1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Hoofdweg westzijde

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Hoofdweg westzijde

Onderwerp: instellen 30 km/u zoneNummer: X.2018.07593Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe Hoofdweg Westzijde in Hoofddorp, tussen de Bennebroekerweg en de Maria Tesselschadelaan, heeft geen doorgaand gemotoriseerd verkeer. Wel rijden hier veel fietsers en beperkt landbouwverkeer. De weg is geen reguliere woonstraat, er zijn enkele woningen gelegen aan de weg. Met de ontwikkelingen van Tudor Gardens worden meer woningen langs de Hoofdweg Westzijde gebouwd en zal hierop een (brom)fietspad aansluiten. Conform de gemeentelijke beleidsuitgangspunten van het Deltaplan Bereikbaarheid en het Wegcategoriseringsplan wordt de Hoofdweg Westzijde, tussen de Bennebroekerweg en de Maria Tesselschadelaan, aangewezen en ingericht als erftoegangsweg 30 km/u.Het deel van de Hoofdweg Westzijde tussen de Maria Tesselschadelaan en de weg richting Nassaupark zal op een later moment ingericht worden in verband met de bouwwerkzaamheden die er nog plaatsvinden. Dat geldt tevens voor de in te stellen maximum snelheid van 30 km/u.Dit verkeersbesluit heeft uitsluitend betrekking op het deel tussen de Bennebroekerweg en de weg richting Nassaupark. De huidige 50 km/u plateau’s (2 stuks) worden vervangen door 3 stuks 30 km/u plateaus waarvan de onderlinge afstand ongeveer 125 meter bedraagt. Daarnaast worden de bestaande fietsstroken verbreed naar 1,75 meter. Het inhaalverbod en de waarschuwingen voor drempels komen in de 30 km/u zone te vervallen. Met de maatregelen wordt beoogd om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de straat te verbeteren. Maatregelen, bebording en belijningDe volgende maatregelen worden getroffen:1. het opheffen van het inhaalverbod op de Hoofdweg westzijde door het verwijderen van bord F1 RVV1990;2. het instellen van een 30 km/u zone in op de Hoofdweg westzijde door het plaatsen van borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone:a. Op de Hoofdweg westzijde, direct ten noorden van de Bennebroekerweg (komportaal);b. Op de Hoofdweg westzijde, direct ten zuiden van weg richting Nassaupark;3. het verwijderen van waarschuwingsborden voor drempels, het verbreden van bestaande fietsstroken en vervangen van plateaus op de Hoofdweg westzijde (niet besluitplichtig).De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2018-100-004-A en 2018-100-004-B. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b, het beschermen van weggebruikers en passagiers; • artikel 2, lid 1c, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de overlast, zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger voor deze weggebruikers door de verlaging van de maximum snelheid. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. ParkeerdersHet aantal parkeervakken verandert niet door de genomen maatregelen. De maatregelen hebben voor de parkeerders geen gevolgen.Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van gemotoriseerd verkeer, die worden geschaad omdat de maximum snelheid wordt verlaagd. Voorbereiding en overlegBewoners worden per brief geïnformeerd over het onderhoud en de herinrichting. Deze vloeit voort uit bestaand beleid en deze sluit aan bij de inrichting op andere delen van de Hoofdweg Westzijde.Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 07-08-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.BesluitenIn overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2018-100-004-A en 2018-100-004-B, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het opheffen van het inhaalverbod op de Hoofdweg Westzijde in Hoofddorp door het verwijderen van borden conform model F1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;2. het instellen van een 30 km/u zone op de Hoofdweg Westzijde in Hoofddorp, tussen de Bennebroekerweg en de weg richting Nassaupark, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone”;3. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 21 september 2018. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Hoofdweg, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen