1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Parklaan/Draverslaan

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Parklaan/Draverslaan

Onderwerp: intrekken parkeerschijfzone Nummer: X.2018.04456Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieDe Draverslaan en de Parklaan liggen in de parkeerschijfzone aan de rand van het gebied met betaald parkeren in het centrum van Hoofddorp. Omdat het doodlopende deel van de Draverslaan grenst aan het gebied met betaald parkeren, wordt in dit deel van de Draverslaan geparkeerd door winkelend publiek in het centrum. Om dit tegen te gaan worden de Draverslaan en de Parklaan bij het gebied voor betaald parkeren gevoegd en wordt de bestaande parkeerschijfzone in deze straten opgeheven. Door deze uitbreiding van het gebied met betaald parkeren en de bijbehorende herinrichting van de parkeervakken in de straat, wordt de parkeerdruk in deze straten verminderd en is er minder overlast door zoekverkeer om te parkeren voor het centrum. Hierdoor is er meer ruimte voor bezoekers en bewoners van beide straten zelf. Het bestaande eenrichtingsverkeer voor autoverkeer wordt, om ongewenst sluipverkeer te weren, gehandhaafd. Ook de bestaande afsluiting in de Draverslaan bij de Kruisweg, blijft bestaan. De nu te maken inrichting van de betaald parkeerzone is een voorlopige inrichting. De straat krijgt naar verwachting in 2019 een andere inrichting. Een van de uitgangspunten van het Deltaplan Bereikbaarheid is een goede (auto) bereikbaarheid waarbij de overlast van het verkeer zoveel mogelijk wordt beperkt. Door de beide straten aan het gebied met betaald parkeren toe te voegen, blijven de straten bereikbaar voor verkeer dat er daadwerkelijk in de straten moet zijn terwijl de overlast van verkeer dat een bestemming heeft in het naastgelegen (centrum) winkelgebied van Hoofddorp, zoveel mogelijk wordt beperkt.Maatregelen (bebording en belijning)De parkeerschijfzone in de Draverslaan en de Parklaan in Hoofddorp wordt ingetrokken door:• het verwijderen van borden E10 (RVV 1990) met opdruk ‘max. 2h’, begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone met opdruk ‘max. 2h’ met de bijbehorende onderborden met opdruk “ma t/m za 9.00 – 18.00 h, vr. 18.00 – 21.00 h “ op de Parklaan ter hoogte van de Hoofdweg Oostzijde;• het plaatsen van borden E10 (RVV 1990) met opdruk ‘max. 2h’, begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone met opdruk ‘max. 2h’ met de bijbehorende onderborden met opdruk “ma t/m za 9.00 – 18.00 h, vr. 18.00 – 21.00 h “ op de Draverslaan, ter hoogte van de Nijverheidsstraat en de Burgemeester Pabstlaan;• het verwijderen van blauwe markering conform artikel 25 (RVV 1990) in de Draverslaan en de Parklaan.De te verwijderen bebording en belijning staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2018 – 002 – 010.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • Artikel 2, lid 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;• Artikel 2, lid 1d van de Wvw 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• Artikel 2, lid 2b van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d), namelijk de vrijheid van bezoekers van het winkelgebied Hoofddorp centrum om hier te kunnen parkeren. De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, wegen echter zwaarder.BelangenafwegingBewonersDe maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het beperken van niet straatgebonden verkeer zorgt ervoor dat er meer parkeerruimte is voor bewoners. (Doorgaand) verkeerDe maatregelen zijn in het belang van gemotoriseerd bestemmingsverkeer. Doordat de hoeveelheid zoekend verkeer vermindert, is het voor bestemmingsverkeer makkelijker om in de straten te komen. Beide straten zijn niet bedoeld voor doorgaand verkeer.Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door de vermindering van het zoekverkeer ondervindt langzaam verkeer minder hinder van autoverkeer. Op de wegvakken waar parkeren op het trottoir wordt toegestaan, kunnen voetgangers hinder ondervinden van geparkeerde auto’s. Na de herinrichting is deze hinder niet meer aanwezig.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.Nood- en hulpdienstenDe belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder zoekend verkeer is in de straten, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen. Parkeerders Door de maatregelen kunnen parkeerders van buiten de wijk minder goed in beide straten parkeren.Bewoners en bezoekers die in een van beide straten moeten zijn, kunnen makkelijker parkeren.Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingDe maatregelen zijn in het belang van bewoners, langzaam verkeer, bestemmingsverkeer en in het algemeen belang. De belangen van parkeerders en worden geschaad. De belangen van bewoners, bestemmingsverkeer en langzaam verkeer wegen wij echter zwaarder.Voorbereiding en overlegDe maatregelen worden getroffen naar aanleiding van klachten van bewoners van beide straten. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat het geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 07-08-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De politie heeft op 3 september 2018 per email aangegeven akkoord te zijn met de maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale StaatscourantBesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2018 – 002 – 010, die een onderdeel is van dit besluit, treffen wij de volgende verkeersmaatregelen: 1. Het intrekken van de parkeerschijfzone in de Draverslaan en de Parklaan in Hoofddorp door:o het verwijderen van borden conform model E10 en E11 RVV1990 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ met de bijbehorende onderborden met opdruk “ma t/m za 9.00 – 18.00 h, vr 18.00 - 21.00 h in de Parklaan bij de Hoofdweg Oostzijde;o het verwijderen van blauwe markering conform artikel 25 uit het RVV 1990 in de Parklaan en de Draverslaan;o het plaatsen van borden conform model E10 en E11 RVV1990 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ met de bijbehorende onderborden met opdruk “ma t/m za 9.00 – 18.00 h, vr 18.00 - 21.00 h bij de aansluiting met de Nijverheidsstraat en bij de aansluiting met de Burgemeester Pabstlaan;2. Dit besluit te publiceren op 20 september 2018.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ParklaanDraverslaan, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen