1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Gemaalhuis

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Gemaalhuis

Onderwerp: instellen éénrichtingsverkeer, parkeerschijfzone en 30km zone Nummer: X.2021.00913Gelet op het volgende: • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieEind 2018 is de gemeente Haarlemmermeer in Hoofddorp gestart met de bouw van het woningbouwproject Gemaalhuis. Dit project is nu bijna gereed. Het plan bevindt zich tussen de Kalorama, Beukse Poort en Kruisweg en wordt hiermee ook ontsloten. De hoofdontsluiting vindt plaats via een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 30km/uur (30 km/uur zone). Deze weg is bereikbaar via het Gemaalhof en loopt parallel aan de Kruisweg. Deze weg zal tevens worden ingericht als een fietsstraat. Aan de andere kant sluit deze aan op de fietsstraat van de Beukse Poort, waardoor fietsers ongehinderd langs de wijk kunnen fietsen. Om de veiligheid van fietsverkeer te waarborgen, is deze fietsstraat voor gemotoriseerd verkeer een éénrichtingsweg. Aan de fietsstraat zijn 13 openbare parkeerplaatsen aangelegd welke in een parkeerschijfzone (blauwe zone) vallen. De tijdsduurbeperking hiervoor is 2 uur. In het noordoosten van het plan zijn 8 openbare parkeerplaatsen aangelegd welke in de parkeerschijfzone (blauwe zone) van Kalorama vallen en ook een tijdsduurbeperking van 2 uur hebben. Via het Gemaalhof is verder alleen een grote parkeerplaats van 95 parkeerplaatsen ten behoeve van de nieuwe wijk bereikbaar, waardoor deze straat voor autoverkeer doodlopend blijft.De maatregelen hebben als doel de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de nieuwe wijk Gemaalhuis te waarborgen. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende verkeersbesluitplichtige maatregelen worden getroffen:1. het instellen van een 30 km/u zone voor de hele wijk Gemaalhuis, door het (ver)plaatsen van bord A1 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 aan (naar) het begin van het Gemaalhof, bij de kruising met de Kruisweg;2. het instellen van éénrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, op de parallelweg van de Kruisweg door:a) het plaatsen van bord C3 met onderbord OB54 RVV 1990 op de volgende plaatsen:• aan het begin van de parallelweg, na de aansluiting met het Gemaalhof;• na de zijstraat tussen huisnummer 837 en 839;b) het plaatsen van bord C2 met onderbord OB54 RVV 1990 na de zijstraat tussen huisnummer 837 en 839;3. het instellen van een parkeerschijfzone (blauwe zone) voor de parallelweg van de Kruisweg. Dit door het plaatsen van bord E10 met opdruk “max. 2h” RVV 1990 aan het begin van deze weg, na de aansluiting op het Gemaalhof, in combinatie met blauwe markering langs de parkeerplaatsen, conform artikel 25 uit het RVV 1990. Het bord dat nu voor huisnummer 839 staat wordt verwijderd. 4. het regelen van de voorrang voor verkeer op de parallelweg van de Kruisweg, zodanig dat verkeer op de parallelweg voorrang heeft op fietsverkeer dat de hoofdrijbaan van de Kruisweg heeft overgestoken (komende vanaf de Planetenweg) en op verkeer dat van het parkeerterrein van Beukse Poort (plaatsen bord B6 en bord G12b en het aanbrengen van haaientanden RVV 1990); 5. verduidelijken dat (brom-)fietsers een verplicht (brom-)fietspad verlaten en op een weg voor gemengd verkeerkomen, door het plaatsen van: a) bord G12b RVV 1990 aan het einde van het (brom-)fietspad tussen de Kruisweg en de parallelweg van de Kruisweg;b) bord G12 RVV 1990 aan het einde van het fietspad dat uit komt op het gemaalhof;De volgende niet-verkeersbesluitplichtige maatregelen worden getroffen:6. het aanduiden van de parallelweg van de Kruisweg als fietsstraat door het plaatsen van bord L51 RVV 1990 op de volgende plaatsen: a) aan het begin van de parallelweg, na de aansluiting met het Gemaalhof; b) na de zijstraat tussen huisnummer 837 en 839;7. het aanduiden van het Gemaalhof als doodlopende weg, door het plaatsen van bord L8 RVV 1990 aan het begin van het Gemaalhof, na de aansluiting van de parallelweg van de Kruisweg. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2021-100-309. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één licht geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. Door het invoeren van een van 30 km/uur zone en éénrichtingsverkeer op de parallelweg wordt de verkeerssituatie veiliger en wordt de leefbaarheid gewaarborgd. BedrijvenHet betreffen voornamelijk woonstraten. De maatregelen hebben nauwelijks gevolgen voor de bedrijven aan het Gemaalhof. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDoor de vormgeving van de wijk is er, behalve fietsverkeer, weinig tot geen doorgaand verkeer door de wijk mogelijk. De desbetreffende wegen zijn niet bestemd voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer kan door het ingestelde éénrichtingsverkeer en het instellen van een 30 km/zone in zeer geringe mate hinder ondervinden, waardoor hun belang licht wordt geschaad. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer ondervindt in beperkte mate hinder van de maatregel.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Het snelheidsverschil tussen fietsers en voetgangers enerzijds en gemotoriseerd verkeer anderzijds wordt verminderd. Dit komt ten goede aan de veiligheid. Ook zijn de maatregelen in het belang van (doorgaande) fietsers die een vrije route hebben langs de Kruisweg en ongehinderd langs het nieuwbouwplan hun weg vervolgen door de fietsstraat. LandbouwverkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor landbouwverkeer.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt echter de verkeerssituatie verduidelijkt en uniform. Bewoners kunnen buiten de parkeerschijfzone parkeren. Het parkeren in de wijk is voornamelijk bestemd voor bewoners en hun bezoekers. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van de bewoners en langzaam verkeer. De belangen van gemotoriseerd verkeer worden enigszins geschaad door de snelheidsbeperking en het éénrichtingverkeer. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat er andere belanghebbenden zijn, die door de bovengenoemde maatregelen onevenredig worden benadeeld. Voorbereiding en overlegOm de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen, verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat het geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn en bovendien vooral hierbij gediend zijn.Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 19-01-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep zijn akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-100-309, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. Het instellen van een 30 km/uur zone in de wijk Gemaalhuis in Hoofddorp door het (ver)plaatsen van een bord conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk 30 en zone, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/u zone” en “einde 30 km/u zone” aan het begin van het Gemaalhof, nabij de kruising met de Kruisweg;2. Het instellen van éénrichtingsverkeer op de parallelweg van de Kruisweg, uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers door: a. het plaatsen van borden conform model C3 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB54 op de volgende locaties: • aan het begin van de parallelweg, na de aansluiting met het Gemaalhof; • na de zijstraat tussen huisnummer 837 en 839;b. het plaatsen van een bord conform model C2 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB54 na de zijstraat tussen huisnummer 837 en 839;3. het instellen van een parkeerschijfzone (blauwe zone) voor de parallelweg van de Kruisweg door:a. het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ aan het begin van deze weg, na de aansluiting op het Gemaalhof’, in combinatie met blauwe markering langs de parkeerplaatsen, zoals bedoeld in artikel 25 uit het RVV 1990;b. het verwijderen van borden conform model E10 uit bijlage I van het RVV 1990 zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” voor huisnummer 839;4. het regelen van de voorrang voor verkeer op de parallelweg van de Kruisweg, zodanig dat verkeer op de parallelweg voorrang heeft op fietsverkeer dat de hoofdrijbaan van de Kruisweg heeft overgestoken (komende vanaf de Planetenweg) en op verkeer dat van het parkeerterrein van Beukse Poort komt door het plaatsen borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990; 5. het verduidelijken dat (brom-)fietsers een verplicht (brom-)fietspad verlaten en op een weg voor gemengd verkeerkomen, door het plaatsen van: c) borden conform model G12b uit bijlage I van het RVV 1990 aan het einde van het (brom-) fietspad tussen de Kruisweg en de parallelweg van de Kruisweg;d) borden conform model G12 uit bijlage I van het RVV 1990 aan het einde van het fietspad dat uit komt op het Gemaalhof; 6. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 8-2-2021.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,M. Koster TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Gemaalhof, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen