1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer –voornemen verkeersbesluit –Hoofddorp–Anne Franklaan

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer –voornemen verkeersbesluit –Hoofddorp–Anne Franklaan

Onderwerp: verkeersmaatregelen instellen schoolzone N ummer : 2015/ 086331 Gelet op het volgende: • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. • De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps. • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimte, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit mandaat. Overwegingen en motivatie De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen. Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast: - De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording; - Het aanbrengen van een plateau om de snelheid te reduceren; - Het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van een fietsoversteekplaats; - Het verbreden van een fietspad dat in twee richtingen wordt bereden; - Het aanduiden van een fietsstraat; - Het aanbrengen van extra parkeervakken; Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen. Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente, te realiseren. De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen. Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria: - De noodzaak vanuit verkeersveiligheid; - Het bezit of behalen van het HVL; - De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat); - De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Schoolzone Anne Franklaan Hoofddorp Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone Anne Franklaan in de wijk Toolenburg in Hoofddorp, bestaande uit de scholen Montessori-school en Het Kompas, in de zomervakantie van 2015 aan de beurt. Basisscholen van de Montessori zetten zich gezamenlijk actief in om het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel te halen. Met de betrokken partijen (scholen, wijkraad en wijkagent) zijn de problemen geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn: - Onduidelijke ligging van de losse fietspaden rond de scholen; - Slecht zicht op de fietspaden, onder andere bij de uitgang van het schoolplein; - Veel geparkeerde (grote) voertuigen op de Anne Franklaan tussen nr. 31 en 24, onder andere tegenover de haakse parkeervakken. Maatregelen, bebording en belijning Naast het plaatsen van bebording en belijning bij de schoolzonepoorten, bestaan de maatregelen uit: - Het aanleggen van een fietsstraat met eenrichtingsverkeer en parkeervakken aan beide zijden op de Anne Franklaan tussen nr. 31 en 24 (naast het Kompas); (verplaatsen bord C3 RVV met onderbord OB54 vanaf de Anne Franklaan ter hoogte van huisnummer 24 naar de Anne Franklaan ter hoogte van huisnummer 20 en het aanduiden van de fietsstraat G11 RVV 1990 met onderschrift ‘fietsstraat’ in combinatie met een onderbord waarop is aangegeven dat (brom)fietsers en auto’s zijn toegestaan in de Anne Franklaan ter hoogte van nr. 20); - Het verbreden van het fietspad dat tussen de scholen doorloopt op het gedeelte Anne Franklaan - Reina Prinsen Geerlingsdreef in de richting van het Kompas, zodat er een duidelijk voetgangers- en fietsersgedeelte ontstaat; - Het uit de voorrang halen van de fietsoversteek bij de Betsy Perkstraat, om een duidelijke en veilige voorrangssituatie te bereiken; (bord B6 RVV 1990 op het fietspad ter hoogte van de Betsy Perkstraat); - Het vervangen van het 50km plateau voor een 30km drempel met 4 haakse parkeervakken bij Anne Franklaan 8/10,17/19; - Het aanduiden van taxistandplaatsen (bord E5 RVV 1990) bij twee parkeervakken in de Betsy Perkstraat ter hoogte van nr. 1. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer, 2015-100-010. Motivering Wegenverkeerswet 1994: Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • Artikel 1a van de Wvw 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg; • Artikel 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers; • Artikel 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan • Artikel 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer. • Artikel 2b van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in de Wvw 1994 geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (artikel 1d), door het instellen van eenrichtingsverkeer. Dit belang achten wij minder zwaarwegend dan de overige belangen. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege het aanpassen van een snelheidsremmende voorziening en het verduidelijken van fietspaden en de fietsoversteekplaats op de Betsy Perkstraat. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Doorgaand verkeer (Doorgaand) verkeer is te gast in een fietsstraat en moet afremmen bij de aangepaste snelheidsremmende voorziening, maar heeft wel voorrang ten opzichte van fietsers bij de fietsoversteekplaats op de Betsy Perkstraat. Het (doorgaand) verkeer wordt hiermee deels in hun belangen geschaad. De scholen zijn echter niet gelegen aan een weg, bestemd voor doorgaand verkeer. Bijkomend positief effect voor doorgaand verkeer is dat de voorrangssituatie op de Betsy Perkstraat duidelijker wordt, waardoor de kans op een ongeval vermindert. De belangen van het (doorgaand) verkeer worden tevens geschaad door het instellen van eenrichtingsverkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer, met name schoolgaande kinderen. Fietsers hebben voorrang in een fietsstraat, het fietspad tussen de scholen wordt verbreed waardoor er meer comfort voor deze weggebruikers is. Bij de fietsoversteekplaats in de Betsy Perkstraat moeten fietsers weliswaar voorrang verlenen, maar de situatie wordt wel duidelijker en veiliger. Parkeerders Er worden in totaal 9 extra parkeerplaatsen aangebracht waarvan er twee bestemd zijn voor taxi’s. Dit is in het belang van parkeerders. De parkeerplaatsen bestemd voor taxi’s mogen niet gebruikt worden door andere parkeerders. Deze parkeerders worden in hun belangen geschaad. Omdat er ook parkeerplaatsen worden aangebracht worden de belangen van parkeerders slechts in relatief beperkte mate geschaad. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en zijn hiermee in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer, waaronder schoolgaande kinderen, en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, die door de maatregelen deels worden geschaad door het eenrichtingsverkeer, de aanleg van de fietsstraat en de snelheidsremmende maatregelen. De belangen van taxi’s worden zwaarder gewogen dan de belangen van parkeerders die niet op de parkeerplaatsen voor bestemd voor taxi’s mogen parkeren. Voorbereiding en overleg Op 13 januari 2015 zijn de voorgestelde plannen gepresenteerd aan bewoners en andere belangstellenden tijdens een inloopavond. Het voorlopige plan stond samen met het verslag van de inventarisatie op de speciale pagina voor de schoolzones op de gemeentelijke website. De betrokken partijen (scholen, wijkraad en wijkagent) hebben vooraf de plannen ontvangen. Tijdens en naar aanleiding van deze avond zijn er 9 schriftelijke reacties binnengekomen, waarna het plan op 2 punten is aangepast. 1. Allereerst is er meerdere malen (5x) schriftelijk en mondeling aangegeven dat de fietsstraat te smal is. Daarbij werd het verzoek uitgesproken om het hek langs de groenstrook ongeveer 1,50m á 2,00 meter op te schuiven om voldoende ruimte te creëren. Na het plan nader te bekeken te hebben bleek de fietsstraat – ondanks – het eenrichtingsverkeer erg smal. Door het hek iets op te schuiven, zodat het nog wel binnen het bestemmingsplan past, en om de schuine parkeerplaatsen iets op te schuiven kon meer ruimte voor de fietsstraat gecreëerd worden. Dit is op de tekening aangepast. 2. Ook is er meerdere malen (3x) aangegeven dat er veel auto’s op het trottoir geparkeerd staan terwijl er voldoende parkeergelegenheid in de omgeving is. Ter hoogte van de locaties waar de overlast het meest aan de orde is worden palen geplaatst zodat het niet meer mogelijk is om op het trottoir te parkeren. Op 2 locaties in de Betsy Perkstraat is het trottoir zo breed dat er ruimte is om extra parkeerplaatsen aan te brengen. Aangezien er ook taxibusjes komen worden 2 parkeerplaatsen voorzien van het verkeersbord E5, taxistandplaats. De overgebleven reactie had betrekking op de snelheid in bochten in de Anne Franklaan. Hierop is een verkeerskundig onderbouwd antwoord gegeven. Samen met alle antwoorden op de binnengekomen reacties worden deze gelijktijdig met de publicatie van het voorgenomen verkeersbesluit teruggekoppeld aan de mensen die een reactieformulier hebben ingediend. De binnengekomen reacties en de antwoorden zijn opgenomen in een 2-kolommenstuk (zie bijlage). Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 2 april 2015 vier weken ter inzage gelegd. Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 17maart 2015 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. Publicatie Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Besluiten: 1. Het aanduiden van een fietsstraat met parkeervakken aan beide zijden in de Anne Franklaan tussen de huisnummers 31 en 24 (naast het Kompas), door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) met onderschrift ‘fietsstraat’ in combinatie met een onderbord waarop is aangegeven dat (brom)fietsers en auto’s zijn toegestaan ter hoogte van huisnummer 20; 2. Het instellen van eenrichtingsverkeer in de fietsstraat in de Anne Franklaan in Hoofddorp door het verplaatsen van een bord conform model C3 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB54 vanaf de Anne Franklaan ter hoogte van huisnummer 24 naar de Anne Franklaan ter hoogte van huisnummer 20; 3. Het regelen van de voorrang bij de fietsoversteek bij de Betsy Perkstraat in Hoofddorp door het aanbrengen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990, zodanig dat het fietsverkeer dat de Betsy Perkstraat oversteekt, voorrang dient te verlenen; 4. Het aanduiden van taxistandplaatsen op twee parkeervakken op de Betsy Perkstraat, ter hoogte van huisnummer 1, door het plaatsen van borden conform model E5 uit bijlage van het RVV 1990; 5. Dit voorgenomen besluit te publiceren op 2 april 2015 en gedurende vier weken ter inzage te leggen. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Publicatiedatum voornemen in Staatscourant Dit voorgenomen besluit is op 2 april 201 5 gepubliceerd in de Staatscourant onder “ Overige m ededelingen aan het wegverkeer ” . Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Zienswijze Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum (2 april 2015) een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Ingenieursbureau, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve besluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

Locatie: Anne FranklaanBetsy Perkstraat, HoofddorpHoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen