1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, parkeerverbodzone Rottumeroog en Waddenweg-Noord

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, parkeerverbodzone Rottumeroog en Waddenweg-Noord

N ummer 2013/ 0057821 1.Overwegingen Aanleiding De Rottumeroog in Hoofddorp (Floriande) is een openbaar toegankelijke weg (niet in beheer of eigendom van de gemeente Haarlemmermeer). Het parkeren is beperkt gereguleerd: aan de noordzijde van de weg geldt E4 (in combinatie met een gele doorgetrokken streep). De gele doorgetrokken streep is een oud parkeerverbod. Thans is de betekenis van de gele doorgetrokken streep volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 een stopverbod. In het vervolg van dit besluit is daarom sprake van een stopverbod. De overig beschikbare parkeerruimte wordt door andere weggebruikers dan bewoners van de Rottumeroog gebruikt als parkeerplaats. De geconstateerde problemen zijn: 1. Het parkeren vindt overal plaats en wel zodanig dat de doorstroming en verkeersveiligheid op de weg en nabij het kruispunt met de Waddenweg ernstig in het gedrang komt; 2. De resterende rijbaanbreedte op de Rottumeroog is te smal en moeilijk herkenbaar. Het oplossen van de parkeerproblematiek op Rottumeroog past in de aanpak die ook wordt aangehouden voor de Eilanden 1 t/m/12, namelijk het instellen van een parkeerverbodzone en het verplaatsen van de grens van de 30 km/h-zone. Daarnaast is aan het eind van de Waddenweg in de directe omgeving van ‘De Silo’ een hoge parkeerdruk geconstateerd. De geconstateerde problemen zijn: 1. De doorgang naar het parkeerterrein achter ‘De Silo’ wordt geblokkeerd door voertuigen; 2. Lijnbussen die vanaf de Waddenweg richting Het Spaarne-ziekenhuis (vice versa) rijden hebben te maken met een mindere doorstroming als gevolg van de geparkeerde voertuigen langs de Waddenweg. 3. Veelvuldig wordt buiten aanwezige parkeerplaatsen geparkeerd. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan uit: 1. Het instellen van een parkeerverbodzone (bord E1 RVV 1990 met opdruk zone). De borden komen op Rottumeroog op een locatie direct voor de toegangsbrug naar het eiland te staan. 2. Het verplaatsen van de grens van de 30 km/h zone (bord A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en het woord 30) naar een locatie op Rottumeroog voor de toegangsbrug naar het eiland. 3. Het aanduiden van twee laad- en losplaatsen aan de westelijke zijde van de haakse parkeervakken op Rottumeroog (naast de rijweg richting het parkeerterrein). De laad- en losplaatsen worden aangeduid met bord E7 RVV1990 (P laden en lossen en onderbord OB504) en vakaanduiding door witte ingestrate belijning. 4. Het verwijderen van de gele doorgetrokken streep (stopverbod), zoals bedoeld in artikel 23 lid 1 sub G van het RVV 1990, tegenover de haakse parkeervakken op Rottumeroog. 5. Het instellen van een parkeerverbodzone (bord E1 RVV 1990 met opdruk zone) op de Waddenweg-Noord, nabij de Silo. Door de te treffen maatregelen op Rottumeroog wordt de bereikbaarheid en het overzicht op de Rottumeroog verhoogd. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Het reguleren van het parkeren is in het belang van de bereikbaarheid van de woningen aan de Rottumeroog en parkeerplaatsen en behoud van de leefbaarheid en de openbare ruimte. Door de te treffen maatregelen op de Waddenweg wordt de bereikbaarheid en het overzicht op de Waddenweg nabij ‘De Silo’ verhoogd. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Het reguleren van het parkeren is in het belang van de bereikbaarheid van de woningen aan de Waddenweg en ‘De Silo’ en parkeerplaatsen en behoud van de leefbaarheid en de openbare ruimte. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van een parkeerverbodzone, het wijzigen van de grens van de 30 km/h zone, het aanduiden van laad- en losplaatsen en het verwijderen van de gele onderbroken streep moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2013-017-022 en 2013-017-023. 3.Voorbereiding De Waddenweg is in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. Rottumeroog is in eigendom en beheer van de VVE Rottumeroog. De VVE dringt aan op het beter reguleren van de parkeersituatie op deze weg, stemt in met de voorgestelde maatregelen en draagt hieraan bij. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Door een betere benutting van parkeerplaatsen wordt de leefbaarheid op het eiland en op de Waddenweg verbeterd. Hulpdiensten De maatregelen hebben positieve gevolgen voor de hulpdiensten, omdat de doorgang niet meer versperd mag worden door geparkeerde voertuigen. Bestemmingsverkeer De maatregelen hebben een gunstig effect op het bestemmingsverkeer. De bereikbaarheid verbetert door het instellen van een parkeerverbodzone, daar de doorgang niet langer wordt versperd door geparkeerde voertuigen. Tevens is er beter zicht en meer manoeuvreerruimte. Het doorgaande verkeer heeft geen noodzaak om op de eilanden te komen. Openbaar vervoer De maatregelen hebben op Rottumeroog geen gevolgen voor het openbaar vervoer, daar zij niet over de eilanden rijden voor hun dienstregeling. Op de Waddenweg wordt de situatie voor het openbaar vervoer verbeterd, als gevolg van de maatregelen. (Brom) fietsverkeer en voetganger De maatregelen hebben positieve gevolgen voor langzaam verkeer, daar alleen in de parkeervakken geparkeerd mag worden, het zicht verbetert en de situatie wordt verduidelijkt. Parkeerders Dit plan is nadelig voor parkeerders die nu buiten de parkeervakken parkeren, aangezien dit na de instelling van de parkeerverbodzone niet meer toegestaan is. Door het reguleren van het parkeren neemt de bruikbaarheid van de parkeerplaatsen toe. Dit is in het voordeel van parkeerders. Voor vrachtverkeer worden op Rottumeroog twee parkeerplaatsen aangewezen als laad- en losplaats. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid, met name voor de hulpdiensten en het (grotere) bestemmingsverkeer en de verkeersveiligheid en leefbaarheid op plekken daar waar geparkeerde voertuigen onwenselijk zijn. De verbetering van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder belang van de bewoners, het langzaam verkeer en hulpdiensten (vanwege de beschikbare doorgang om de achterliggende woningen te bereiken). De belangen van het bestemmingsverkeer worden (in geringe mate) geschaad, doordat alleen nog maar in de parkeervakken geparkeerd mag worden. Deze belangen wegen minder zwaar. 5.Bevoegdheid Rottumeroog is in eigendom en in beheer van de VVE Rottumeroog, maar is wel openbaar toegankelijk. Dit besluit wordt (mede) voorbereid op verzoek van de VVE. De Waddenweg is in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6.Besluiten I. Op Eiland 13 (Floriande) in Hoofddorp, een parkeerverbodzone in te stellen door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990 inhoudende "begin parkeerverbodzone" en “einde parkeerverbodzone” op de Rottumeroog. Het bord komt op een locatie voor de brug naar het eiland te staan. II. De 30 km/h zone op eiland 13 (Floriande) in Hoofddorp te wijzigen door het verplaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur" en "einde zone 30 kilometer per uur" op de Rottumeroog naar een locatie voor de brug naar het eiland; III. Op eiland 13 in Hoofddorp (Floriande) in Hoofddorp, twee parkeerplaatsen aan de westelijke zijde van de haakse parkeervakken op Rottumeroog (naast de rijweg richting het parkeerterrein) aan te duiden als laad- en losplaatsen door het plaatsen van een bord conform model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord OB504; IV. Het stopverbod op Rottumeroog in Hoofddorp, tegenover de haakse parkeervakken, in te trekken door het verwijderen van de gele doorgetrokken streep, zoals bedoeld in artikel 23, lid 1 sug G van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; V. Op de Waddenweg in Hoofddorp, in de nabijheid van De Silo een parkeerverbodzone in te stellen door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990 inhoudende "begin parkeerverbodzone" en “einde parkeerverbodzone” aan de noordzijde van de middenberm op de Waddenweg, direct na de bushalte, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening. VI. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 29 april 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen