1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer, verkeersbesluit, Hoofddorp,wijziging schoolzone Pax (Hammarskjöldstraat)

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer, verkeersbesluit, Hoofddorp,wijziging schoolzone Pax (Hammarskjöldstraat)

Nummer 13. 068508 1. Overwegingen Aanleiding Op 5 juni 2013 hebben wij een verkeersbesluit genomen voor de verkeersmaatregelen die voortvloeien uit het instellen van een schoolzone in de wijk Pax (Hammarskjöldstraat) (verkeersbesluit 2013/0057310). Tegen dit besluit zijn 9 bezwaren ingediend die kort samengevat, op het volgende neerkomen. - het tweerichtingenfietspad dwars over de schoolpleinen is onveilig. Spelende kinderen komen op het fietspad terecht. In de oude situatie zijn de fietsers voorzichtiger omdat ze in overtreding zijn. In de toekomstige situatie is dit niet langer het geval. De route over het schoolplein zal een verkeersaantrekkende werking hebben, ook van scooters en brommers; - het aanleggen van het fietspad lost de gesignaleerde onveiligheid, door het onvoldoende zicht op de hoek ten gevolge van het Babbelsbord, niet op; - de aanleg van langsparkeervakken leidt tot een smallere stoep; - de aanleg van de langsparkeervakken leidt tot een smallere straat, wat de doorstroming hindert. Ten behoeve van de beslissing op bezwaarschriften is een adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) ingesteld. In haar advies merkt de commissie op dat het aanpassen van de fysieke inrichting van de weg een feitelijke handeling betreft, waartegen geen bezwaar en beroep open staat. Voor zover de bezwaren zich richten tegen deze handelingen, dienen deze niet ontvankelijk te worden verklaard. Naar aanleiding van de inhoudelijke bezwaren heeft de commissie geadviseerd de bezwaren tegen het fietspad ongegrond en de bezwaren tegen de aanwijzing van een negen nieuwe parkeerplaatsen aan de Hammarskjöldstraat tussen de flats met huisnummers 1 t/m 112 en 114 t/m 224 als kortparkeerplaatsen (max 10 min) gegrond te verklaren. De commissie concludeert dat de 9 langsparkeerplaatsen overbodig zijn, de parkeerduurbeperking moeilijk handhaafbaar is en de twee verschillende manieren van beborden voor kortdurend parkeren in de omgeving van de school onduidelijkheid schept. Zij adviseert in plaats van het onderbord “max 10 min” de aanduiding Kiss and Ride aan te brengen. De commissie heeft overwogen dat door het aanbrengen van een Kiss and Ride bord ter hoogte van de nieuwe parkeerplaatsen een eenduidig regime ontstaat, aangezien deze borden elders in de schoolzone ook worden toegepast. Het doel om parkeerplaatsen te realiseren die alleen maar bedoeld zijn voor het halen en brengen van kinderen kan hiermee evengoed gediend worden. Het college kan de redenatie van de bezwarencommissie dat meerdere parkeerregimes ( maximaal 10 minuten en Kiss and Ride) verwarring kan scheppen volgen. Het advies om naar één systeem te gaan, neemt de gemeente dan ook over. De gemeente kiest er alleen voor om alle parkeerruimte bedoeld voor het halen en brengen aan te duiden als maximaal 10 minuten parkeren in plaats van Kiss and Ride stroken. Hiermee volgen we het eenduidige verzoek van de scholen, wijkagent en gemeentelijke handhavers geuit bij de evaluatie van de schoolzone op 10 april 2014. Er zijn hiervoor twee argumenten: 1 veiligheid voor de kinderen De kinderen moeten van de “kiss-and-ride”-stroken over de parkeerplaats naar het voetgangersgebied lopen. De ouders vinden dat onveilig en brengen de kinderen naar de school. Zij gaan naar binnen en zijn binnen tien minuten weer terug. Dit gedrag is begrijpelijk en verdedigbaar. Het is echter in strijd met de regels voor de “kiss-and-ride”-stroken. Daarin mag binnen parkeerverbodszones niet worden geparkeerd. Onder parkeren verstaan wij het uitstappen en achterlaten van het voertuig. De regels voor 10 minuten parkeren sluiten juist wel aan bij dit gedrag. Vanuit de scholen is dan ook bij de evaluatie gevraagd om 10 minuten parkeren in plaats van de “kiss-and-ride”-stroken. 2 handhaafbaarheid Tien minuten parkeren is duidelijk, zowel voor de handhaver als voor parkeerder. “Kiss-and-ride” geeft aanleiding tot veel meer discussie: ouders vinden het even mee naar school lopen geen parkeren. De handhavers gaven bij de evaluatie aan, dat dit bleek bij handhavingsacties. Zowel de wijkagent als onze medewerkers van Handhaving en Toezicht geven aan dat ze een uitgesproken voorkeur hebben voor 10 minuten parkeren. Bij de evaluatie kwam ook naar voren dat het parkeren nu duidelijker en minder chaotisch is. Het handhaven op het foutparkeren heeft hieraan bijgedragen. De conclusie van de bezwarencommissie dat de langsparkeerplaatsen overbodig zouden zijn, klopt dus niet. Deze extra parkeerplaatsen hebben juist bijgedragen aan een betere parkeersituatie rond het halen en brengen van schoolgaande kinderen. Daarbij parkeren de leraren en ouders ook meer in de andere parkeerlussen en elders in de wijk na oproepen vanuit de scholen. Maatregelen en motivatie Met het aanpassen van het advies moet het (bestreden) verkeersbesluit worden aangevuld met het beslispunt: I.Het instellen van een parkeerduurbeperking in plaats van de Kiss and Ride stroken op de parkeerlussen tussen de scholen en de flat met de huisnummers 1 t/m 112 in de Hammarskjöldstraat in Hoofddorp en tussen Hammarskjöldstraat nr. 153 en 155 door het plaatsen van borden conform model E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met onderbord (max. 10 min.) De Kiss and Ride borden op deze locaties komen daarmee te vervallen. Deze borden zijn niet besluitplichtig. Voor de duidelijkheid worden de stroken voorzien van een vakindeling. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van de parkeerduurbeperking op de huidige Kiss and Ride stroken, moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met het nummer 2013-004-001B. 3. Voorbereiding Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 27 mei 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep stemmen in met de maatregelen. 4. Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. In artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 zijn de volgende mogelijke doelen genoemd: 1. In eerste instantie: aa. het verzekeren van de veiligheid op de weg; ab. het beschermen van weggebruikers en passagiers; ac. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; ad. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: be. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; bf. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. De maatregelen van dit verkeersbesluit zijn nodig voor het zoveel mogelijk waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1c) en van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt geschaad. Belangenafweging Bewoners Door de maatregel (het instellen van een parkeerduurbeperking in plaats van Kiss and Ride stroken), wordt een eenduidigere parkeeraanduiding bewerkstelligd in de omgeving van de school. De overlast voor de bewoners wordt zo verminderd en de belangen van de bewoners worden beter gewaarborgd. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen negatieve gevolgen voor de hulpdiensten. Voor de politie verbeterd de parkeerduurbeperking de handhaafbaarheid. Parkeerders De maatregelen verduidelijken het parkeerregime en zijn hiermee in het belang van parkeerders. (Doorgaand) verkeer De maatregelen hebben geen invloed op het gemotoriseerde en fietsverkeer. Algemeen belang De maatregel geeft een goede afweging tussen de belangen van bewoners en ouders van schoolgaande kinderen en is hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn B&W van mening dat de aanpassing van de bebording van de Kiss and Ride stroken in de Hammarskjöldstraat naar bebording met een parkeerduurbeperking de belangen van bewoners op de juiste manier afweegt tegen de belangen van de ouders van schoolgaande kinderen. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. In artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is aangegeven dat de plaatsing of verwijdering van dergelijke verkeerstekens, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, gebeurt middels een verkeersbesluit. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimte, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. Het wijzigen van een verkeersbesluit naar aanleiding van een advies van de commissie van advies voor de bezwaarschriften valt niet onder dit ondermandaat. Derhalve ligt de bevoegdheid bij het college van B&W. 6. Besluiten I. Het instellen van een parkeerduurbeperking in plaats van de Kiss and Ride stroken op de parkeerlussen tussen de scholen en de flat met de huisnummers 1 t/m 112 in de Hammarskjöldstraat in Hoofddorp en tussen Hammarskjöldstraat nr. 153 en 155 door het plaatsen van borden conform model E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met onderbord (max. 10 min.) II. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 10 juli 2014. burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer, de secretaris, de burgemeester, drs. C.H.J. Brugman drs. Th.L.N. Weterings Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Hammarskjöldstraat, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen