1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp- Beukenhorst-West

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp- Beukenhorst-West

Onderwerp: instellen 30 km/u Nummer: X.2018.01526Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie:a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor:a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.•Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieHet kantorengebied Beukenhorst-West wordt omgevormd van een kantorenlocatie naar een woonlocatie. De in het gebied aanwezige kantoorgebouwen worden gesloopt of omgevormd tot woningen. Deze locatie bestaat uit de Planetenweg, de Saturnusstraat, de Jupiterstraat en de Neptunusstraat.Het instellen van een 30 km/u – gebied conform het gemeentelijk beleid, zoals onder meer is vastgelegd in het Deltaplan Bereikbaarheid en het Wegcategoriseringsplan, is een onderdeel van de omvorming. De Planetenweg maakt deel uit van een busroute waardoor het toepassen van standaard 30 km/u – drempels niet mogelijk is. Op de Planetenweg wordt daarom een busdrempel aangelegd waardoor de bus minder hinder ondervindt. Op de Neptunusstraat en de Jupiterstraat worden 30 km/u – drempels aangebracht om de snelheid te verminderen. Bij de oostelijke aansluiting van de Jupiterstraat op de Planetenweg wordt markering aangebracht om de Planetenweg visueel te versmallen.Conform Duurzaam Veilig worden de voorrangsregelingen op de kruisingen van de Planetenweg met de Jupiterstraat, de Neptunusstraat, de Marsstraat en de Saturnusstraat opgeheven. Ook de voorrangsregelingen van de hoofdrijbaan van de Planetenweg met de doodlopende zijstraten van de Planetenweg worden verwijderd.Omdat de Kruisweg en de Van Heuven Goedhartlaan onderdeel zijn van het gemeentelijke hoofdwegennet, worden de aansluitingen van de Planetenweg met deze twee straten niet in de 30 km/u-zone meegenomen en wordt de bestaande voorrangsregeling gehandhaafd.De bestaande parkeerregulering (betaald parkeren) in het gebied blijft gehandhaafd. Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid te verbeteren. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1.het instellen van een 30 km/u zoneop de Planetenweg, de Saturnusstraat, de Jupiterstraat en de Neptunusstraat in Beukenhorst-West (plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone op de Planetenweg, nabij de oostelijke - en nabij de westelijke aansluiting van de Jupiterstraat);2.het intrekken van voorrangsregelingen op de volgende locaties (verwijderen borden B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990):a.de twee aansluitingen van de Planetenweg met de Jupiterstraat;b.de twee aansluitingen van de Planetenweg met de Neptunusstraat;c.de aansluiting van de Planetenweg met de Marsstraat;d.de aansluiting van de Planetenweg met de Saturnusstraat;e.de aansluiting van de hoofdrijbaan van de Planetenweg met de zijweg van de Planetenweg nabij het pand met huisnummer 5 en de inrit van het pand met huisnummer 115. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer2018 – 009 - 001.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, zwaarder.Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de (toekomstige) bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd. Bedrijven en werknemersDe resterende in het gebied gevestigde kantoren ondervinden geen hinder door de maatregelen. Deze bedrijven blijven bereikbaar. Werknemers ondervinden beperkte hinder door het aanpassen van de maximum snelheid in het gebied. De verbetering van de verkeersveiligheid is echter ook in hun belang. (Doorgaand) verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. De desbetreffende weg is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger voor deze weggebruikers door de verlaging van de maximum snelheid. Openbaar vervoer Openbaar vervoer ondervindt door het instellen van de 30 km/u zone en de snelheidsremmende maatregelen beperkte hinder. Door de keuze van de snelheidsremmende maatregelen af te stemmen op het gebruik door het openbaar vervoer, wordt rekening gehouden met de belangen van het openbaar vervoer.VrachtverkeerVrachtverkeer ondervindt door het instellen van de 30 km/u zone en de snelheidsremmende maatregelen beperkte hinder. Door de keuze van de snelheidsremmende maatregelen af te stemmen op het gebruik door vrachtverkeer, wordt rekening gehouden met de belangen van het vrachtverkeer.Nood- en hulpdienstenDoor de maatregelen worden de belangen van nood- en hulpdiensten licht geschaad. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeer, vrachtverkeer en hulpdiensten, die worden geschaad omdat de maximum snelheid wordt verlaagd. Voorbereiding en overlegHet instellen van een 30 km – zone maakt deel uit van de werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor de kantoorgebouwen kunnen worden omgevormd tot woongebouwen. Omdat de toekomstige bewoners (nog) niet bekend zijn, is geen participatietraject gevolgd.Met de eigenaren van de bestaande panden is een werkgroep gevormd voor de (her)ontwikkeling van het gebied. Het stedenbouwkundig plan voor de herontwikkeling van het gebied is door deze werkgroep begeleid. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 01-05-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2018 – 009 - 001, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.het instellen van een 30 km/u zone op de op de Planetenweg, de Jupiterstraat, de Neptunusstraat en de Saturnusstraat in Beukenhorst West in Hoofddorp, door het plaatsen van borden model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone” op de volgende locaties:a)de Planetenweg nabij de oostelijke aansluiting van de Jupiterstraat;b)de Planetenweg nabij de westelijke aansluiting van de Neptunusstraat.2.het intrekken van voorrangsregeling door het verwijderen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het RVV1990 en haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990 op de volgende locaties:c)de twee aansluitingen van de Planetenweg met de Jupiterstraat;d)de twee aansluitingen van de Planetenweg met de Neptunusstraat;e)de aansluiting van de Planetenweg met de Marsstraat;f)de aansluiting van de Planetenweg met de Saturnusstraat;g)de aansluiting van de hoofdrijbaan van de Planetenweg met de zijweg van de Planetenweg nabij het pand met huisnummer 5 en de inrit van het pand met huisnummer 115. 3.dit besluit ter openbare kennis te brengen op 28 mei 2018.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: PlanetenwegJupiterstraatNeptunusstraat, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen