1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp, Raadhuisplein, algemene gehandicaptenparkeerplaatsen

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp, Raadhuisplein, algemene gehandicaptenparkeerplaatsen

N ummer 2013/ 0061214 1.Overwegingen Aanleiding De bereikbaarheid van het raadhuis voor minder validen is niet optimaal. De dichtstbijzijnde gehandicaptenparkeerplaatsen liggen net binnen de door het ASVV gehanteerde richtlijn van 100 meter. Dit blijkt in de praktijk te veel te zijn, met name voor oudere minder validen. Het raadhuis is bij verkiezingen eveneens in gebruik als stemlokaal. Het Projectbureau Toegankelijkheid (PBT) eist met betrekking tot de toegankelijkheid van stemlokalen minimaal één gehandicaptenparkeerplaats binnen 50 meter van de ingang van het raadhuis. Op dit moment zijn er binnen 100 meter van het entree van het Raadhuis voldoende gehandicaptenparkeerplaatsen maar geen enkele binnen 50 meter van het raadhuis. Vanwege bovengenoemde redenen is wenselijk om op het Raadhuisplein, nabij de ingang van het raadhuis, enkele algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan te leggen. Maatregelen en motivatie Links van de ingang worden tegen de gevel van het raadhuis twee gehandicaptenparkeerplaatsen aangelegd. De algemene gehandicaptenparkeerplaatsen worden aangeduid met borden E6 RVV 1990. Om constante bezetting van de gehandicaptenparkeerplaatsen te voorkomen wordt een tijdsbeperking van 30 minuten ingesteld (onderbord max 30 min). Daarvoor moeten de fietsenrekken verplaatst worden. Daarnaast is het Raadhuisplein ook niet meer toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. Daarom moet bij de ingang van het plein, naast een uitzondering voor taxi’s en trouwstoeten, tevens een uitzondering worden gemaakt voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart. Het bestaande bord G7 RVV 1990 bij de ingang van het Raadhuisplein wordt hiervoor voorzien van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd gehandicaptenvoertuigen’. De locaties zijn beoordeeld op de volgende criteria: • Is er een bestaand parkeervak op acceptabele afstand van de ingang van de medische voorziening die geschikt is of is te maken als GPP? • Is er ruimte om veilig in- en uit te kunnen stappen? • In hoeverre kan aan de gewenste afmetingen voor een GPP worden voldaan? • Vormt een GPP geen belemmering voor het overige verkeer? • Indien het gaat om een parkeerplaats op openbaar toegankelijk privéterrein: stemt de eigenaar in met de voorgestelde maatregel? Hiernaast worden de richtlijnen van het ASVV gehanteerd. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2012-003-028. Door de maatregelen verbetert de bereikbaarheid van het raadhuis voor minder validen en wordt tevens voldaan aan de toegankelijkheidscriteria voor stemlokalen van het PBT. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanwijzen van een algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en het openstellen van het Raadhuisplein voor voertuigen van minder validen moet een verkeersbesluit worden genomen. 3.Voorbereiding Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 9 juli 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Aangezien het geen complexe en omstreden situatie betreft wordt deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c) , het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (1d). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d) (gehandicapte bestuurders), alsmede artikel 2a (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast) geschaad. Het Raadhuisplein is nu een voetgangersgebied, waar alleen taxi’s en trouwstoeten toegang hebben. Het verschaffen van toegang aan een categorie weggebruikers toegang verschaffen beperkt in geringe mate de vrijheid van voetgangers en zorgt voor (een geringe mate van) overlast. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de hierboven vermelde belangen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor de hulpdiensten. Doorgaand verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor het doorgaand verkeer. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor het openbaar vervoer. (Brom) fietsverkeer en voetganger De maatregelen schaden in beperkte mate het belang van voetgangers op het Raadhuisplein. Parkeerders De maatregelen zijn in het belang van minder valide parkeerders, omdat zij dichter bij het raadhuis kunnen parkeren. Algemeen belang De maatregelen zijn gunstig voor de bereikbaarheid van het raadhuis voor minder valide weggebruikers en hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van gehandicapte weggebruikers. De belangen van voetgangers worden (licht) geschaad, omdat een categorie weggebruikers wordt toegevoegd aan het voetgangersgebied Raadhuisplein. Deze belangen achten wij minder zwaarwegend. 5.Bevoegdheid De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten: I. Het aanwijzen van twee algemene gehandicaptenparkeerplaats met een maximale parkeertijd van 30 minuten op het Raadhuisplein in Hoofddorp, links van de ingang van het raadhuis, door het plaatsen van borden conform model E6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderborden ‘max 30 min’; II. Het Raadhuisplein in Hoofddorp open te stellen voor voertuigen van gehandicapten door het bestaande bord G7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 bij de ingang van het Raadhuisplein vanaf de Prins Hendriklaan te voorzien van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd houders gehandicaptenparkeerkaart’. I.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 12 juli 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen