1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Nieuweweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Nieuweweg

N ummer 2013/0058187 1.Overwegingen Aanleiding De gemeente Haarlemmermeer is bezig met het creëren van een betere bereikbaarheid van het centrum van Hoofddorp. In 2007 is het Verkeerscirculatieplan voor Hoofddorp Centrum door de Raad vastgesteld. Na evaluatie van de uitgevoerde acties bleek dat een aantal winkeliers en omwonenden een slechtere bereikbaarheid ervaren. Naar aanleiding daarvan is er een nieuw plan opgesteld, ‘Bereikbaarheid Hoofddorp Centrum’ (BHC). In de huidige situatie is er geen duidelijke centrumring en zijn de omliggende wijken niet goed te bereiken. Er bevindt zich doorgaand verkeer in het centrum terwijl de omliggende wegen niet optimaal worden benut. Met onder meer deze informatie is er onderzoek gedaan naar een optimale verkeerscirculatie van het centrum van Hoofddorp. Daarbij is rekening gehouden met de wensen van bewoners en ondernemers. Uit het onderzoek is een voorkeursvariant naar voren gekomen welke zeer goed scoort op doorstroming en bereikbaarheid. En naast een goede score op veiligheid en leefbaarheid wordt tevens het doorgaand verkeer in en rond het centrum van Hoofddorp geweerd. Het doorgaand verkeer zal hierdoor de omliggende wegen beter benutten wat ten goede komt aan de intensiteiten op de centrumring. Deze zullen in de toekomst gelijk of lager zijn. De voorkeursvariant betekent op hoofdlijnen een complete centrumring zowel met de klokrichting mee (Burg. van Stamplein – Hoofdweg – Kruisweg – Burg. van der Willigenlaan) als tegen de klokrichting in (Burg. van Stamplein –Burg. van der Willigenlaan – Kruisweg – Nieuweweg – Burg. Pabstlaan - Hoofdweg) voor het gemotoriseerde verkeer. Ook worden de fietsroutes richting het centrum gecompleteerd. Voor de uitwerking van de voorkeursvariant is onder meer een aanpassing nodig van de Nieuweweg. Twee andere maatregelen: het instellen van 30 km/h per uur op de Nieuweweg en de inrichting van de kruising Nieuweweg-Burgemeester Pabstlaan en Nieuweweg-Leeghwaterstraat zijn nog in voorbereiding. Hiervoor volgt aparte besluitvorming. Vanwege de voortgang van het project wordt nu alvast het verkeersbesluit genomen voor het omdraaien van het eenrichtingverkeer en de voorzieningen voor langzaam verkeer. Maatregelen en motivatie Omdraaien van de rijrichting (eenrichtingsverkeer) In de huidige situatie is er eenrichtingsverkeer ingesteld op de Nieuweweg in zuidwestelijke richting (vanaf de Burgemeester Pabstlaan naar de Kruisweg). Hiervoor is op 5 juni 2008 een verkeersbesluit genomen (verkeersbesluit nummer 2008/0381537). Ten behoeve van de verkeerscirculatie wordt het eenrichtingsverkeer omgedraaid. (nieuwe rijrichting in noordoostelijke richting, vanaf de Kruisweg naar de Burgemeester Pabstlaan). Fietsers worden van deze verkeersregel uitgezonderd. Het omdraaien van de rijrichting geschiedt door middel van het verplaatsen van borden conform model C2 en C3 van bijlage I van het RVV 1990 met de bijbehorende onderborden OB 52, zoals aangegeven op de bijbehorende tekening met het nummer 2012-003-026. Op de Burgemeester Pabstlaan wordt ondersteunend bord D5L geplaatst. Voetgangersoversteekplaatsen Op de Burg. Pabstlaan wordt ter hoogte van het kruispunt met de Nieuweweg een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) aangebracht. Dit is mede ter ondersteuning voor de voetgangers vanuit ‘woonvoorziening Nieuweweg’. Tevens wordt op de Nieuweweg net ten noorden van de Kruisweg een voetgangersoversteekplaats aangebracht ter ondersteuning voor de voetgangers van en naar het centrum. Het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats geschiedt door middel van het aanbrengen van witte stroken van 0,50 meter breed en 4,00 meter lang. Daarbij worden (niet verkeersbesluitplichtige) borden conform model L2 van bijlage I van het RVV 1990 geplaatst. Fietsstroken De bestaande fietssuggestiestroken langs de Nieuweweg, tussen de Burgemeester Pabstlaan en de Kruisweg, worden opgewaardeerd tot fietsstroken. Dit betekent een verbreding van de fietsvoorziening en het aanbrengen van fietssymbolen en zogenaamde kattenogen. De aanwezigheid van fietsers wordt hierdoor extra benadrukt. Met deze verbreding van de fietsvoorziening wordt de rijstrook voor het gemotoriseerde verkeer versmald. Hierdoor gaat het gemotoriseerde verkeer langzamer rijden. Alle bovengenoemde maatregelen zijn uitgewerkt in de tekening met het nummer 2012-003-026. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het omdraaien van het eenrichtingsverkeer, het aanleggen van voetgangersoversteekplaatsen en het wijzigen van de bestaande fietssuggestiestroken in fietsstroken en het intrekken van bestaande besluiten moet een verkeersbesluit worden genomen. 3. Voorbereiding Het eenrichtingverkeer, de verbrede fietsstroken, de extra belijning en de plateaus zijn in november 2012 besproken met de bewoners van de Nieuweweg en door hen positief ontvangen. Op hun verzoek zijn de plateaus vervangen door schijnplateaus. Met de winkeliers van Hoofddorp Centrum heeft afstemming plaatsgevonden in het kader van het programma Bereikbaarheid Hoofddorp Centrum. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden op 14 mei 2013 in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. De leden van de werkgroep stemmen in met de maatregelen. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. In dit geval is daarvan afgezien omdat afstemming met winkeliers en eigenaren over het programma Bereikbaarheid Hoofddorp Centrum en in het bijzonder afstemming met de bewoners van de Nieuweweg reeds heeft plaatsgevonden en omdat het geen omstreden situatie betreft en de maatregelen overeenkomen met de inrichting van de weg. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4. Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met de verbetering van de verkeersveiligheid op de weg (voetgangers en fietsers), het beschermen van de weggebruikers en passagiers (voetgangers en fietsers), het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (bereikbaarheid en doorstroming) en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer (uitzondering fietsers van het eenrichtingsverkeer). Geschaad wordt de vrijheid van motorrijtuigen, uitgezonderd elektrische fietsen met trapondersteuning, omdat deze de Nieuweweg slechts in 1 richting kunnen berijden. Het belang van de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan worden zwaarder gewogen. Door het omdraaien van het eenrichtingverkeer wordt artikel 2 a geschaad, aangezien de geluidsbelasting toeneemt. Hierin wordt tegemoet gekomen door de geplande 30 km/h zone. Belangenafweging Bewoners en bedrijven De maatregelen op de Nieuweweg van het vastgestelde BHC (Bereikbaarheid Hoofddorp Centrum) bevorderen zowel de veiligheid, de doorstroming, de leefbaarheid als de bereikbaarheid voor bewoners en bedrijven. Om (geluids)overlast voor bewoners tegen te gaan is instelling van een 30 km/h zone voorzien. Hulpdiensten De te nemen verkeersmaatregelen hebben voor hulpdiensten een positief effect op de bereikbaarheid van locaties in en rondom het centrum van Hoofddorp. (Doorgaand) verkeer De te nemen verkeersmaatregelen hebben een positief effect op de doorstroming van verkeer op de centrumring. Dit bevordert de bereikbaarheid. Conform het totaalconcept van het BHC wordt het (doorgaand) verkeer door het centrum gehinderd. Het is een bewuste keuze om het verkeer op deze manier minder door het centrum en meer over de centrumring te leiden, hetgeen de verblijfskwaliteit van het centrum ten goede komt. Het doorgaand verkeer heeft alternatieven, bijvoorbeeld het Burgemeester Van Stamplein, de Weg om de Noord (N201) en de Van Heuven Goedhartlaan. Voetgangers De te nemen verkeersmaatregelen voor de Nieuweweg hebben een positief effect voor voetgangers. Door de aanpassingen op de Nieuweweg wordt het overzichtelijker en ter hoogte van de Burgemeester Pabstlaan kunnen voetgangers op twee locaties gebruik maken van een voetgangersoversteekplaats. (Brom)fietsers De te nemen verkeersmaatregelen voor de Nieuweweg hebben een positief effect voor fietsers. De huidige fietssuggestiestrook wordt een (bredere) fietsstrook. Naast meer ruimte voor de fiets zal de snelheid van het gemotoriseerde verkeer afnemen omdat de rijstrook smaller is. Voor bromfietsers hebben de te nemen verkeersmaatregelen een negatief effect. In de huidige situatie is het voor bromfietsers toegestaan om de Nieuweweg in beide richtingen te berijden. Echter in de toekomstige situatie is dit niet meer toegestaan. Het omrijden via de Burgemeester Pabstlaan, de Hoofdweg en de Kruisweg is fors. Toch wordt het belang van de veiligheid van de fietser zwaarder gewogen. Openbaar vervoer De te nemen verkeersmaatregelen hebben geen effecten op het openbaar vervoer in het gebied. Algemeen belang Het algemeen belang is gebaat bij een zo verkeersveilig mogelijke verkeerssituatie en een verbetering van de verkeerscirculatie (doorstroming en bereikbaarheid) in en rondom het centrum van Hoofddorp. De in dit verkeersbesluit vast te stellen maatregelen als uitwerking van het BHC ondersteunen dit algemeen belang. Afweging De maatregelen bevorderen de (verkeers)veiligheid, de doorstroming en de bereikbaarheid in en rondom het centrum van alle weggebruikers en zijn met name gunstig voor bewoners en langzaam verkeer. In deze wegen de negatieve aspecten voor bromfietsers en het doorgaande gemotoriseerde verkeer minder zwaar. 5. Bevoegdheid De hierboven vermelde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten 1. Het intrekken van het eenrichtingsverkeer (richting het zuidwesten- vanaf de Burgemeester Pabstlaan), voor alle motorvoertuigen, uitgezonderd fietsers op de Nieuweweg in Hoofddorp, tussen de Burgemeester Pabstlaan en de Kruisweg, door het verwijderen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderborden OB52;lid V van verkeersbesluit nummer 2008/0381537 d.d. 5 juni 2008) II. Het instellen van eenrichtingsverkeer (richting het noordoosten, vanaf de Kruisweg) voor alle motorvoertuigen, uitgezonderd fietsers op de Nieuweweg in Hoofddorp, tussen de Burgemeester Pabstlaan en de Kruisweg, door het plaatsen van borden conform model C2, C3 en D5L uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderborden OB52; III. Het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats zoals bedoeld in artikel 49.2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende locaties: • Op de Burgemeester Pabstlaan in Hoofddorp, ter hoogte van het kruispunt met de Nieuweweg; • Op de Nieuweweg in Hoofddorp, net ten noorden van de Kruisweg; IV. De bestaande fietssuggestiestroken op de rijbaan van de Nieuweweg in Hoofddorp, tussen de Burgemeester Pabstlaan en de Kruisweg, op te waarderen tot fietsstroken zoals bedoeld in artikel 1 (Lid N) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 door het aanbrengen van fietssymbolen; V. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen