1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Nassaupark

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Nassaupark

Onderwerp: aanduiden ervenNummer: X2018.58018Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor:a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.•Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het nationaal politiekorps.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieThans realiseert de gemeente Haarlemmermeer in Hoofddorp de woonwijk Nassaupark. Deze wijk bevindt zich op de voormalige locatie van de Honkbalvereniging de Pioniers gelegen tussen de toekomstige woonwijk Tudorpark en de Hoofdweg-Westzijde. Op 23 februari 2017 is in de Staatscourant het vastgestelde verkeersbesluit X2016.29026 van Nassaupark gepubliceerd. Hierin staan de verkeersmaatregelen vermeld die nodig zijn voor de realisatie van het plan. Voortschrijdend inzicht heeft ertoe geleid dat nog een extra verkeersmaatregel nodig is om de verkeersveiligheid van de woonwijk te verbeteren. Het betreft hier de instelling van erven voor de achterstraten die tevens dienstdoen als parkeerterrein en die behoren tot het openbare gebied. Deze achterstraten hebben geen voetpad. Verder wordt het erf ingesteld op een tweetal doodlopende straten die tevens ook de hoofdontsluiting vormen van een klein aantal woningen. Bij deze straten ontbreekt eveneens het trottoir. In deze erven worden op plekken met lange rechtstanden enkele snelheidsremmende maatregelen in de vorm van punaises toegepast.De maatregel is ter bevordering van de verkeersveiligheid. Op het erf geldt de laagst mogelijke maximumsnelheid, namelijk stapvoets. De maatregel is logisch omdat voetpaden ontbreken en de straten naast de functie van parkeren of ontsluitingsweg ook een directe verblijfsfunctie hebben.Maatregelen, bebording en belijningDe volgende maatregelen worden getroffen:1.het aanduiden van de volgende straten als erf (bord G5 RVV 1990):a.de achterstraat en parkeervoorziening van de Koningin Maximalaan aan de noordzijde van het plan en de zijstraat van de Koningin Maximalaan aan de zuidzijde van het plan;b.de achterstraat en parkeervoorziening van de Prinses Alexialaan;Bij alle hierboven genoemde aansluitingen wordt tevens het zonebord 30km/h geplaatst (A130Zb). Verkeer dat het erf verlaat treedt de 30km/h zone binnen van de woonwijk.De 30km/h zone is al bekrachtigd in verkeersbesluit X2016.29026.De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met het nummer 2017-007-009. Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;De maatregelen dienen ter bescherming van voetgangers en fietsers. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Het aanduiden van de straten als erf schaadt door de instelling van de stapvoetse rijsnelheid de belangen van gemotoriseerd verkeer. Echter, het erf heeft een beperkte lengte. Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het beschermen van weggebruikers en passagiers door middel van een lage maximumsnelheid (erf), zwaarder.Belangenafweging BewonersDe maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De inrichting van desbetreffende straten als erf is gericht op veiligheid en leefbaarheid. (Doorgaand) verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige gemotoriseerde verkeer licht geschaad. Immers, de desbetreffende straten worden ingericht als erf. De wijk is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer en bromfietsers.De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De aanduiding van de straten als erf verbetert de veiligheid en de vrijheid van het langzaam verkeer. Nood- en hulpdienstenNood- en hulpdiensten worden niet noemenswaardig door de maatregelen benadeeld. Openbaar vervoerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen invloed op parkeerders. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dn de belangen van (doorgaand) verkeer, die in lichte mate worden geschaad. Voorbereiding en overlegHet plan voor de nieuwe woonwijk heeft de normale communicatieprocedures doorlopen om informatie te verstrekken aan nieuwe inwoners. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien het geen complexe maatregel betreft en de verschillende belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 20 februari 2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2017-007-009 die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.het aanduiden van de volgende straten in de wijk Nassaupark in Hoofddorp als erf door het plaatsen van borden conform model G5 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990:a.de achterstraat en parkeervoorziening van de Koningin Maximalaan aan de noordzijde van het plan en de zijstraat van de Koningin Maximalaan aan de zuidzijde van het plan;b.de achterstraat en parkeervoorziening van de Prinses Alexialaan;2.dit besluit ter openbare kennis te brengen op 16-3-2018.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Koningin MaximalaanDe Slufter, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen