1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Beukenhorst – Marspad

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Beukenhorst - Marspad

Onderwerp: tijdelijk opheffen fietspad en trottoirNummer: X.2020.04948Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieIn voormalig kantorengebied Beukenhorst-West, tussen station Hoofddorp en het stadspark, wordt de nieuwe stadswijk Hyde Park gebouwd. De bouw gaat aan het einde van 2020 van start. De verkoop van de eerste woningen begint na de zomer van 2020.Hier worden de komende jaren ongeveer 3.800 woningen, kantoren, voorzieningen en horeca gebouwd. Een aantal bestaande kantoren, een hotel en woningen zijn onderdeel van de nieuwe wijk. Deze nieuwe stadswijk draagt bij aan de grote vraag naar meer woningen in Haarlemmermeer en omgeving. De restaurants, cafés, winkels en faciliteiten in de nieuwe wijk zorgen voor meer gezelligheid in Stadscentrum Hoofddorp.Hyde Park wordt in fases gebouwd. Op 27 juli 2020 zijn de gemeente Haarlemmermeer en Hyde Park Hoofddorp BV een overeenkomst aangegaan voor tijdelijke ingebruikname van de openbare ruimte. Met deze tijdelijke ingebruikname komt een deel van de openbare ruimte te vervallen. Voor deze aanpassing van de openbare ruimte en de duur van deze aanpassing wordt een verkeersbesluit aangevraagd.Voor nu gaat het om de bouw van de bouwblokken tussen het Planetenpad, het Marspad/Marsstraat en de Planetenweg. Het Marspad is het fietspad tussen de Marsstraat en het Planetenpad en is tijdens de bouw is niet toegankelijk voor fietsers. Naast het Marspad ligt een trottoir dat ook niet toegankelijk is voor voetgangers. De maatregelen zijn tevens opgenomen in het BLVC-plan. Hierin staan voor de verschillende weggebruikers de routes aangegeven tijdens de bouw van het hele woningbouwproject Hyde Park. Voor langzaam verkeer geldt dat zij tijdens de bouw onder meer altijd het fietspad langs de Kagertocht kunnen gebruiken om hun route tussen het centrum van Hoofddorp en het station te volgen. Het doel is om tijdens de bouwwerkzaamheden zo veel mogelijk conflicten tussen bouwverkeer en langzaam verkeer te voorkomen. Als onderdeel van dit verkeersbesluit zijn de routes voor langzaam verkeer en het bouwverkeer opgenomen in de bijlage bij dit verkeersbesluit. Voor deze specifieke afsluiting kan langzaam verkeer vanuit de Prins Hendriklaan, via het fietspad langs de Kagertocht, zijn route richting het station vervolgen. Zolang er nog niet gebouwd wordt op en rondom het Kometenplein kunnen fietsers en voetgangers nog gebruik maken van het fietspad in het verlengde van het Piratenpad om zo aan de achterkant van het station uit te komen. Zodra ook op en rondom het Kometenplein wordt gewerkt kan langzaam verkeer via de Kagertocht, Graan voor Visch en via de tunnel onder de Van Heuven Goedhartlaan op een veilige manier het station (voorzijde) bereiken. Overigens kunnen fietsers en voetgangers die vanuit de Prins Hendriklaan komen en nog wel een bestemming hebben in dit gebied, de verbinding tussen de Kagertocht en de Planetenweg ten westen van het Marspad gebruiken. Omdat het Marspad met dit verkeersbesluit tijdelijk wordt afgesloten wordt hiervoor niet specifiek een omleidingsroute ingesteld. Wel zullen er borden worden geplaatst met een aanduiding richting het station en richting het centrum. De afsluiting van het Marspad wordt fysiek vormgegeven met bouwhekken. Dit is in overleg met de nood- en hulpdiensten. Hiermee wordt voorkomen dat fietsers of voetgangers zich alsnog een weg banen door de afzetting en dit komt de veiligheid van alle gebruikers ten goede. De maatregelen duren tot eind 2023. Met de maatregelen wordt beoogd om te voorzien van een goede en verkeersveilige bereikbaarheid voor bouwverkeer en komt het tevens ten goede aan de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers.Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. Het opheffen van het fietspad Marspad, tussen de Marsstraat en het Planetenpad door het verwijderen van bord G11 RVV 1990; De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 1714704-T114. Ondersteunend hieraan zijn als bijlage bij dit besluit de routes van bouwverkeer, fietsers en voetgangers tijdens de bouwwerkzaamheden opgenomen. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. Daarom wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder. Belangenafweging Bewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. BouwbedrijvenDe maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat de bereikbaarheid en veiligheid worden gegarandeerd.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Het Marspad is namelijk geen onderdeel van een weg bedoeld voor gemotoriseerd verkeer.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer omdat de verkeersveiligheid wordt gegarandeerd. Langzaam verkeer moet hiervoor wel omrijden, echter wordt het Marspad slechts sporadisch gebruikt omdat het noordoostelijke deel van het huidige bedrijvenpark al geen kantoorfunctie meer heeft. De afstand voor het omrijden door fietsers en omlopen door voetgangers met een bestemming binnen het plangebied is zeer beperkt. Fietsers en voetgangers die het Marspad gebruiken om tussen het centrum van Hoofddorp en het station hun route te vinden moeten een andere route nemen, maar geen langere route.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. De fysieke afsluiting is in overleg met de nood- en hulpdiensten. Het bouwterrein is vanuit meerdere richtingen te bereiken.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en langzaam verkeer, maar ook van nood- en hulpdiensten. Er worden geen belangen onevenredig geschaad, ook niet door de korte omrijdbeweging voor fietsers en voetgangers omdat het ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen uiterlijk 31 december 2023 weer opgeheven.Voorbereiding en overlegHet gaat om een verkeersveilige bereikbaarheid om een deel van Hyde Park te kunnen bouwen. Hiervoor zijn uitsluitend belangen gediend bij deze maatregel en gezien de impact hiervan heeft er geen participatie plaatsgevonden. Wel wordt de omgeving geïnformeerd via de nieuwsbrief die door Hyde Park tweemaandelijks verstrekt over de sloop- en bouwwerkzaamheden. Specifiek is ook de Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer (BGH) en de Fietsersbond geïnformeerd over de maatregelen uit dit verkeersbesluit. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 29-09-2020 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. Publicatie Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Besluiten In overeenstemming met de tekening met het nummer 1714704-T114, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het opheffen van het fietspad Marspad, tussen de Marsstraat en het Planetenpad, door het verwijderen van bord conform model G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990; 2. te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn tot uiterlijk 31 december 2023;3. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 21-10-2020.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,M. Koster TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Marsstraat, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen