1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Bennebroekerweg (brug over de Hoofdvaart)

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Bennebroekerweg (brug over de Hoofdvaart)

Onderwerp: instellen totaallastbeperkingNummer: X.2018.07589Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieHet kruispunt Hoofdweg (Oost- en Westzijde) – Bennebroekerweg in Hoofddorp bestaat uit een aantal bruggen die aan vervanging toe zijn. Omdat de doorsteek tussen de Bennebroekerweg en de Nieuwe Bennebroekerweg ter hoogte van het Tudorpark tegen die tijd gereed is, wordt gelijktijdig met de vervanging van de brug, de verkeerscirculatie op de brug aangepast. De verkeersmaatregelen en nadere overweging en motivatie die hiermee gepaard gaan worden in een separaat verkeersbesluit opgenomen. Voorbereidend hierop wordt de brug (Bennebroekerweg) over de Hoofdvaart in oostelijke richting voorzien van een totaallastbeperking voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton (bord C21). Op 25 juni 2018 heeft namelijk een inspectie en verificatieberekening plaatsgevonden waaruit het advies is gekomen om zwaar verkeer van de brug af te halen, vanwege de technische staat van de brug. Vanuit De VOF Tudorpark is toestemming verleend om het vracht- en landbouwverkeer over de doorsteek tussen de Bennebroekerweg en de Nieuwe Bennebroekerweg te laten rijden naar de nieuwe rotonde op de Nieuwe Bennebroekerweg. Het verkeer kan de weg vervolgen over de Nieuwe Bennebroekerweg naar de Hoofdweg Oostzijde. Om ervoor te zorgen dat landbouwverkeer uitsluitend de Nieuwe Bennebroekerweg tussen de verbindingsweg en de Hoofdweg Oostzijde gebruiken worden borden C8 geplaatst. Met de maatregelen wordt instortingsgevaar van de brug tot een minimum beperkt en wordt tevens de verkeersveiligheid op de wegen, die als alternatieve route gebruikt worden, gegarandeerd.Maatregelen, bebording en belijningDe volgende maatregelen worden getroffen:1. het instellen van een totaallastbeperking van maximaal 3,5 ton op de brug (Bennebroekerweg) over de Hoofdvaart in oostelijke richting door het plaatsen van bord C21 RVV 1990;2. het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u door het plaatsen van borden C8 RVV 1990:a. Op de Nieuwe Bennebroekerweg, direct ten westen van de verbindingsweg;b. Op de Nieuwe Bennebroekerweg, direct ten oosten van de Hoofdweg oostzijde.Als vooraankondiging wordt het bord C21 geplaatst op de Bennebroekerweg direct ten oosten van de verbindingsweg en op de Bennebroekerweg direct ten oosten van de Laan van Dorset. De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2018-100-005. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b, het beschermen van weggebruikers en passagiers; • artikel 2, lid 1c, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het minimaliseren van het risico op instortingsgevaar van de brug zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer licht geschaad. De maatregelen hebben tot gevolg dat doorgaand zwaar verkeer om moet rijden. Aan de andere kant zijn de maatregelen in het belang van deze groep omdat er instortingsgevaar is van de brug.Langzaam verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer. LandbouwverkeerDoor de maatregelen worden de belangen van het landbouwverkeer licht geschaad. De maatregelen hebben tot gevolg dat landbouwverkeer om moet rijden. Aan de andere kant zijn de maatregelen in het belang van deze groep omdat er instortingsgevaar is van de brug.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid minimaliseren het risico op instortingsgevaar van de brug. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en zwaar verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen, tevens van zwaar verkeer, die door de maatregelen om moeten rijden. Voorbereiding en overlegOm de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 07-08-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel, waarbij de politie wel de kanttekening meegeeft dat bord C21 niet/nauwelijks handhaafbaar is omdat hiervoor weging noodzakelijk is.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2018-100-005 die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het instellen van een totaallastbeperking op de brug (Bennebroekerweg) over de Hoofdvaart in oostelijke richting door het plaatsen van bord conform model C21 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;2. het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u door het plaatsen van borden conform model C8 uit bijlage I van het RVV 1990:a. Op de Nieuwe Bennebroekerweg, direct ten westen van de verbindingsweg;b. Op de Nieuwe Bennebroekerweg, direct ten oosten van de Hoofdweg oostzijde.3. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17 september 2018. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Bennebroekerweg, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen