1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTkomgrenzenbesluit: Gemeente Haarlemmermeer, verplaatsen grens bebouwde kom Hoofddorp op de Spoorlaan

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTkomgrenzenbesluit: Gemeente Haarlemmermeer, verplaatsen grens bebouwde kom Hoofddorp op de Spoorlaan

InleidingOp het zuidelijk deel van bedrijventerrein De President start de ontwikkeling van bedrijven en woningen. Hierdoor zullen de verkeersintensiteiten toenemen. De toename van het verkeer en de uitbreiding van de bebouwing maken het wenselijk de komgrens in zuidelijke richting te verleggen.Wettelijke eisen Voor het vaststellen van de grens van de bebouwde kom dient volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 een besluit te worden genomen door de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 24 maart 2005 (raadsvoorstel 3835) besloten de bevoegdheid tot het nemen van besluiten tot het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom over te dragen aan het college van Burgemeester en Wethouders. Volgens artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft over de weg, de eigenaar van de weg te worden gehoord. De genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.Tevens dient bij het vaststellen of verplaatsen van de bebouwde kom overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Op besluiten tot het plaatsen en verplaatsen van de bebouwde kom is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. De Awb vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten.Richtlijnen vaststellen grenzen bebouwde komDe ASVV geeft voor het aanduiden van komgrenzen de volgende richtlijnen: 1.de functie van de bebouwing (woon- of centrumfunctie, gecombineerd met voorzieningen of kleine bedrijven); 2.de dichtheid van de bebouwing (minimaal 30% bebouwd per 100 meter);3.de minimale lengte van de bebouwde kom (minimaal 400 meter)4.de afstand van de huizen tot aan wegas (niet meer dan drie keer de hoogte van de bebouwing);Het uitgangspunt hierbij is dat de grens van de bebouwde kom herkenbaar moet zijn.Wanneer er een nieuwe weg wordt aangelegd, dient een eventuele locatie waar het verkeer de grens van de bebouwde kom passeert te worden aangegeven met een komgrensbord (bord H1 en H2), voorzien van een plaatsnaamaanduiding. Op bestaande wegen is het gewenst dat de grens van de kom wordt verplaatst indien de bebouwingsdichtheid of de functie van de weg zodanig gewijzigd is dat de weg het karakter heeft van een weg die binnen de bebouwde kom ligt. Bij het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom worden de richtlijnen van de ASVV zoveel mogelijk gehanteerd. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990(RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) zijn regels gesteld waaraan de bebouwde komgrens moet voldoen.In de uitvoeringsvoorschriften BABW is het volgende vermeld:“De grens van de bebouwde kom, aangegeven door bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid,dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.”Het vaststellen van de grens van de bebouwde kom is direct van invloed op:a. de maximumsnelheid op wegen (Wegenverkeerswet/RVV);b. de inrichtingseisen van wegen (Wegenverkeerswet/RVV);c. de geluidgrenswaarden van het wegverkeer (Wet geluidhinder);MaatregelenDe huidige grens van de bebouwde kom Hoofddorp ligt ca 500 m ten zuiden van het kruispunt Spoorlaan/Van Heuven Goedhartlaan.De grens van de bebouwde kom wordt verplaatst naar het kruispunt Spoorlaan/Johan Enschedelaan.In de toekomst zal deze komgrens verder worden verplaatst richting de Nieuwe Bennebroekerweg. Dit gebeurt zodra er voldoende bebouwing aanwezig is in het te ontwikkelen gebied.De bebording staat aangegeven op de tekening met het nummer 2017-100-12.De komgrens wordt aangeduid met borden H1 en H2 zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.Motivatie Door het verplaatsen van de grens van de bebouwde kom wordt het verkeersgedrag aangepast aan de omstandigheden binnen de bebouwde kom. Uit oogpunt van de verkeersveiligheid en de van toepassing zijnde verkeersregels is van belang dat de weggebruiker de komgrens herkent. Op grond van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW en de CROW-richtlijnen is als locatie voor de grens van de bebouwde kom gekozen voor het kruispunt Spoorlaan/Johan Enschedelaan. Ten noorden van het kruispunt is eenzijdig een ruime hoeveelheid bebouwing aanwezig. Doordat dit wegvak voor een groot deel nog buiten de bebouwde kom ligt, geldt daar nu een maximumsnelheid van 80 km/h.  Door de locatie ontwikkeling van de President-Zuid zal de verkeersintensiteit verder toenemen. Door nu de komgrens te verplaatsen en daarmee gelijktijdig de snelheid te verlagen naar 50 km/h wordt de verkeersveiligheid gediend.Voorbereiding Om de rechtstreeks bij het komgrenzenbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd, aangezien het geen complexe maatregel betreft.Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 24-10-2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.BelangenafwegingBelangen inwoners, werknemers en bezoekersDoor het verplaatsen van de grens van de bebouwde kom Hoofddorp worden de belangen van inwoners, werknemers en bezoekers niet geschaad. Zij hebben belang bij het verplaatsen van de grens van de bebouwde kom vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en leefbaarheid. Belangen gemotoriseerd verkeerDe belangen van gemotoriseerd verkeer worden in geringe mate geschaad, omdat de maximum snelheid door het plaatsen van de komgrenzen wordt bepaald. Daarentegen zijn weggebruikers ook gebaat bij de verbetering van de verkeersveiligheid en duidelijkheid die een snelheidsverlaging met zich meebrengt. Belangen langzaam verkeerHet aanduiden van de komgrens is in het belang van langzaam verkeer vanwege het verbeteren van de verkeersveiligheid.Belangen Openbaar VervoerHet verlagen van de maximum snelheid kan tot enige vermeerdering van reistijd leiden. Belangen nood- hulpdienstenDe belangen van de nood- en hulpdiensten worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom. Algemeen belangDe aanduiding van de grens van de bebouwde kom verbetert de verkeersveiligheid en is hiermee in het algemeen belang.AfwegingAlle hiervoor genoemde belangen afwegend, zijn wij van mening dat de aanduiding van de grens van de bebouwde kom in het belang is van bewoners en bedrijven en langzaam verkeer. Gemotoriseerd verkeer moet zijn snelheid aanpassen in verband met de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. De nadelen voor deze weggebruikers zijn gering, omdat de afgelegde afstanden beperkt zijn. Er worden door de maatregel geen belangen van weggebruikers onevenredig geschaad. PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het elektronisch Gemeenteblad. Besluiten 1.de grens van de bebouwde kom Hoofddorp op de Spoorlaan, aangeduid met borden H1 en H2 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, te verplaatsen van een locatie gelegen bij het kruispunt Spoorlaan/Van Heuven Goedhartlaan naar een locatie bij het kruispunt Spoorlaan/Nieuwe Bennebroekerweg;2.dit besluit ter openbare kennis te brengen in het elektronisch Gemeenteblad.Datum: 27 maart 2018De raad der gemeente Haarlemmermeer,Namens hen,Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer, de secretaris,   drs. C.H.J. Brugmande burgemeester,    O. Hoes  TerinzageleggingHet besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Spoorlaan, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen