1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, parkeerverbod Ommerbos voor kruispunt Klaterbos

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, parkeerverbod Ommerbos voor kruispunt Klaterbos

N ummer 2013/ 0059277 1. Overwegingen Aanleiding De rijbaan van het Ommerbos in Hoofddorp is te smal om langs de weg te parkeren en verkeer in twee richtingen te laten passeren. Voor het kruispunt met het Klaterbos kan dat problemen opleveren als verkeer zich voor het kruispunt opstelt (naast geparkeerde voertuigen) en er verkeer uit het Klaterbos van rechts het Ommerbos in wil rijden. Daarnaast kunnen geparkeerde voertuigen op dit stukje het zicht vanuit het Ommerbos naar rechts ontnemen. Maatregelen en motivatie Om dit te op te lossen wordt een beperkt parkeerverbod ingesteld (ca. 11 m) parkeerverbod vanaf het kruispunt (1e uitrit) tot de 2e uitrit. Dit parkeerverbod is een bestuurlijke toezegging naar aanleiding van een klacht van een bewoner van Klaterbos. Het parkeerverbod wordt uitgevoerd door het aanbrengen van een gele onderbroken streep (artikel 24, lid 1 sub e RVV 1990) t.h.v. Ommerbos 123 en 125, tussen de eerste en de tweede uitrit vanaf het kruispunt met Klaterbos. Door de maatregel worden de opstelruimte en het zicht voor het kruispunt Ommerbos-Klaterbos gewaarborgd, hetgeen ten goede komt aan de verkeersveiligheid. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-006-001 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van een parkeerverbod moet een verkeersbesluit worden genomen. 3. Voorbereiding De direct omwonenden zijn geïnformeerd over deze maatregel. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14 mei 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet 1994 Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c) en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (1d). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (van weggebruikers die op deze locatie willen parkeren). Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen. Belangenafweging Bewoners De maatregel is in het belang van bewoners. De leefbaarheid van de straat wordt gediend met de maatregel. Doorgaand verkeer De maatregel is in het belang van doorgaand verkeer. Er is beter zicht op het kruispunt en meer opstelruimte. De verkeersveiligheid en de doorstroming verbeteren. Langzaam verkeer De maatregel is in het belang van langzaam verkeer. Er is beter zicht voor en op overstekende voetgangers. Er is beter zicht en meer opstelruimte voor fietsers. De verkeersveiligheid van langzaam verkeer wordt hierdoor verbeterd. Parkeerders De belangen van parkeerders worden geschaad, er gaan twee parkeervakken verloren. Er is echter alternatieve parkeergelegenheid? Openbaar vervoer De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregel verbetert de situatie voor hulpdiensten. Er ontstaan minder opstoppingen, zodat de doorstroming wordt verbeterd. Algemeen belang De maatregel verbetert de verkeersveiligheid en is hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang zijn van doorgaand verkeer, bewoners, en langzaam verkeer. De belangen van parkeerders worden geschaad. Dit belang wordt minder zwaar gewogen, omdat parkeerders alternatieven hebben. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het instellen van een parkeerverbod op Ommerbos in Hoofddorp, aan noordwestzijde van de weg, over een afstand van circa 11 meter, ter hoogte van de huisnummers 123 en 125, door het aanbrengen van een gele onderbroken streep als bedoeld in artikel 24, lid 1 sub e uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; II. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen