1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer –voornemen verkeersbesluit –Hoofddorp- Graan voor Visch

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer –voornemen verkeersbesluit –Hoofddorp- Graan voor Visch

Onderwerp:uitbreiding parkeerschijfzone wijk 18.000 en 19.000Nummer:X2016.29223Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie:a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor:a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.•Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieOp 8 juni 2012 is de parkeerschijfzone (blauwe zone) in de wijk Graan voor Visch in Hoofddorp uitgebreid (verkeersbesluit 2012/0442273).Met dit besluit ligt de huidige grens van de parkeerschijfzone in de wijk Graan voor Visch op de volgende punten: •direct na de oost- en de zuidtak van de rotonde Nieuweweg-Graan voor Visch (voor en naast flat 13711 t/m 13768);•in de zijstraat naast de Moskee (16001) voor de T-splitsing van Graan voor Visch 16000 naar 15000;•In de zijstraat ter hoogte van Graan voor Visch tussen de huisnummers 18018 en 18019; Bewoners van 'Graan voor Visch’ ondervinden al geruime tijd overlast van geparkeerde auto’s van bezoekers van het centrum of werknemers, die hun auto net buiten de bestaande parkeerschijfzone parkeren. Het gevolg hiervan is dat de parkeerdruk in Graan voor Visch als hoog wordt ervaren en dat er sprake is van foutief parkeergedrag. Het wordt daardoor voor bewoners moeilijk om hun auto in hun eigen straat te parkeren.Beoordeling meldingen bewonersHet Deltaplan Bereikbaarheid geeft criteria voor het bepalen van de grenzen tot waar de gemeente het parkeren zou kunnen reguleren, alsmede voor het afhandelen van klachten over parkeeroverlast van bewoners van de straten aansluitend op de grens van de parkeerschijfzone.Om overregulering te voorkomen verdient het de voorkeur de parkeerschijfzone slechts uit te breiden in het gebied waar daadwerkelijk (meetbaar) overlast wordt ervaren. Dit vanwege enerzijds het feit dat er draagvlak is voor uitbreiding van de parkeerschijfzone onder de bewoners direct nabij de grens van de parkeerschijfzone en anderzijds het ontbreken van draagvlak onder bewoners die geen overlast ondervinden en dus tegen uitbreiding zijn.Uitbreiding van de blauwe zonering wordt per deel van een wijk onderzocht, het een en ander pas na vragen van bewoners, een verkeersmeting en een enquête. Uitbreiding van de parkeerschijfzone vindt alleen plaats als een ruime meerderheid van de bewoners voorstander is.OnderzoekIn de wijk Graan voor Visch is in 2014 en 2015 een aantal onderzoeken gehouden (zie bijlage 1 bij dit besluit).Uit deze onderzoeken blijkt dat de overgrote meerderheid van de bewoners van de twee appartementencomplexen in de wijkdelen 18.000 en 19.000 voorstander zijn van uitbreiding van de parkeerschijfzone. Uit parkeeronderzoek blijkt dat de parkeerdruk relatief hoog is en veel parkeerders van buiten de wijk hier parkeren om het centrum te kunnen bereiken. Bewoners kunnen hierdoor niet altijd een parkeerplaats vinden in de nabijheid van hun woning. Uitbreiden parkeerschijfzoneOp basis van de uitkomsten van de onderzoeken breiden wij de bestaande parkeerschijfzone uit door het instellen van een nieuwe parkeerschijfzone (blauwe zone) in Graan voor Visch, de weg voor de percelen Graan voor Visch 18001-18018 en het wijkdeel 19000 (nummers, 19201 t/m 19606) met een maximum parkeertijd van 2 uur, gedurende maandag t/m zaterdag van 9.00-18.00 uur en vrijdags van 18.00 tot 21.00 uur. Bewoners, ondernemers kunnen tegen betaling in aanmerking komen voor een parkeerontheffing.Met de maatregel wordt beoogd het parkeren in Graan voor Visch beter te reguleren en het lang parkeren door bezoekers van het centrum en mensen die aldaar werken tegen te gaan.Maatregelen, bebording en belijningDe parkeerschijfzone wordt aangeduid door het plaatsen van borden E10, begin parkeerschijfzone, en E11, einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘op maandag t/m zaterdag van 9.00-18.00h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven, conform artikel 25 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990.De parkeerschijfzone krijgt drie nieuwe ingangen. De borden worden geplaatst op de volgende locaties:•op de noordoosttak van de rotonde Nieuweweg-Graan voor Visch naast Graan voor Visch 19201;•op Graan voor Visch tussen de flat Graan voor Visch 19411 t/m 19468 en Graan voor Visch 18019;•aan het begin van de zijstraat tussen de flat Graan voor Visch 19411 t/m 19468 en Graan voor Visch 19601. Vanwege de uitbreiding van de parkeerschijfzone en het plaatsen van de vorengenoemde borden kunnen de borden op de volgende locaties vervallen:•De borden E10 en E11 (RVV) direct na de oost- en de zuidtak van de rotonde Nieuweweg-Graan voor Visch (voor en naast flat 13711 t/m 13768);Door de nieuwe ingang van de parkeerschijfzone wordt ook de rotonde Nieuweweg - Graan voor Visch onderdeel van de parkeerschijfzone, waardoor de bestaande ingangen van de parkeerschijfzone aan de zuidwest- en zuidoosttakvan de rotonde overbodig worden.•De borden E10 en E11 (RVV) ter hoogte van Graan voor Visch, tussen de nummers 18018 en 18019.Door de verruiming van de parkeerschijfzone worden de borden aan het begin van zijstraat beginnend tussen Graan voor Visch 18018 en 18019 overbodig:•De borden E4 (RVV) en onderborden ‘alleen in de vakken’ naast en achter de flat Graan voor Visch 19411 t/m 19468.Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst dat de verkeerssituatie is gewijzigd. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2016-003-028.Motivering Wegenverkeerswet 1994:Motivering van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•Artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•Artikel 2, lid 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;•Artikel 2, lid 1d van de Wvw 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, wegen echter zwaarder. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. De parkeerdruk in de wijkdelen grenzend aan de nieuwe blauwe zone zal waarschijnlijk toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.(Doorgaand) verkeer. De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) verkeer.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van het langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger en overzichtelijker straatbeeld.HulpdienstenDe belangen van hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen.Openbaar vervoerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. De verkeerssituatie wordt echter door de parkeerschijfzone verduidelijkt en uniform gemaakt. De parkeerders (bezoekers centrum of werkend in het centrum) die aldaar nu nog lang parkeren zullen elders moeten gaan parkeren. Dat betekent of naar een betaalde parkeerlocatie of naar een verder gelegen parkeergelegenheid waardoor de loopafstanden zullen toenemen. De parkeerders (bewoners) kunnen makkelijker in eigen straat parkeren Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingDe maatregelen zijn in het belang van bewoners en langzaam verkeer. De belangen van parkeerders worden geschaad. De belangen van bewoners en langzaam verkeer wegen wij echter zwaarder dan die van parkeerders, omdat er voor parkeerders alternatieven bestaan in de vorm van parkeerplaatsen in het centrum waarvoor betaald moet worden of parkeerplaatsen verder van het centrum gelegen waardoor de loopafstand wel toeneemt. Er kan ook gekozen worden voor alternatieve vervoermiddelen zoals openbaar vervoer en fiets.Voorbereiding en overlegDit besluit is voorbereid door het plaatsvinden van verkeerskundige onderzoeken en onderzoeken naar de wensen van belanghebbenden (zie bijlage 1).Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 5 september 2016 vier weken ter inzage gelegd.Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 augustus 2016 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met nummer 2016-003-028, die een onderdeel is van dit besluit, zijn wij voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen:1.Het instellen van een parkeerschijfzone in de wijk Graan voor Visch in Hoofddorp door:∘het verwijderen van:•borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op:∘Graan voor Visch, tussen de nummers 18018 en 18019;∘De zuidoost- en de zuidwesttak van de rotonde Nieuweweg-Graan voor Visch (voor en naast flat 13711 t/m 13768);•borden conform model E4 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en de onderborden ‘alleen in de vakken’ op de locatie:∘Naast en achter de flat Graan voor Visch 19411 t/m 19468;∘het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin zone" en “einde zone” op de volgende locaties:•Op de noordoosttak van de rotonde Nieuweweg-Graan voor Visch naast Graan voor Visch 19201;•op Graan voor Visch tussen de flat Graan voor Visch 19411 t/m 19468 en Graan voor Visch 18019;•aan het begin van de zijstraat tussen de flat Graan voor Visch 19411 t/m 19468 en Graan voor Visch 19601;2.Dit voorgenomen besluit te publiceren op 5 september 2016 en gedurende vier weken ter inzage te leggen.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de Teammanager Vakdisciplines a.i.F.VeermanPublicatiedatum voornemen in StaatscourantDit voorgenomen besluit is op 5 september 2016 gepubliceerd in de Staatscourant onder “Overige mededelingen aan het wegverkeer”.TerinzageleggingHet besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.ZienswijzeBelanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum (5 september 2016) een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Beheer en Onderhoud, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve besluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen. Bijlage 1: onderzoek parkeerschijfzone in Graan voor VischIn de wijk Graan voor Visch zijn enkele parkeeronderzoeken gehouden. 1.Onderzoek door bewoners 2014Vanwege de parkeersituatie hebben bewoners van de twee appartementencomplexen in wijkdeel 19.000 in 2014 een enquête gehouden. De uitkomst van deze enquête gaf aan dat de overgrote meerderheid voorstander is van uitbreiding van de blauwe zone. 1.Parkeeronderzoek Graan voor Visch november 2014Gehele onderzoeksgebiedOp donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 november 2014 heeft de gemeente een parkeerdrukonderzoek laten verrichten naar de parkeersituatie in de wijk Graan voor Visch (16.000 – 19.000). Per sectie is onderzocht wat de bezetting per tijdstip is in de wijk. Uit het onderzoek blijkt dat er over het gehele onderzoeksgebied voldoende parkeercapaciteit is om de totale parkeervraag te dekken. De maximale bezetting over het geheel is 81%, ’s nachts wanneer de bewoners veelal thuis zijn. Een tweede piekmoment is op zaterdagmiddag met 79%.Er is onderscheid gemaakt tussen de bezetting in de blauwe zones en die in de rest van het gebied.•Blauwe zones: het grootste piekmoment is een bezetting van 90% op zaterdag tussen 16.00 en 17.00 uur. In het Deltaplan Bereikbaarheid is aangegeven dat bij een parkeerbezetting boven de 85% het moeilijk is een vrij plaatsje te vinden: boven de 90% is er sprake van parkeeroverlast.•Overig gebied: met een bezetting van 83% blijft de gemiddelde bezetting nog juist onder de grens van 85%, waarbij het moeilijk is een plaatsje te vinden.Dit algemene beeld geeft aan dat de parkeerdruk over het geheel niet onacceptabel hoog is. Lokaal.Het onderzoeksgebied is verdeeld in 75 secties. Per sectie is de parkeerdruk bepaald op diverse momenten, zowel ’s nachts als overdag. Eigen bewoners.De parkeerdruk is ’s nachts (van 00.00 – 06.00 uur) in het gehele gebied tamelijk hoog: vooral in 17.000, 18.000 en het westelijke deel van 19.000. Dit betekent dat de eigen bewoners van de buurt soms geen plekje kunnen vinden in de straat (veel gebieden met 100% bezetting), maar de auto verder weg moeten zetten. Het lukt wel altijd ergens in de buurt te gaan staan.Opvallend is verder dat er ook op andere tijden relatief veel wordt geparkeerd door de eigen bewoners (op alle tijden van de meetdagen tussen 60 en 70%). Andere gebruikers.Er is op sommige tijden overlast door andere gebruikers. In de gebieden waar geen blauwe zone is, staan overdag en tijdens koopavond veel lang- en middellangparkeerders die blijkbaar bezoekers van het centrum zijn. Duidelijk is dit in de westelijke delen van 18.000 en 19.000. Deze bezoekers lopen kennelijk via de Hoofdweg Oostzijde naar het centrum. De bezetting loopt op meerder plekken op tot boven de 100%. Op vrijdag is deze druk hoger dan op donderdag, waarschijnlijk door de weekmarkt. In de oostelijker gelegen delen, waar een blauwe zone geldt, zie je overdag veel minder overlast.In de blauwe zones is ‘s avonds op sommige plaatsen tijdens avondwinkelopeningstijden een tekort. Op zaterdagen is dit verschijnsel er niet.Op diverse tijden blijkt een te hoge bezetting in sectie 112 (de zuidwestelijke hoek van 16.000). 1.Gemeentelijk onderzoek onder bewoners april 2015 De gemeente heeft de bewoners van Graan voor Visch (19.000, 18.001 t/m 18.054, 18.701 t/m 18.717 en 18.901 t/m 18.910) per brief van 22 april 2015 met kenmerk 10018 gevraagd of zij voor of tegen uitbreiding zijn van de blauwe zone in ‘hun’ deel van Graan voor Visch. Daarbij is aangegeven dat binnen de zone alleen geparkeerd mag worden in de aangegeven vakken of langs de blauwe lijnen. Voor parkeerruimte met blauwe belijning is parkeerduur momenteel beperkt tot maximaal twee uur op maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 18.00 uur en op vrijdagavond tussen 18.00 en 21.00 uur. Gedurende deze periode moet gebruik worden gemaakt van een parkeerschijf. Buiten bovengenoemde tijden mag er wel langer geparkeerd worden.De kosten voor een bewonersontheffing bedragen € 54,95 per twee jaar. De kosten voor een bedrijfsontheffing bedragen € 144,05 per jaar.Van alle aangeschreven bewoners heeft 52,5% de antwoordstrook geretourneerd. In onderstaande tabel staat de respons per gebied weergegeven.GvV 18001-18054 respons 44 % waarvan 18 voor en 6 tegenGvV 18701-18717 respons 71 % waarvan 5 voor en 7 tegenGvV 18901-18910 respons 70 % waarvan 4 voor en 3 tegenGvV 19311-19468 respons 44 % waarvan 32 voor en 15 tegenGvV 19501-19606 respons 64 % waarvan 6 voor en 3 tegenGvV 19701-18924 respons 67 % waarvan 15 voor en 20 tegen

Locatie: Graan voor Visch|0, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen