omdat de bereikbaarheid van het gebied verbetert. Bestemmingsverkeer /bezoekers van de winkels De maatregelen hebben een gunstig effect op het bestemmingsverkeer en bezoekers van de winkels. De bereikbaarheid van het gebied verbetert. Winkeliers De maatregelen hebben een gunstig effect voor de winkeliers. Door een verbetering van de verkeerscirculatie wordt het centrum beter bereikbaar. Openbaar vervoer De maatregelen hebben nu geen gevolgen voor het openbaar vervoer, In de toekomst zal mogelijk HOV op de Kruisweg worden geïntroduceerd. Dit is fysiek nog steeds mogelijk maar zal wel ten koste gaan van parkeerplaatsen omdat de weg wel zal moeten woerden verbreed. F ietsverkeer en voetganger De maatregelen hebben positieve gevolgen voor langzaam verkeer. De locatie van de voetgangersoversteekplaatsen wordt afgestemd op de voetgangersstromen. De fietsvoorziening langs de Kruisweg wordt gecompleteerd. De uitritconstructie in de rijbaan van de Kruisweg ter hoogte van de Nieuweweg wordt niet doorgetrokken over het fietspad. Dit is gedaan om verwarring te voorkomen over de voorrangsregeling van het fietspad met de Nieuweweg. Ook zou voor de grote hoeveelheid fietsverkeer de uitrit een hinderlijke hobbel zijn. Van een benadeling van de voetganger is geen sprake, immers er is een VOP aangelegd op het fietspad B romfietsers De maatregelen zijn nadelig voor de bromfietsers. Zij worden niet tegen de richting in toegelaten op het eenrichtingsdeel van de Kruisweg. Dit in verband met de verkeersveiligheid. Er ontstaan grote tegengesteld gerichte snelheidsverschillen en met name parkeerders in de schuine vakken zullen bij het wegrijden niet snel rekenen op brommers uit oostelijke richting. Ook worden de bromfietsers niet toegelaten op het fietspad. Dit ook vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen. Het fietspad is druk en er zullen veel mensen zijn die op het punt staan af te stappen of op te stappen. De belangen van de verkeersveiligheid worden zwaarder gewogen dan het belang van de bereikbaarheid voor bromfietsers. Parkeerders De belangen van parkeerders worden geschaad, omdat er minder parkeerplekken komen op de Kruisweg. Deze categorie weggebruikers hebben een alternatief in de parkeergarages aan de Draverslaan en Primark. De situatie voor laden en lossen en het parkeren voor invaliden blijft gelijk. De parkeergelegenheid voor deze weggebruikers wordt geoptimaliseerd. De beperking van het aantal parkeerplaatsen direct langs de Kruisweg maakt het echter mogelijk de beeldkwaliteit sterk te verbeteren waardoor het winkelklimaat verbetert. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder belang voor de bewoners, het langzaam verkeer, de winkeliers en hun bezoekers het expeditie verkeer en de hulpdiensten. De belangen van het parkeerders en doorgaand verkeer worden (in geringe mate) geschaad. Deze belangen wegen minder zwaar, aangezien deze weggebruikers alternatieven hebben. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het eenrichtingsverkeer in de Kruisweg in Hoofddorp, vanaf de Nieuweweg tot aan Markthof in te trekken, door het verwijderen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (lid I van het verkeersbesluit 2008/0381537 d.d. 5 juni 2008); II. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Kruisweg, tussen de Tussenweg en de Nieuweweg, in de richting van de Nieuweweg, door het plaatsen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; III. Het intrekken van het formele eenrichtingsverkeer in het voetgangersgebied van het marktplein tussen Marktplein nummer 3 en Marktplein nummer 86 in Hoofddorp door het vervangen van de borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 door informatieve borden met een dezelfde maar grijze afdruk en een onderbord met de tekst ‘verkeerscirculatie’. IV. Het aanduiden van het nieuwe deel van de fietsvoorziening langs de Kruisweg in Hoofddorp, tussen de Draverslaan en het Beursplein Oostzijde als verplicht fietspad dat in twee richtingen bereden kan worden door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; V. De volgende algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in te trekken door het verwijderen van borden conform model E6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: ∘ Marktplein 92/94 (kerk) Hoofddorp ∘ Marktplein 33/31(hoek Marktplein) Hoofddorp ∘ Kruisweg 662 (Speelgoed Outlet) Hoofddorp ∘ Kruisweg 979 (Pearl) 2 stuks Hoofddorp ∘ Kruisweg hoek Nieuweweg Hoofddorp VI. Op de volgende locaties een parkeervak aan te duiden als algemene gehandicaptenparkeerplaats door het plaatsen van borden conform model E6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: ∘ Marktplein 96 (kerk) 2 stuks) Hoofddorp ∘ Marktplein 47 (Polderuis) Hoofddorp ∘ Kruisweg hoek (Draverslaan) Hoofddorp ∘ Kruisweg ter hoogte van Passage 2 stuks Hoofddorp VII. De laad- en loshavens ter hoogte van Kruisweg 993-985 in Hoofddorp in te trekken door het verwijderen van borden conform model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; VIII. Op de volgende locaties een parkeerplaats aan te duiden als laad- en loshaven door het plaatsen van borden conform model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: ∘ Marktplein 31 Hoofddorp ∘ Kruisweg zuidzijde 662 (IJssalon) Hoofddorp ∘ Kruisweg zuidzijde 640 (nabij kunstuitleen) Hoofddorp ∘ Marktplein noordzijde 29 Hoofddorp ∘ Kruisweg noordzijde 1003 (nabij Chinees Restaurant) Hoofddorp ∘ Kruisweg noordzijde 977 Hoofddorp IX. Op de volgende locaties de voetgangersoversteekplaatsen, zoals bedoeld in artikel 49.2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te verwijderen: ∘ Marktplein 25 (Kijkshop) Hoofddorp ∘ Hoek Draverslaan/Kruisweg Hoofddorp ∘ Marktplein 104 (Markthof) Hoofddorp ∘ Kruisweg 662 (ijssalon) Hoofddorp ∘ Rijbaan Kruisweg kruispunt Nieuweweg Hoofddorp X. Op de Kruisweg in Hoofddorp, ter hoogte van de Draverslaan een voetgangersoversteekplaats , zoals bedoeld in artikel 49.2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te leggen. XI. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen