1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Dassenbos

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Dassenbos

Onderwerp: aanwijzen parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigenNummer: X2017.56744Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie:a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor:a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.•Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe gemeente Haarlemmermeer blijft elektrisch vervoer binnen haar grenzen stimuleren.Elektrisch vervoer levert een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en is stiller en zuiniger dan gewone voertuigen. Om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren heeft de gemeente op 3 december de B&W nota Randvoorwaarden voor laadinfrastructuur elektrische auto’s d.d. 3 december 2013 (kenmerk 2013.0080843) vastgesteld. Particulieren en bedrijven in het bezit van een elektrische auto konden op basis van deze nota een openbare laadpaal nabij het vestigingsadres aanvragen.Op 9 mei 2017 is de B&W nota “uitvoeringsstrategie laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer” (kenmerk 2017.0018877) vastgesteld als vervolg op de eerste nota. Uitgangspunt van deze nota is dat voor gebruikers van elektrische auto’s een dekkend netwerk van laadinfrastructuur essentieel is om van A naar B te komen. Voor de realisatie van een dekkend netwerk wordt een gebiedsgerichte aanpak en uitvoeringsstrategie gevolgd. Op basis van een gebruiksprognose is een in 2020 te realiseren netwerk van openbare laadpalen bepaald dat voldoet aan het gemeentelijk kwaliteitskader. Vanuit dit plankader worden openbare laadpalen geplaatst:-op basis van een aanvraag van een bewoner of forens;-op basis een onderbouwing van de actuele behoefte en toekomstige vraagverwachting nabij voorzieningen. De te stellen kwaliteitseisen vanuit de gebiedsgerichte benadering aan de plaatsing van een elektrische laadpaal zijn:-de elektrische oplaadpaal is openbaar, staat op gemeentegrond en mag dus door iedereen met een elektrische auto worden gebruikt om op te laden;-alleen bestaande parkeerplaatsen zullen worden aangewezen als plaats om te laden;-daar waar betaald parkeren of een parkeerschijfzone is, blijft deze in stand; -of een locatie geschikt is om aan te wijzen als elektrisch oplaadpunt hangt niet alleen af van lokale technische omstandigheden, maar ook van de mate waarin de locatie zichtbaar is, deze praktisch bruikbaar is en past in het straatbeeld;-de gemeente geeft de laadplaatsen als zodanig met een officieel RVV-verkeersbord aan. Maatregelen, bebording en belijningEr wordt een besluit genomen voor het aanwijzen van twee bestaande parkeervakken alleen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Dassenbos in Hoofddorp, nabij huisnummer 130. De parkeervakken worden voorzien van bord E4 (RVV 1990) en een onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’. Ter aanwijzing van de vakken wordt tevens onderbord OB504 geplaatst. Afhankelijk van de situatie wordt een stootband in het parkeervak aangebracht ter bescherming van de laadpaal.Aangezien er voor deze locatie meerdere aanvragers zijn, worden twee parkeervakken ingericht. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2017-100-063.Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •Artikel 2, lid 1d van de Wvw 1994, de vrijheid van het verkeer, namelijk van eigenaren van een elektrisch voertuig om hun voertuig te kunnen opladen. •Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer. De maatregel is een onderdeel van het beleid om de negatieve gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken.Door de maatrelen wordt een van de belangen genoemd in de Wvw 1994 geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1d), aangezien andere weggebruikers niet meer mogen parkeren op de vakken die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.Omdat de gemeente Haarlemmermeer in haar beleid ervoor heeft gekozen het elektrisch vervoer te stimuleren, achten wij dit belang minder zwaarwegend dan de overige gediende belangen uit artikel 2 van de Wvw 1994.Belangenafweging Bewoners, bezoekers, bedrijven en voorzieningenDoor de maatregelen worden de belangen van bewoners, bedrijven en parkeerders geschaad omdat er minder parkeerplekken overblijven. De belangafweging is veelzijdig omdat er meerdere factoren en partijen een rol spelen, maar is telkens zo dat de overlast aanvaardbaar is. Het belang van het kunnen opladen van de elektrische auto weegt zwaar (zie hiernavolgende afwegingen). Voetgangers en minder validenDe maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer. Als elektrische laadpalen op een voetpad worden geplaatst, dan wordt ervoor gezorgd dat voldoende passageruimte aanwezig is.Overige verkeerssoortenDe maatregel heeft geen gevolgen voor overige verkeerssoorten. ParkeerdersDoor de maatregel worden de belangen van de overige parkeerders geschaad. Immers, zij kunnen geen gebruik meer maken van de betrokken parkeerplaatsen. Gebruikers elektrische autoHet aanduiden van parkeervakken ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen is in het belang van bewoners en andere parkeerders met een elektrisch voertuig. Zij zijn afhankelijk van de laadpaal om hun voertuig te kunnen gebruiken.Algemeen belangElektrisch vervoer levert een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en is stiller en zuiniger dan gewone voertuigen. Hiermee verbetert het milieu en dit is in het algemeen belang.AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van de weggebruikers met een elektrisch voertuig, zonder dat andere belangen onevenredig worden geschaad. Eigenaren van elektrische voertuigen zijn afhankelijk van de speciaal voor hun voertuig bestemde parkeervakken. Hun belang en het belang van het milieu worden zwaarder gewogen dan de belangen van parkeerders die als gevolg van de maatregel beschikken over minder direct bereikbare parkeerplekken.Voorbereiding en overlegTer voorbereiding op de locatiebepaling van de oplaadpaal heeft een inventarisatie op locatie plaatsgevonden. Er is onderzocht welke locaties mogelijk zijn, of er een combinatie mogelijk is met andere aanvragers, of een bestaande laadvoorziening en/of de locatie past binnen het te realiseren gemeentelijk netwerk van laadpalen.Naar aanleiding van het onderzoek en in overleg met gebiedsmanagement is voorgesteld om de oplaadpaal in de Dassenbos te plaatsen, nabij huisnummer 130. Vervolgens hebben belanghebbenden een informatiebrief ontvangen. In die brief is uitgelegd waarom in hun omgeving een oplaadpunt wordt gerealiseerd en dat daarvoor een verkeersbesluit genomen dient te worden. In de brief is tevens vermeld dat de gelegenheid wordt geboden om een reactie te geven voordat het verkeersbesluit wordt genomen. Naar aanleiding van deze mogelijkheid hebben we vier reacties ontvangen. De strekking van deze reacties luidt als volgt: -De parkeerdruk in de buurt is al erg hoog;-In de buurt zijn geen bewoners met elektrische auto’s;-Laadplekken achterop het eiland zijn logischer omdat deze woningen minder parkeren op eigen terrein hebben;-De parkeerdruk is hoog en neemt toe door de realisatie van de laadplekken;-Er zijn in de wijk locaties die logischer zijn. (Dassenburg nabij huisnummer 276 of het Leenderbos)De gemeente Haarlemmermeer heeft de reactie specifiek beantwoord. Aangegeven is dat de gemeente streeft naar een gemeente dekkend laadpalenplan met laadpalen op centrale locaties in de wijk. De voorgestelde alternatieve locaties liggen minder centraal in de wijk en zijn daarom niet geschikt. Wel is, mede naar aanleiding van de ingediende zienswijzen, de locatie van de laadplekken aangepast. De keuze van de locatie is zeer zorgvuldig gemaakt. Hierbij wordt tevens zoveel mogelijk rekening gehouden met de mogelijke parkeerdruk, maar het belang van weggebruikers met een elektrisch voertuig wegen wij echter zeer zwaar. De beantwoording van de reacties is tevens geanonimiseerd terug te vinden op de gemeentelijke website.Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de belangen voldoende in beeld zijn door het locatieonderzoek en door belanghebbenden een informatiebrief te sturen, waarin hen de mogelijkheid is geboden om een reactie te geven. Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 21-11-2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2017-100-063, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:1.In de Dassenbos in Hoofddorp, nabij huisnummer 130, twee parkeervakken alleen voor het opladen van elektrische voertuigen aan te wijzen, door het plaatsen van een bord conform model E4 uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) met een onderbord OB504 en de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’, zoals aangeduid op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2017-100-063;2.dit besluit ter openbare kennis te brengen op 20-12-2017.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Dassenbos, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen