1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Hunzebospad/IJweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Hunzebospad/IJweg

Onderwerp: omdraaien voorrangsregelingNummer: X.2019.08705Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieIn de wijk Overbos in Hoofddorp ligt het fietspad genaamd Hunzebospad parallel aan de busbaan. Zowel het Hunzebospad als de busbaan kruisen de IJweg waarbij het kruispunt IJweg-busbaan is geregeld met verkeerslichten. Het kruispunt IJweg-Hunzebospad is niet geregeld met verkeerslichten, maar door middel van bebording en markering zit het Hunzebospad in de voorrang. Deze direct naast elkaar gelegen kruispunten zorgen voor een verkeersonveilige situatie. Met name vanuit het noorden gezien zijn automobilisten op de IJweg vaak gefocust op de groene verkeerslichten en zien de fietsers die voorrang hebben te laat of geheel over het hoofd. Vanuit het zuiden geldt in mindere mate hetzelfde. In het gemeentelijk beleidskader Deltaplan Bereikbaarheid is dit project toegevoegd als onderdeel van de impuls fietsveiligheid. Voor deze situatie houdt dat in dat fietsers uit de voorrang worden gehaald ter bescherming van de fietsers. Eerder is in de wijk Toolenburg in Hoofddorp op meerdere locaties dezelfde maatregel getroffen en dat blijkt een verbetering te zijn voor de verkeersveiligheid. Met de maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de maatregel draagt tevens bij aan de uniformiteit in dit soort verkeerssituaties bij een busbaan. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1.Het omdraaien van de voorrangsregeling (verplaatsen borden B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op het kruispunt IJweg – Hunzebospad, zodanig dat het verkeer op de IJweg voorrang krijgt ten opzichte van het Hunzebospad.Daarnaast worden de rode tegels vervangen door hetzelfde materiaal en verband als de rijbaan van de IJweg. Dit om te voorkomen dat het alsnog een onduidelijke situatie blijft.De aan te brengen bebording en maatregelen staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-100-076-B.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers; •artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;•artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.  Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat met de herinrichting de verkeersveiligheid en de uniformiteit worden verbeterd, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerMet de maatregelen worden de belangen van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer gediend. Onbewust ligt de focus op het groene verkeerslicht waardoor met de maatregelen de kans wordt verkleind dat er verkeersonveilige situaties ontstaan met fietsers. Langzaam verkeerEnerzijds worden de belangen van langzaam verkeer geschaad omdat zij geen voorrang meer hebben. Anderzijds zijn de belangen van langzaam verkeer gebaat bij de maatregelen omdat de kans op ongevallen aanzienlijk minder wordt. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de uniformiteit. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van langzaam verkeer die niet meer in de voorrang over kunnen steken. Voorbereiding en overlegOm de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn en bovendien ten goede komt aan de verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers.  Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 11-06-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-100-076-B, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel: 1.het omdraaien van de voorrangsregeling op het kruispunt IJweg – Hunzebospad in Hoofddorp, door het verplaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990, zodanig dat het verkeer op de IJweg voorrang krijgt ten opzichte van het Hunzebospad;2.dit besluit ter openbare kennis te brengen op 4 juli 2019. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,M. Koster  TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Hunzebospad, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen