1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, laad- en losplaatsen rond Cultureel Centrum De Meerse

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, laad- en losplaatsen rond Cultureel Centrum De Meerse

N ummer 2013/ 0057269 1.Overwegingen Aanleiding Rond het cultuurgebouw in Hoofddorp vinden bij diverse ingangen van het gebouw regelmatig laad- en losactiviteiten plaats. Dit gebeurt op het brede, oprijdbare trottoir waar nu geen formele laad- en losplaatsen zijn aangewezen. Het informele laden en lossen heeft tot gevolg dat voertuigen nu op locaties worden geparkeerd, die voor dat doel minder geschikt zijn vanwege de verharding /fundering of omdat het een ongewenste verkeerssituatie oplevert. De diverse partijen uit het gebouw hebben de behoefte aan formele voorzieningen voor laden en lossen aan de gemeente kenbaar gemaakt. De gemeente wil de betrokken partijen hierin faciliteren en het huidige verkeersgedrag in betere banen leiden. Maatregelen en motivatie Rond het gebouw zullen 4 laad- en losplaatsen worden aangewezen. 1. Laad- en losplaats voor vrachtauto op oprijdbaar trottoir bij hoofdingang Theater De Meerse en poppodium Duycker (ook ten behoeve van de horeca-ingang van theater De Meerse; 2. Laad- en losplaats voor vrachtauto op oprijdbaar trottoir voor garage-ingang poppodium Duycker; 3. Laad- en losplaats voor kleine vrachtauto op oprijdbaar trottoir bij distributie-ingang bibliotheek Hoofddorp-Centrum; 4. Laad- en losplaats voor kleine vrachtauto op oprijdbaar trottoir bij personeelsingang Pier K. De laad- en losplaatsen worden aangeduid met bord E7 RVV1990 (P laden en lossen) en vakaanduiding door witte ingestrate belijning. Door de maatregelen worden de mogelijkheden om te laden en te lossen geformaliseerd en wordt het huidig verkeersgedrag in betere banen geleid. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanwijzen van laad- en losplaatsen moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-003-015. 3.Voorbereiding Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. Doorgaand verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer.. Langzaam verkeer De belangen van voetgangers worden enigszins gediend. Door de laad- en losplekken te reguleren wordt duidelijker waar men op het trottoir wel en niet mag laden en lossen i.p.v. op willekeurige plekken. Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders, met uitzondering van de leveranciers van de partijen in het Cultuurgebouw. Zij dienen op vastgestelde plekken te parkeren om te laden en te lossen. Er blijft echter gelegenheid tot laden en lossen in de directe omgeving van het gebouw. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen verbeteren de situatie voor hulpdiensten, omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Cultuurgebouw De belangen van alle partijen uit het Cultuurgebouw en vooral hun leveranciers worden gediend. Het laden en lossen wordt gefaciliteerd en in goede banen geleid. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de aanblik van het openbaar gebied rond het Cultuurgebouw. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van het Cultuurgebouw en haar toeleveranciers zijn. Daarnaast wordt de situatie op het plein voor het Cultuurgebouw duidelijker voor langzaam verkeer en de aanblik van de openbare buitenruimte verbetert. Tevens wordt door de maatregelen geparkeerd op locaties die daar het meest geschikt voor zijn wat betreft fundering. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van parkeerders (toeleveranciers), waarvan het parkeergedrag beperkt wordt door deze maatregelen. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten: I. Het aanduiden van parkeerplaatsen bestemd voor laden en lossen door het plaatsen van borden conform model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende locaties, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer 2013-003-015: • op het oprijdbaar trottoir bij hoofdingang Theater De meerse en poppodium Duycker Raadhuisplein 5 in Hoofddorp; • op het oprijdbaar trottoir voor garage-ingang poppodium Duycker, Raadhuisplein 5 in Hoofddorp; • op het oprijdbaar trottoir bij distributie-ingang bibliotheek Hoofddorp-Centrum Raadhuisplein 7 in Hoofddorp; • op het oprijdbaar trottoir bij personeelsingang Pier K Raadhuisplein 9 in Hoofddorp. I. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17 april 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen