1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, parkeerverbodzone Verzetsheldenwijk en parkeerterrein Binnenweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, parkeerverbodzone Verzetsheldenwijk en parkeerterrein Binnenweg

N ummer 2013/ 0060965 1.Overwegingen Aanleiding In het Deltaplan Bereikbaarheid zijn maatregelen opgenomen om het parkeersysteem flexibeler en klantvriendelijker te maken. Op korte termijn worden in dit kader een aantal aanpassingen van de parkeerzones in Hoofddorp-Centrum uitgevoerd. Deze aanpassingen zijn: - Het tarief op het Van der Zeeterrein wordt aangepast van een C-zone naar een B-zone; - Het terrein aan de Binnenweg, waar de tijdelijke bioscoop en bibliotheek hebben gestaan, wordt ingericht als parkeerterreinen met C-zonering; - In de Verzetsheldenwijk wordt betaald parkeren ingevoerd. Hier zal een B-tarief gaan gelden. De Verzetsheldenwijk bestaat uit de volgende straten: • Cor van de Meerstraat; • Pieter Verhoogstraat; • Klaas van Reeuwijkstraat; • Gerard van Duinstraat; • Sjef van Kalmthoutstraat; • Antje Breierstraat; • Juf van Kempenstraat; • Thijs Ouwekerkstraat. Voor het instellen van betaald parkeren wordt de Parkeerbelastingverordening aangepast en worden op grond van de Parkeerverordening aanwijzingsbesluiten Betaald Parkeren genomen. De verzetsheldenwijk en de Binnenweg liggen nu in een parkeerschijfzone. Vanwege de korte afstand tot het centrum van Hoofddorp wordt de parkeerduurbeperking regelmatig overschreden door de parkeerschijven vooruit te draaien. Hierdoor is er voor bewoners en kort-parkeerders weinig parkeerruimte beschikbaar. Dit werkt (kort) foutief parkeren in de hand. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan uit: 1. Het intrekken van de parkeerschijfzone (verwijderen borden E10 en E11 RVV 1990 met opdruk zone en onderborden "maandag t/m vrijdag 9 - 18 h" en blauwe belijning) op de Cor van de Meerstraat en de Binnenweg direct na de kruising met de Nieuweweg en op de Cor van de Meerstraat direct na de kruising met de Hoofdweg Oostzijde. Hiervoor is op 21 juni 2000 een verkeersbesluit genomen (nummerOW 00.004228). 2. Het instellen van een parkeerverbodzone (plaatsen borden E1 RVV 1990 met opdruk zone) op de Cor van de Meerstraat en Binnenweg direct na de kruising met de Nieuweweg, op de Cor van de Meerstraat direct na de kruising met de Hoofdweg Oostzijde en direct na de toegang vanaf het particuliere terrein van Achterweg 40. Door de herinrichting van het terrein van de oude bibliotheek naar een parkeerterrein moet er ruimte worden aangewezen voor de vrachtwagens van de marktkooplieden op vrijdag. Daarnaast wordt de bestaande algemene gehandicaptenparkeerplaats opgeheven en worden drie nieuwe algemene gehandicaptenparkeerplaats op de beide parkeerterreinen aan de Binnenweg aangewezen. 1. Het aanwijzen van parkeerruimte voor vrachtwagens van de marktkooplieden op vrijdag (plaatsen borden E8 RVV 1990 met symbool vrachtwagen en onderbord ‘vrijdag ivm markt’) op de achterste parkeerstrook van het parkeerterrein aan de zuidzijde van de Binnenweg, het oude terrein van de bibliotheek. 2. Het intrekken van de algemene gehandicaptenparkeerplaats (verwijderen bord E6 RVV 1990) op de hoek van de bestaande parkeerplaatsen nabij Binnenweg nummer 6 . 3. Het instellen van drie algemene gehandicaptenparkeerplaats (plaatsen borden E6 RVV 1990) op het noordelijke parkeerterrein aan de Binnenweg nabij de Cor van de Meerstraat. De maatregelen gaan in op 1 september 2013, zodat gelegenheid is om de ontheffingen van de bewoners en bedrijven van de Verzetsheldenwijk om te zetten naar een vergunning voor betaald parkeren. Door het instellen van betaald parkeren met een parkeerverbodzone komt meer parkeerruimte beschikbaar voor de bewoners en bezoekers van de voorzieningen in het centrum. Dit beperkt de kans op (kort) foutief parkeren door deze doelgroepen. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van een parkeerverbodzone, het intrekken van de parkeerschijfzone, het aanwijzen van parkeerruimte voor vrachtwagens van marktkooplieden, het intrekken van een algemene gehandicaptenparkeerplaats en het instellen van drie algemene gehandicaptenparkeerplaatsen moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013.003-046. 3.Voorbereiding De aanpassing van de parkeerschijfzone naar zone betaald parkeren in de Verzetsheldenbuurt en de Binnenweg is mede op verzoek van bewoners en is een onderdeel van het Deltaplan Bereikbaarheid. Dit laatste plan heeft een uitgebreid participatietraject ondergaan. De bewoners krijgen een informatiebrief bij publicatie van het besluit. De gebruikers van de parkeerplaatsen worden met gele vooraankondigingsborden gewezen op de komende verandering naar betaald parkeren per 1 september. De ontheffinghouders krijgen schriftelijk bericht over de overgang van hun ontheffing op de parkeerschijfzone naar de vergunning voor het betaald parkeren. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 25 juni 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe en omstreden situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c) , het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (1d), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de hierboven vermelde belangen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Door het instellen van betaald parkeren en een parkeerverbodzone is er naar verwachting meer parkeerruimte voor bewoners beschikbaar. Tevens ondervinden bewoners minder overlast van langparkeerders. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor de hulpdiensten. Doorgaand verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor het doorgaand verkeer. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor het openbaar vervoer. (Brom) fietsverkeer en voetganger De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer. Parkeerders Met betaald parkeren hebben parkeerders meer vrijheid om zelf te kiezen hoelang ze willen parkeren, omdat er geen parkeerduurbeperking meer geldt. Dit plan is wel nadelig voor kort parkeerders die nu gedurende 2 uur gratis mogen parkeren. Aan de andere kant hebben de maatregelen een positief gevolg voor deze parkeerders. Door de parkeerregulering aan te passen, neemt de bruikbaarheid van de parkeerplaatsen toe. Door het parkeertarief in de Verzetsheldenwijk, wordt langer parkeren hier ontmoedigt. Langparkeerders zullen eerder gebruik gaan maken van parkeerterreinen met een lager parkeertarief, zoals die aan de Binnenweg. Hierdoor komen er in de verzetsheldenwijk meer parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners. Dit is in het voordeel van parkeerders met een directe bestemming in de wijk, zoals bewoners. Ondernemers/winkeliers Er zijn meer parkeerplaatsen beschikbaar voor winkelend publiek. Dit is in het voordeel van de ondernemers/winkeliers in het centrum. Met de belangen van marktkooplieden wordt rekening gehouden door parkeerplaatsen aan te wijzen. Algemeen belang De maatregelen zijn gunstig voor de bedrijfsvoering van de winkeliers van Hoofddorp-Centrum, omdat er meer parkeerruimte voor hun klanten beschikbaar komt. Dit is in het economisch belang van het winkelcentrum en hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de bewoners en bezoekers van het winkelcentrum. De belangen van (lang) parkeerders worden geschaad, omdat het tarief in de Verzetsheldenwijk het parkeren hier ontmoedigt. Er is echter voldoende alternatieve parkeergelegenheid, waardoor deze belangen minder zwaar wegen. 5.Bevoegdheid De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten: I. Het intrekken van de parkeerschijfzone in de Verzetsheldenwijk en op het parkeerterrein aan de Binnenweg in Hoofddorp, door het verwijderen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990 inhoudende "begin parkeerschijfzone" en “einde parkeerschijfzone" en onderborden "maandag t/m vrijdag 9 - 18 h" en het verwijderen van de blauwe belijning op de Cor van de Meerstraat en op de Binnenweg, direct na de kruising met de Nieuweweg en op de Cor van de Meerstraat direct na de kruising met de Hoofdweg Oostzijde (verkeersbesluit nummer OW 00.004228); II. Het instellen van een parkeerverbodzone in de Verzetsheldenwijk en op het parkeerterrein aan de Binnenweg in Hoofddorp door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990 inhoudende "begin parkeerverbodzone" en “einde parkeerverbodzone” op de Cor van de Meerstraat en op de Binnenweg, direct na de kruising met de Nieuweweg, op de Cor van de Meerstraat direct na de kruising met de Hoofdweg Oostzijde en direct na de toegang vanaf het particuliere terrein van Achterweg 40; III. Het aanwijzen van parkeerruimte voor vrachtwagens van de marktkooplieden op vrijdag door het plaatsen van borden conform model E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met symbool vrachtwagen en onderbord ‘vrijdag ivm markt’ op de achterste parkeerstrook van het parkeerterrein aan de zuidzijde van de Binnenweg in Hoofddorp, het oude terrein van de bibliotheek; IV. Het intrekken van de algemene gehandicaptenparkeerplaats door het verwijderen van het bord conform model E6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de hoek van de bestaande parkeerplaatsen nabij Binnenweg nummer 6 in Hoofddorp; V. Het instellen van drie algemene gehandicaptenparkeerplaats door het plaatsen van borden conform model E6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op het noordelijke parkeerterrein aan de Binnenweg nabij de Cor van de Meerstraat in Hoofddorp; VI. Dit besluit in werking te laten treden op 1 september 2013; VII. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 10 juli 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Vanwege de vakantieperiode is het mogelijk om bezwaren tot 31 augustus 2013 in te dienen. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen